لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۵

چمران: محدوده تهران پس از سخنان خامنه‌ای ۱۰۰ کیلومتر کاهش یافت


رییس شورای شهر تهران از کاهش محدوده این شهر در پی سخنان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، خبر داد و گفت که این محدوده از حدود ۷۰۰ کیلومتر مربع به حدود ۶۰۰ کیلومتر مربع کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مهدی چمران شامگاه چهارشنبه سوم دی در یک برنامه تلویزیونی گفت: «با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص عدم گسترش شهر تهران در طرح جامع جدید شهر تهران محدوده شهر را کاهش دادیم».

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تصویب طرح جامع تهران در سال ۸۶ افزود: «در سال ۹۱ تهران برای اولین بار بر اساس طرح جامعی که در سال ۸۶ به تصویب رسیده بود، صاحب طرح تفصیلی شد».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنان چند سال اخیر خود به مناسبت روز درختکاری و همچنین در دیدار با شهردار و اعضای شورای شهر تهران بر ضرورت جلوگیری از ساخت و ساز‌ها در فضای سبز تهران تاکید کرده است.

این در حالی است که از حدود ۱۵ سال پیش برخی از کار‌شناسان درباره از بین رفتن کمربند سبز حاشیه تهران به دلیل افزایش محدوده این شهر و افزایش ساخت و ساز‌ها در حاشیه تهران هشدار داده بودند.

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران نیز در این برنامه تلویزیونی خبر داد که ظرف ۲۰ سال گذشته حدود «چهار هزار و ۵۰۰ هکتار» از باغات شهر تهران تخریب شده است.

رحمت‌الله حافظی، مصوبه شورای شهر دوم و سوم شهر تهران درباره اجازه ساخت و ساز در ۳۰ درصد از زمین باغ‌ها را «خلاف قانون» دانست.

به گفته آقای حافظی، حدود ۶۰ درصد فضای شهر تهران به ساختمان‌های مسکونی و تجاری تبدیل شده است.

علیرضا جاوید که به نمایندگی از شهرداری تهران در این میزگرد شرکت کرده بود، در پاسخ به این اظهارات حافظی گفت: «حدود ۲۰ سال به مالکین باغات اجازه ساخت‌وساز داده نشد نتیجه این شد که با پاشیدن اسید و آتش‌سوزی صوری درختان باغ را سوزاندند و یا با گرفتن رای مراجع قضایی رای صادره توسط کمیسیون ماده هفت را لغو کردند».

وی افزود: «این ناکارآمدی موجب شد نمایندگان مردم در دومین دوره شورای شهر تهران این طور برنامه‌ریزی کنند که در ۷۰ درصد، غلبه فضای سبز حفظ شود و مالکین هم بتوانند از حقوق خود بهره‌مند شوند».

آقای چمران در ادامه سخنان خود همچنین گفت که بسیاری از این ساختمان‌ها در زمانی که شهر تهران طرح تفضیلی نداشته، پروانه ساخت دریافت کرده‌اند و اعضای شورای شهر نسبت به ساخت این ساختمان‌ها انتقاد دارند.

پیروز حناچی، معاون شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، روز ۱۴ تیر امسال گفته بود که با تراکم‌فروشی شهرداری، تهران ۱۲ سال زود‌تر از برنامه به سقف جمعیتی خود رسیده است و جمعیت این شهر هم‌ اینک ۱۴ میلیون نفر است.

XS
SM
MD
LG