لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۱

يونيسف: ۱۵ ميليون کودک در سال ۲۰۱۴ گرفتار خشونت و آوارگی شده‌اند


کودک کرد کوبانی که از شهر خود در سوریه آواره شده است.
کودک کرد کوبانی که از شهر خود در سوریه آواره شده است.

صندوق کمک به کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، سال ۲۰۱۴ را سالی فاجعه‌بار برای کودکان اعلام کرد و گفت در سال ۲۰۱۴ بيش از ۱۵ ميليون کودک در بحران و جنگ جمهوری آفريقای مرکزی، عراق، سودان جنوبی، سوريه، اوکراين و فلسطين گرفتار خشونت و آوارگی شده‌اند.
.
به گزارش خبرگزاری رويترز، آنتونی ليک ریيس يونيسف گفت تعداد زياد بحران‌های جهانی باعث شده که بسياری از آنها از جمله بحران افغانستان، جمهوری دمکراتيک کنگو، نيجريه، پاکستان، سومالی، سودان و يمن به سرعت فراموش شده و يا مورد توجه افکار عمومی واقع نشوند.

يونيسف می‌گويد ۲۳۰ ميليون کودک در سراسر دنيا در مناطق يا کشورهايی زندگی می کنند که دچار جنگ يا درگيری نظامی هستند.

آنتونی ليک در بيانيه‌ای گفت: «کودکان در کلاس درس و يا در خواب کشته شده‌اند، يتيم شده‌، به گروگان گرفته شده، شکنجه و مورد تجاوز قرار گرفته‌اند و به عنوان برده خريد و فروش شده‌اند. در تاريخ معاصر هرگز با اين تعداد کثير از کودکان و با اين بی‌رحمی توصيف نشدنی رفتار نشده است».

در ادامه گزارش خبرگزاری رويترز آمده است که شيوع بيماری مهلک ابولا در کشورهای آفريقای غربی از جمله گينه، ليبريا، سيرالئون يکی از خطرات مهمی است که سلامت و بهداشت کودکان را تهديد کرده است. در نتيجه شيوع ويروس ابولا هزاران کودک والدين خود را از دست داده‌اند و نزديک به پنج ميليون کودک مجبور شده‌اند تحصيل را رها کنند.

ریيس يونيسف افزوده است: «خشونت و فاجعه نه تنها به فرد فرد کودکان آسيب می‌زند بلکه نيروی جوامع انسانی را تحليل می‌برد».

يونيسف می‌گوید: در جمهوری آفريقای مرکزی که خشونت‌های فرقه‌ای نزديک به يک پنجم جمعيت کشور را آواره کرده، نزديک به ۲.۳ ميليون کودک از درگيری‌های نظامی آسيب ديده‌اند. گفته می‌شود سال گذشته ۱۰ هزار کودک توسط شبه‌نظاميان اجير شده و حداقل ۴۳۰ کودک در درگيری‌های نظامی کشته و يا معلول شده‌اند.

به گفته اين نهاد وابسته به سازمان ملل متحد، در جنگ ۵۰ روزه بين حماس و ارتش اسراييل در نوار غزه ۵۳۸ کودک کشته و سه هزار و ۳۷۰ کودک ديگر زخمی شدند.

يونيسف می‌گويد در سوريه ۷.۳ ميليون کودک از جنگ داخلی آسيب ديده‌اند. نزديک به ۱.۷ ميليون کودک به کشوهای ديگر پناهنده شده‌اند. درگيری نظامی در عراق نيز زندگی ۲.۷ ميليون کودک را به اشکال مختلف تحت تاثير قرار داده است. بنا به آمار اين سازمان در سال جاری در عراق ۷۰۰ کودک کشته و يا دچار نقص عضو شده‌اند.

ریيس يونيسف در ادامه اين بيانيه افزوده است: «در هر دو کشور عراق و سوريه کودکان قربانی، شاهد و حتی مرتکبان خشونت شديد، بی‌رحمانه و رو به افزايش بوده‌اند».

در سودان جنوبی ۷۵۰ هزار کودک آواره و ۳۲۰ هزار نيز پناهنده شده‌اند. نهاد وابسته به سازمان ملل می‌گويد که در اين ناحيه بيش از ۶۰۰ کودک کشته و بيش از ۲۰۰ کودک ديگر دچار نقص عضو شده‌اند. در عين حال ۱۲ هزار کودک توسط گروه‌های مسلح اجير شده‌اند.

XS
SM
MD
LG