لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۳

چین به تحریم‌های اخیر آمریکا علیه برنامه موشکی ایران اعتراض کرد


سخنگوی وزارت امور خارجه چین می‌گوید ما دائما با هرگونه تحریم‌های یک جانبه مخالفت کرده‌ایم.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین می‌گوید ما دائما با هرگونه تحریم‌های یک جانبه مخالفت کرده‌ایم.

چین روز دوشنبه ۱۸ بهمن اعلام کرد که اعتراض خود را به ایالات متحده درباره فهرست تحریمی اخیر واشینگتن علیه ایران اعلام کرده است. بر اساس گزارش ها، نام دو شرکت چینی در این فهرست به چشم می‌خورد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه ۲۵ شخص حقیقی و حقوقی را به فهرست تحریم‌های ایران افزود و دلیل آن را آزمایش موشکی جدید جمهوری اسلامی اعلام کرد.

افراد و شرکت‌های تحریم شده نمی‌توانند به سیستم مالی آمریکا دسترسی داشته باشند و یا با طرف‌های آمریکایی معامله کنند. از سوی دیگر، سایر شرکت‌های خارجی و افراد نیز نمی‌توانند با فهرست تحریمی تجارت داشته باشند و گرنه در معرض ریسک قرار گرفتن در لیست سیاه واشینگتن قرار می‌گیرند.

فهرست تحریمی آمریکا علیه ایران در روز جمعه دو شخص حقوقی و سه شخص حقیقی چین را در بر می‌گیرد که وزارت خزانه‌داری ایالات متحده می گوید یک نفر از آنها به نام «ژین شینهوا»، شهروند چین است.

لو کانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در واکنش به تحریم‌های آمریکا گفت: پکن یادداشت اعتراضی را تسلیم واشینگتن کرده است و چنین تحریم‌هایی بویژه وقتی که منافع طرف سوم را هدف قرار می‌دهد، در تقویت اعتماد متقابل «کارساز نخواهد بود».

وی افزود: «ما دائما با هرگونه تحریم‌های یک جانبه مخالفت کرده‌ایم».

مدیران دو شرکت چینی «کوزالین» و «نینگو» که در فهرست تحریمی آمریکا قرار گرفته‌اند، روز یکشنبه اعلام کردند که آنها تنها کالاهای «معمول» به ایران صادر کرده‌اند و هیچ کار اشتباهی انجام نداده‌اند.

رویترز می‌نویسد چین پیش از این نیز به خاطر آنچه که تحریم‌های یک جانبه آمریکا و سایرین علیه شرکت‌های این کشور به خاطر ایران و کره شمالی خوانده است، اعتراض کرده بود.

چین پیوندهای نزدیک اقتصادی و دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران دارد و از کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک بود که در تیرماه ۹۴ توافق هسته‌ای با ایران منعقد کرد.

بر اساس این توافق که به «برجام» موسوم شده است، فعالیت‌های جنجال برانگیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران حل‌ و فصل شد و در مقابل تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران لغو شدند.

با این حال، شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه‌ای که برای حمایت از این توافق صادر کرد، جمهوری اسلامی ایران را به مدت هشت سال از هرگونه توسعه و آزمایش موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند منع کرده است.

تهران می‌گوید که موشک‌های آن قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای ندارند و آزمایش‌های موشکی‌اش تناقضی با برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ندارد.

با این حال، ایالات متحده پس از آزمایش موشکی هفته گذشته ایران به طور رسمی به تهران اخطار داد و این آزمایش را محکوم کرد.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، گفته است که دولت اوباما با ایران «مهربان» بوده است ولی او چنین نیست. مایکل فلین، مشاور امنیت ملی وی، نیز گفته که روزهای چشم‌پوشی از اقدامات خصمانه ایران به پایان رسیده است.

XS
SM
MD
LG