لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۳

«مقامات بالا اجازه عبور هواپیمای مالکی را ندادند»


محمد مجید الشیخ، سفیر عراق در ایران
محمد مجید الشیخ، سفیر عراق در ایران

سفير عراق در جمهوری اسلامی ايران روز يکشنبه اعلام کرد که «مقامات بالاتر» ايران اجازه عبور هواپيمای نوری المالکی، نخست وزير عراق را لغو کردند.


براساس گزارش های رسيده، هواپيمای نخست وزير عراق که عازم توکيو، پايتخت ژاپن بود ساعت هشت و سی دقيقه شنبه شب وارد فضای ايران شد ولی به گفته مشاور آقای المالکی، « مقامات هواپيمايی ايران به طور ناگهانی به خلبان دستور دادند که برگردد.»


صديق الرکابی که همراه نخست وزير عراق در سفر دوره ای وی به ژاپن و کره جنوبی است گفته که « ما مجبور شديم به سمت فرودگاه دوبی پرواز کرده و پس از سه ساعت معطلی سوار هواپيمای جديدی شويم.»


سخنگوی وزارت امور خارجه ايران روز يکشنبه در پاسخ به اين پرسش که چرا ايران اجازه عبور هواپيمای نخست وزير عراق را نداده است، گفت:« اين موضوع مربوط به مراحلی بوده که برای آن بايد مجوز گرفته می شده و مراحل آن انجام نشده است.»


محمد مجيد الشيخ، سفير عراق در تهران به خبرگزاری ايسنا گفته است: به دليل برخی ناهماهنگي ها و براساس قوانين بين المللی هوانوردی مقامات جمهوری اسلامی از دادن اجازه برای عبور اين هواپيما خودداری کردند.


موقعی که هواپيمای آقای نوری مالکی نزديک مرزهای ايران رسيد و درخواست ورود را مطرح کرد مسوولان مستقيم مرتبط با هواپيما ابتدا اجازه ورود به حريم هوايی ايران را ميدهند، اما وقتی از مقامات بالاتر کسب تکليف مي کنند اين اجازه لغو مي شود.
سفیر عراق در تهران

براساس اظهارات سفير عراق، « موقعی که هواپيمای آقای نوری مالکی نزديک مرزهای ايران رسيد و درخواست ورود را مطرح کرد مسوولان مستقيم مرتبط با هواپيما ابتدا اجازه ورود به حريم هوايی ايران را مي دهند، اما وقتی از مقامات بالاتر کسب تکليف مي کنند اين اجازه لغو مي شود.»


به گفته آقای مجيد الشيخ، « چون برای ورود هماهنگی صورت نگرفته بود و سابقه ای نيز در اين خصوص وجود نداشت و مقامات ايرانی اطمينان نداشتند که واقعا هواپيما مربوط به نوری مالکی است براساس قوانين هوانوردی از دادن اجازه خودداری کرده اند.»


گزارش ها حاکيست که هواپيمای حامل نخست وزير عراق روز يکشنبه با تاخير وارد توکيو شد.


توشی يوکی تاکاهاشی، يک مقام وزارت امور خارجه ژاپن گفته بود: ما دليل تاخير ايجاد شده را نمی دانيم اگرچه اخبار تاييد نشده ای از تغيير مسير هواپيما و حرکت آن از دوبی شنيده ايم که دليل آن نيز امتناع ايران از اجازه عبور هواپيمای حامل نخست وزير عراق بوده است.


آقای مالکی قرار است که در توکيو با شينزو آبه، نخست وزير ژاپن ديدار کند و احتمال می رود که قراردادی ۷۰۰ ميليون دلاری برای اعطای وام به عراق در زمينه نفت و توليد برق به امضاء برساند.


ژاپن از جمله نيروهای ائتلافی در عراق است که ۶۰۰ نيرو را برای بازسازی عراق به اين کشور اعزام کرده است.


آقای المالکی از شيعيان عراقی نزديک به جمهوری اسلامی محسوب می شود که همزمان مورد حمايت ايالات متحده نيز قرار دارد.


وی از زمانی که به مقام نخست وزيری رسيده به ايران سفر نکرده است. اين درحالی است که جلال طالبانی، رييس جمهوری کرد عراقی در نوامبر گذشته به تهران رفت.


موضوع حمايت ايران از شيعيان تندرو در عراق يکی از موضوعات چالش برانگيز ميان واشينگتن و تهران است.


ايالات متحده بارها ايران را متهم کرده که با ارسال پول و اسلحه شورشيان عراقی را تجهيز می کند که عليه نيروهای آمريکايی و عراقی عمل کنند. اما ايران اين ادعاها را رد کرده و می گيود که خواهان ثبات در عراق است.


ارتش آمريکا در ژانويه گذشته برای اثبات دخالت ايران در امور داخلی عراق پنج ايرانی را در ساختمانی متعلق به جمهوری اسلامی در شهر اربيل کردستان بازداشت کرد و اعلام کرد که آنها وابسته به سپاه قدس هستند.


XS
SM
MD
LG