لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۴۹

سفر غیر منتظره «دیک چنی» به پاکستان


سفر آقای چنی به عمان می تواند تلاشی از سوی آمريکا برای اعمال فشار بيشتر بر ايران برای توقف برنامه های هسته ای آن باشد.
سفر آقای چنی به عمان می تواند تلاشی از سوی آمريکا برای اعمال فشار بيشتر بر ايران برای توقف برنامه های هسته ای آن باشد.

دیک چنی، معاون رییس جمهوری آمریکا روز دوشنبه و به صورت غیر منتظره وارد اسلام آباد شد تا با رییس جمهوری پاکستان گفت وگو کند.


بر اساس گزارش های رسیده، آقای چنی قرار است در مذاکره با پرویز مشرف، رییس جمهوری پاکستان درباره مشارکت بیشتر این کشور در مبارزه با نیروهای طالبان و القاعده در افغانستان رایزنی کند.


این گزارش ها حاکیست که احتمالا معاون رییس جمهوری امریکا درباره تلاش های آقای مشرف برای امنیت و ثبات بیشتر در منطقه خاورمیانه نیز گفت و گو کند.


روزنامه نیویورک تایمز روز دوشنبه گزارش داد که جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا در صدد است که پیام محکمی به مشرف ارسال کند و به وی هشدار دهد که کنگره آمریکا کمک های خود را به پاکستان قطع خواهد کرد مگر اینکه اسلام آباد در نبرد با القاعده اقدامات بیشتری به عمل آورد.



مذاکرات درباره برنامه اتمی ایران

ديک چنی، معاون رييس جمهوری آمريکا روز يکشنبه با مقامات شيخ نشين عمان در خليج فارس ديدار و با آنها درباره امنيت منطقه ای و بحران اتمی ايران به رايزنی پرداخت .


کشور عمان در منطقه استراتژيک تنگه هرمز قرار دارد که دو پنجم نفت جهان از اين منطقه عبور می کند. اين کشور در سال های گذشته روابط بسيار نزديکی با ايران و ايالات متحده داشته است و گفته می شود که در پاره ای مواقع حتی نقش ميانجی را ميان دو کشور ايفا کرده است.


سفر ديک چنی به عمان از آن رو حائز اهميت توصيف شده که تنش ميان تهران و واشينگتن درماه های اخير بر سر غنی سازی اورانيوم توسط ايران به اوج خود رسيده است .


به گزارش آسوشيتدپرس، سفارت آمريکا در عمان حاضر نشد تا درباره اهداف سفر آقای چنی و برنامه های وی توضيحی دهد ولی يک مقام عمانی که نخواست نامش فاش شود گفته است که مذاکرات وی در چارچوب مسائل امنيتی و بحران هسته ای ايران بوده است .


ايالات متحده در حال حاضر از دو پايگاه هوايی در عمان استفاده می کند که تنها ۸۰ کيلومتر با مرز ايران فاصله دارد. از اين پايگاه ها برای انجام سوخت گيری و پروازهای ترابری استفاده می شود .


به گفته تحليلگران، سفر آقای چنی به اين کشور می تواند تلاشی از سوی آمريکا برای اعمال فشار بيشتر بر ايران برای توقف برنامه های هسته ای آن باشد.


معاون رييس جمهوری امريکا در سفر دوره ای خود به چندين کشور، اوايل هفته جاری در استراليا گفت: ايالات متحده در تلاش است تا پرونده هسته ای ايران را از راه های مسالمت آميز حل و فصل کند ولی « در عين حال همه گزينه ها روی ميز قرار دارد.»


آقای چنی همچنين گفت که پذيرفتن جمهوری اسلامی به عنوان يک قدرت هسته ای، اشتباهی بزرگ خواهد بود .


قرار است که گروه ۵+۱ روز دوشنبه در لندن گردهم آيند تا درباره آينده برخورد با پرونده هسته ای ايران به بحث و تبادل نظر بپردازند .


XS
SM
MD
LG