لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۰

نماينده چين برای انجام «گفت و گوی صريح» هسته ای به ایران سفر کرد


ما ژآئوگزو، دستیار وزیر امور خارجه چین
ما ژآئوگزو، دستیار وزیر امور خارجه چین
دستيار وزارت امور خارجه چين که برای گفت و گو با مقام های جمهوری اسلامی به ايران سفر کرده است از تهران خواست تا با آژانس بين المللی انرژی همکاری کند و مذاکرات هسته ای را از سر بگيرد.

ما ژآئوگزو، دستیار وزیر امور خارجه چین، هدف از اين سفر را «گفت و گوی صريح» درباره پرونده هسته ای تهران با علی باقری، معاون رييس شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی عنوان کرد.

وی در بيانيه ای که بر روی سايت وزارت امور خارجه چين منتشر شده است، اظهار داشت: «چين مايل است که گفت و گوهای شش جانبه با ايران از سر گرفته شود و از اين کشور می خواهد تا همکاری های خود را با آژانس بين المللی انرژی اتمی تقويت کند تا اين اطمينان حاصل شود که برنامه هسته ای ايران در مسير درستی حرکت می کند.»

خبرگزاری های ايران در گزارش های مشابهی اعلام کرده اند که دستيار وزير امور خارجه چين با محمد مهدی آخوندزاده، معاون امور بين ‌المللی وزارت امور خارجه ديدار و «ضمن بررسی آخرين تحولات بين ‌المللی در خصوص اوضاع منطقه به بحث و تبادل نظر پرداختند.»

در اين گزارش ها بدون اشاره به جزئيات آمده است: «در اين ديدار که روز يکشنبه در تهران انجام شد، طرفين ضمن تاکيد بر ديدگاه‌های مشترک در خصوص مسائل بين ‌المللی بر ارائه راهکارهای مسالمت‌آميز در خصوص حل مشکلات منطقه‌ ای و بين ‌المللی تاکيد کردند.»

کشورهای غربی نگران هستند که ايران در پوشش برنامه هسته ای خود به دنبال ساخت سلاح اتمی باشد ولی تهران می گويد که اين برنامه اهداف صلح آميز دارد. اين در حالی است که آژانس بين المللی انرژی اتمی در آخرين گزارش خود در ماه نوامبر نسبت به ابعاد نظامی اين برنامه ابراز نگرانی کرده بود.

کشورهای آمريکا، چين، روسيه، فرانسه و بريتانيا همراه با آلمان که در گروه پنج به علاوه يک برنامه هسته ای ايران را دنبال می کنند در اواخر ماه ژانويه از طريق کاترين اشتون اعلام کردند که آماده مذاکره با ايران هستند ولی تهران بايد تمايل جدی خود را نسبت به انجام اين گفت و گو ها نشان دهد.

تلاش های تازه ديپلماتيک پس از آن دنبال می شود که تنش های زيادی در ماه های گذشته بر سر برنامه هسته ای ايران رخ داد و آمريکا و اتحاديه اروپا تحريم های بيشتری عليه جمهوری اسلامی اعمال کردند.

چين که همواره خواستار ادامه گفت و گوها با ايران شده است، بارها مخالفت خود را با تحريم های جديد عليه تهران ابراز کرده است.
XS
SM
MD
LG