لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۲

نخستین پیراهن «شانل» هشتاد ساله شد


شو لباس بهاره و تابستانی «شانل» در اکتبر ۲۰۰۶ در پاریس
شو لباس بهاره و تابستانی «شانل» در اکتبر ۲۰۰۶ در پاریس

در سال ۱۹۲۶، در حالي که خانم های شيک پوش آن زمان برای برازندگی و شيک پوشی با تحمل سختی های زياد ناچار به پوشيدن لباس های سنگين و پر زرق و برق بودند، «کوکو شانل »، يک طراح مد فرانسوی، طرحی برای لباس خانم ها ابداع کرد که گذشته از راحتی و سبکبالی، برازنده و مظهر شيک پوشی بود .


هشتاد سال از ابداع اين مد می گذرد، و طرح های نخستين کوکوشانل همچنان مد روز هستند.


هنگامي که خانم شانل برای نخستين بار در هشتاد سال پيش طرح لباسی به نام « پيراهن کوتاه سياه » را ارائه داد، زلزله ای در دنيای مد زنان برانگيخت .



هنگامي که خانم شانل برای نخستين بار در هشتاد سال پيش طرح لباسی به نام « پيراهن کوتاه سياه » را ارائه داد، زلزله ای در دنيای مد زنان برانگيخت

امروز، اين جامه، چنان درهمه جا رواج يافته که برای خود جايی در دائرة المعارف جديد آکسفورد و نيز دائرة المعارف اينترنتی «ويکی پديا Wikiepedia » به وجود آورده است.


با فرارسيدن جشن های پايان سال جاری ميلادی، پيراهن کوتا سياه مد شانل، شايد انتخاب سمبل خياطی برای خانم هایی با سنين مختلف و در مکان های مختلف باشد، که يا مشتاق نمايش زيبايی و برازندگی اند، و يا حداقل می دانند که در گزينش مد خود اشتباهی نکرده اند .



به گفته «فلورانس مولر»، مورخ تاريخ خياطی در پاريس، آنچه که «کوکوشانل» ابداع کرد، بيشتر يک نقطه عطف، يک انديشه و بیانگر اين واقعيت است که لباس مي تواند در شرايط و موقعيت های گوناگون مورد استفاده قرار گيرد و با تغيير زيورآلات، نمادی متفاوت باشد.


تا پيش از سال های دهه ۲۰ قرن گذشته، برازندگی زنانه به معناي تعويض لباس به مناسبت هر موقعيت و يا ساعت خاصی بود. برای پوشيدن اين لباس های زرق و برق دار سنگين، و عاری از آسايش و راحتی، نياز به حضور يک دستيار بود.


تحولی که شانل به وجود آورد، معرفی لباسی بود که از پگاه تا شامگاه بر تن می ماند و با ترکيبی از جواهرات سبک و رنگ آميزی، امروزه نیز نمونه ای از برازندگی و زيبايی در مد زنانه محسوب می شود.


مجله مد «وگ» در نوامبر ۱۹۲۶ به اين لباس لقب يونيفورم زن مدرن را داده بود.


آنچه که «کوکوشانل» ابداع کرد، بيشتر يک نقطه عطف، يک انديشه و بیانگر اين واقعيت است که لباس مي تواند در شرايط و موقعيت های گوناگون مورد استفاده قرار گيرد و با تغيير زيورآلات، نمادی متفاوت باشد.

درحالي که کتاب ها و نمايشگاه هایی به شانل اختصاص يافته بود، هنرپيشگان مشهور سينمای بين المللی نيز اين پيراهن کوتاه سياه را به تن می کردند.


آدری هيپبورن، در فيلم صبحانه در تيفانی در ۱۹۶۱، با اين لباس در برابر دوربين عکاسان قرار گرفت. پيراهنی که وی در فيلم به تن داشت، اخيراً در لندن به مبلغ ۶۰۷ هزارو ۳۰۰ يورو به فروش رفت.


ستارگان کنونی دنيای موسيقی و فيلم نيز هنوز اين پيراهن را دربرابر دوربين فيلمبرداران به تن مي کنند .


«کارل لاگرفلد»، مدير طراحی خانه خياطی شانل از سال ۱۹۸۳ تا کنون، که از اين پيراهن به عنوان يکی از مظاهر پايدار موفقيت شانل استفاده کرده است می گويد: پيراهن کوتاه سياه، هيچ گاه از مد نمی افتد و يا در زير لباس های ديگر پوشيده نمي ماند» .


XS
SM
MD
LG