لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۱۳

کارلوس معروف به «شغال» برای سومین بار به حبس ابد محکوم شد


تصویر کارلوس معروف به «شغال» در سه دوره مختلف زمانی- (از چپ) اوایل دهه ۱۹۷۰- هفتم مارس ۲۰۰۱ - ۹ دسامبر ۲۰۱۳.
تصویر کارلوس معروف به «شغال» در سه دوره مختلف زمانی- (از چپ) اوایل دهه ۱۹۷۰- هفتم مارس ۲۰۰۱ - ۹ دسامبر ۲۰۱۳.

دادگاهی در فرانسه روز سه‌شنبه هشتم فروردین کارلوس معروف به «شغال»، که زمانی یکی از تبهکاران مشهور جهان بود را به جرم کشتن دو نفر در جریان حمله مسلحانه به فروشگاهی در پاریس در سال ۱۹۷۴ برای سومین بار به حبس ابد محکوم کرد.

کارلوس زاده ونزوئلا که نام اصلی او «ایلیچ رامیرز سانچز» است، قبلا به خاطر دو حمله مسلحانه و مرگبار دیگر در فرانسه به دو حبس ابد محکوم شده است. او که اکنون ۶۷ ساله است در بیانیه‌ای قبل از صدور حکم آن را «مسخره» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، او در بخشی از سخنانش خطاب به قضات گفت: «من به دلایل کاملا ساختگی محاکمه می‌شوم. دفاع از فرانسه، دفاع از مردم فرانسه به شما بستگی خواهد داشت».

کارلوس به جرم حمله با نارنجک به فروشگاهی در شهر پاریس که در جریان آن دو نفر کشته و ۳۴ نفر مجروح شدند محاکمه و محکوم شد. این حمله روز ۱۵ سپتامبر ۱۹۷۴ روی داد. کارلوس مشارکت در این حمله را تکذیب می‌کند.

وکلای کارلوس از بی‌گناهی او دفاع کردند ولی دادگاه ویژه پاریس که مخصوص رسیدگی به پرونده‌های تروریستی است و هیات منصفه ندارد پس از یک جلسه چهار ساعته با تقاضای دادستانی موافقت و به این متهم حبس ابد داد.

وکلای کارلوس ادعا می‌کنند که پوشش گسترده رسانه‌ها روی تصمیم قضات تاثیر گذاشته و تاکید کردند در اعتراض به این حکم تقاضای فرجام خواهند کرد.

در طول این محاکمه دو هفته‌ای وکلای کارلوس در موارد متعدد به تعداد اندک شاهدان عینی و تصمیم مقامات دادستانی برای برگزاری این دادگاه ۴۲ سال پس از وقوع حادثه اعتراض کردند.

ایلیچ رامیز سانچز ملقب به کارلوس که در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی دیدگاه‌های افراطی چپگرایانه داشت، در دوران جنگ سرد به یکی از نمادهای مبارزه مسلحانه علیه امپریالیسم و دشمن قسم خورده دولت‌های غربی بدل شده بود.

او در سال ۱۹۷۵ با گروگان گرفتن وزیران نفت کشورهای عضو اوپک در شهر وین در دفاع از جنبش فلسطین، به شهرت رسید و بعدها به خدمت دولت‌های مورد حمایت اقمار اتحاد جماهیر شوروی سابق در آمد.

کارلوس از حدود ۲۳ سال پیش و پس از دستگیری در خارطوم توسط واحدهای نیروی مخصوص فرانسه، در این کشور زندانی است و در آغاز محاکمه‌اش خود را یک «انقلابی حرفه‌ای» توصیف کرد.

دو حکم حبس ابد دیگری که قبلا در مورد او صادر شده‌اند یکی به خاطر قتل دو مامور پلیس فرانسه و یک خبرچین در سال ۱۹۷۵ و حکم دوم به خاطر مجموعه‌ای از حملات مسلحانه در یک قطار، یک ایستگاه قطار و خیابانی در شهر پاریس در سال‌های ۱۹۸۲ و ۱۹۸۳ هستند که در مجموع طی آنها ۱۱ نفر کشته و حدود ۱۵۰ نفر زخمی شدند.

روزنامه‌ها پس از آنکه نسخه‌ای از کتاب «روز شغال» نوشته فردریک فورسایت را در آپارتمان رامیرز در لندن یافتند و به اشتباه فکر کردند کتاب مال اوست، لقب«شغال» به او دادند.

XS
SM
MD
LG