لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۱

چرا با ایران باید مذاکره کرد؟


جوزف سیرنسیونه، رییس امنیت ملی و سیاست های بین المللی «مرکزی برای پیشرفت آمریکا»
جوزف سیرنسیونه، رییس امنیت ملی و سیاست های بین المللی «مرکزی برای پیشرفت آمریکا»

دریک جلسه سخنرانی و امضای کتاب در دانشگاه لس آنجلس، جوزف سیرنسیونه، کارشناس مسائل اتمی و نویسنده چند کتاب از جمله کتاب تازه ای درباره تاریخ و آینده سلاح های اتمی با عنوان «بام اسکر» درباره جنگ عراق، روابط با کره شمالی و از جمله برنامه هسته ای ایران سخنرانی کرد.


جوزف سیرنسیونه، رییس امنیت ملی و سیاست های بین المللی «مرکزی برای پیشرفت آمریکا» یک سازمان پیشرو در مسائل مربوط به بهبود شرایط زندگی شهروندان آمریکا بر اساس تفکر و ایدئولوژی های نوین است.


این کارشناس اتمی که به تازگی به ایران سفر کرده بود در گفت وگوی اختصاصی با رادیو فردا در مورد حل مشکلات ایران و آمریکا در رابطه با غنی سازی اورانیوم ابراز خوشبینی کرد.


وی گفت: «من معتقدم که مشکل میان ایران و ایالات متحده آمریکا در رابطه با مسائل اتمی ایران نهایتا حل خواهد شد اما این مسئله مشروط بر آنست که کشورهای دیگری چون دول اروپایی، روسیه و چین فشارهای لازم را بر ایران برای رسیدن به این رویارویی و حل این مشکل وارد آورند.»



من معتقدم که مشکل میان ایران و ایالات متحده آمریکا در رابطه با مسائل اتمی ایران نهایتا حل خواهد شد اما این مسئله مشروط بر آنست که کشورهای دیگری چون دول اروپایی، روسیه و چین فشارهای لازم را بر ایران برای رسیدن به این رویارویی و حل این مشکل وارد آورند.
جوزف سیرنسیونه

به گفته آقای سیرنسیونه، «شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز اینجا موظف است تا با ایجاد تحریم های تازه بر خواست های خود در رابطه با جاه طلبی های هسته ای ایران تاکید بیشتری کند. اما بیش از هرچیز به نظر من آمریکا باید خواهان ایجاد ارتباط با ایران و با دولتمردانی باشد که در این کشور پیرو مصالحه و فلسفه های عملی هستند. من معتقدم به شرطی که رهبران سیاسی دو کشور خواهان آن باشند این کار بسیار عملی است.»


آقای سیرنسیونه معتقد است که تغییرات کنونی در کنگره آمریکا وتضعیف آنچه که وی «دولت تندروها» در واشینگتن خواند، مصالحه جویی وزیر امور خارجه آمریکا در رابطه با مذاکرات مستقیم با کره شمالی و بالاخره تصمیم اخیر واشینگتن مبنی بر شرکت در نشستی با حضور ایران برای تثبیت وضعیت این کشور، همه نشانگر آنست که دولت آمریکا به سوی این ایجاد ارتباط حرکت می کند.


از سوی دیگر، به گفته وی، رهبران تندروی حکومت جمهوری اسلامی نیز تمایل خود را به این مصالحه جویی نشان داده اند.


رییس امنیت ملی و سیاست های بین المللی «مرکزی برای پیشرفت آمریکا» می گوید: «این یک مسئله مهم است که ایالات متحده آگاه باشد در داخل حکومت ایران دسته بندی های مختلفی وجود دارد و کسانی در همین حکومت هستند که مایلند تا با آمریکا به توافق برسند. با هموار کردن این راه ها ما نهایتا خواهیم توانست با عموم ملت ایران ارتباط برقرار کنیم و این کاری است که هنوزتا این تاریخ انجام نشده است.»


آقای سیرنسیونه در پاسخ به این پرسش که «آیا برداشتن احتمالی احمدی نژاد از سر راه مذاکرات با آمریکا، واشینگتن را بر سر میز مذاکره با تندروهای حکومت جمهوری اسلامی یا همان دسته بندی های مختلفی که شما به آن اشاره کردید قرار نمی دهد؟» گفت: « به نظر می رسد کسانی که ما تا این تاریخ به آنها لقب "تندروهای مذهبی" را داده ایم امروزه کمتر از رهبران جنبش های رادیکال دست راستی و انقلابی چون احمدی نژاد دست به تندروی می زنند.»



من در ایران با مردم صحبت کردم و متوجه شدم که آنها در رابطه با غربی ها حتی آمریکایی ها احساسات منفی ندارند. اکثریت مردم ایران از حکومت ملایان بر این کشور خسته شده اند و بدنبال راه هایی هستند که به آن پایان دهند.
سیرنسیونه

وی افزود: «منظور من، رفسنجانی، حسن روحانی و حتی علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران است که با وجود آنکه یکی از اعضای محافظه کارحکومت مذهبی ایران محسوب می شود اما در مقایسه با رفتار ایدئولوژیکی احمدی نژاد آمادگی بیشتری برای اقدامات عملی از خود نشان می دهد.»


این کارشناس اتمی آمریکایی در پاسخ به این سئوال که «چگونه واشینگتن بدون درنظر گرفتن مسائل مهم دیگری چون نقض مداوم حقوق بشر در ایران خواستار مذاکره با جمهوری اسلامی در مورد شرایط اتمی این کشور است»، گفت: «رسیدن به شرایط مذاکره با ایران کار آسانی نیست. به همین دلیل هم من فکر نمی کنم ما در حال حاضر بتوانیم اضافه بر مسئله اتمی، تمام مسائل و مشکلات موجود با ایران از جمله مسائل حقوق بشر، روابط با اسراییل و غیره را به میز مذاکره بکشانیم. »


به گفته وی، «در حال حاضر هیچ یک از دو ملت ایران و آمریکا آمادگی آن را ندارند اما اگر بتوانیم این مذاکره را به منظور حل مشکلات اتمی ایران آغاز کنیم و به جایی برسانیم که نگرانی های امنیتی ایران و آمریکا هردو برطرف شود من فکر می کنم می توانیم به مسائل دیگر نیز رسیدگی کنیم.»


آقای سیرنسیونه درباره نتایج سفر خود به ایران اظهار داشت: «من در ایران با مردم صحبت کردم و متوجه شدم که آنها در رابطه با غربی ها حتی آمریکایی ها احساسات منفی ندارند. اکثریت مردم ایران از حکومت ملایان بر این کشور خسته شده اند و بدنبال راه هایی هستند که به آن پایان دهند.»



بخشی از عوامل واقعگرا و مصالحه گرا در داخل جمهوری اسلامی امروز به خوبی متوجه شده اند که احمدی نژاد وسیاست های او به زیان ایران، سرمایه گذاری در این کشور و حکومت جمهوری اسلامی است و ما می توانیم از حمایت این گروه در این مقطع زمانی به خوبی بهره مند شویم.
رییس امنیت ملی و سیاست های بین المللی «مرکزی برای پیشرفت آمریکا»

وی افزود: «من معتقدم آمریکا باید در راه ایجاد ارتباط با این نیروها در داخل مملکت تلاش کند. از طرف دیگر من فکر می کنم آمریکا باید اعضای کنگره خود را به تهران بفرستد همانطور که آنها را به دمشق فرستاد. مبادلات ورزشی، یکی از بهترین راههای این ایجاد ارتباط هستند. تیم کشتی آمریکا که اخیرا به ایران سفر کرد با استقبال شدید مردم روبرو شد. تبادلات علمی و فرهنگی و حتی سرمایه گذاری هایی در زمینه های نفت و گاز که در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای با ایران می تواند مستقیما به منافع شهروندان ایرانی کمک کند و نه فقط طبقه حاکمیت، راهگشاست.»


آز آقای سیرنسیونه سوال شد که « آیا او واقعا معتقد است حکومت کنونی ایران می تواند راهگشای ایجاد ارتباط میان آمریکا و مردم ایران باشد؟»


وی در پاسخ گفت: «بخشی از عوامل واقعگرا و مصالحه گرا در داخل جمهوری اسلامی امروز به خوبی متوجه شده اند که احمدی نژاد وسیاست های او به زیان ایران، سرمایه گذاری در این کشور و حکومت جمهوری اسلامی است و ما می توانیم از حمایت این گروه در این مقطع زمانی به خوبی بهره مند شویم.»


این کارشناس آمریکایی افزود: « بله راه هایی هست که چنانچه رهبران هر دو کشور بخواهند می تواند راه را برای ایجاد ارتباط میان ملت ایران و آمریکا هموار کند.»


XS
SM
MD
LG