لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۷

معاون رییس‌جمهور ونزوئلا: وضع سلامت چاوز حساس است


 هواداران چاوز در کاراکاس
هواداران چاوز در کاراکاس
معاون رياست جمهوری ونزوئلا اعلام کرد که سه هفته پس از انجام يک عمل جراحی برای درمان بيماری سرطان هوگو چاوز، وی از عوارض پس از عمل جراحی رنج می‌برد و دچار عفونت مجاری تنفسی شده است.

خبرگزاری آسوشيتدپرس می‌نويسد که نيکلاس مادورو، معاون رييس جمهوری ونزوئلا، در سخنرانی تلويزيونی خود که روز يکشنبه از کوبا پخش می‌شد چهره خسته‌ای داشت و با لحنی بسيار غمگين سخن می‌گفت. وی شرايط جسمانی و سلامتی هوگو چاوز را حساس توصيف کرد.

نيکلاس مادورو که يک متن از پيش آماده شده را می‌خواند گفت: «چند دقيقه پيش ما در کنار پرزيدنت چاوز بوديم، حال يکدگير را پرسيديم و او خودش به اين مشکلات جديد جسمانی اشاره کرد.»

سخنرانی معاون رياست جمهوری ونزوئلا نشانه‌ای تلقی می‌شود از دشواری های مبارزه هوگو چاوز با بيماری سرطان که اخيرا برای انجام چهارمين عمل جراحی به کوبا رفته و از روز يازدهم دسامبر بستری شده است.

دولت ونزوئلا اعلام کرده که وی ممکن است نتواند در مراسم رسمی شروع دوره جديد رياست جمهوری که قرار است دهم ژانويه برگزار شود، شرکت کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، معاون رياست جمهوری ونزوئلا در بخش ديگری از سخنرانی تلويزيونی خود گفت: «رييس جمهور به ما دستور مشخصی داد که پس از پايان عيادت از وی وضعيت جسمی و سلامتی وی را به اطلاع مردم برسانيم. شرايط جسمی پرزيدنت چاوز کماکان بسيار حساس است. پزشکان مشغول تلاش برای رفع اين مشکلات هستند ولی روند درمان او خالی از خطر نيست.»

نيکلاس مادورو که روز شنبه وارد کوبا شد عاليرتبه‌ترين مقام دولت ونزوئلا است که از زمان انجام عمل جديد جراحی از وی عيادت می‌کند.

صاحبنظران امور ونزوئلا می‌گويند که شرايط جسمانی هوگو چاوز بايد بسيار وخيم باشد و احتمالا به همين خاطر معاون رياست جمهوری اداره امور کشور را متوقف کرده و شخصا به عيادت آقای چاوز رفته است.

به گفته کارشناسان، دليل اصلی سفر نيکلاس مادورو به هاوانا گفت‌و‌گوی مستقيم با هوگو چاوز و رهبران کوبا دز مورد نحوه مديريت پيامدهای بيماری آقای چاوز بوده است. دولت ونزوئلا بايد از هم‌اکنون خود را برای شرايطی آماده کند که هوگو چاوز به خاطر تشديد بيماری قادر نخواهد بود در مراسم رسمی دوره جديد رياست جمهوری خود شرکت کند.

خبرگزاری آسوشيتدپرس يادآوری می‌کند که هوگو چاوز قبل از سفر به کوبا برای انجام چهارمين عمل جراحی به احتمال بروز خطر برای سلامتی خود اذعان کرد. وی، نيکلاس مادورو را به عنوان معاون رييس جمهوری و جانشين خود معرفی کرده و از هوادارانش خواست که در صورت برگزاری يک انتخابات رياست جمهوری جديد به وی رای دهند.

متخصصان پزشکی می‌گويند بيماری سرطانی که چند بار عمل جراحی روی آنها انجام شده است در بسياری از موارد به عفونت مجاری تنفسی دچار می‌شوند. نحوه مقابله بيماران با اين عارضه قابل پيش‌بينی نيست، برخی از آنها ظرف چند روز بهبود پيدا می‌کنند اما برخی ديگر ممکن است به همين دليل با خطر مرگ روبرو شدند.

خبرگزاری آسوشيتدپرس می‌افزايد که معاون رياست جمهوری ونزوئلا روز دوشنبه در اظهار نظری ديگری گفت که هوگو چاوز با وی تلفنی صحبت کرده و از قرار حال او بسيار بهتر است و می‌تواند راه برود.

وی افزود که به تلاش و مبارزه هوگو چاوز برای بازيافت سلامتی ايمان دارد و اطمينان دارد که پزشکان و متخصصان در کوبا به وی کمک خواهند کرد تا در اين مرحله از نبرد با سرطان نيز پيروز شود.

هوگو چاوز از سال ۱۹۹۹ رياست جمهوری ونزوئلا را برعهده دارد. وی در ماه اکتبر سال ۲۰۱۲ سه ماه پس از آنکه اعلام کرد آزمايش‌های پزشکی جديد نشان می‌دهد که بيماری سرطان وی درمان شده است بار ديگر در انتخابات رياست جمهوری ونزوئلا به پيروزی رسيد.

وی چند سال پيش با تغيير قانون اساسی کشور دوره رياست جمهوری را به شش سال افزايش داد.
XS
SM
MD
LG