لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۵

درگیری‌ میان جبهه النصره و داعش به درون خاک لبنان کشیده شد


نمایی از حضور نیروهای جبهه النصره در شهر عرسال در لبنان در دسامبر سال ۲۰۱۵.
نمایی از حضور نیروهای جبهه النصره در شهر عرسال در لبنان در دسامبر سال ۲۰۱۵.

درگیری‌ میان شبه‌نظامیان گروه حکومت اسلامی و جبهه النصره وابسته به القاعده در سوریه روز دوشنبه ۹ فروردین به دره بقاع در شمال لبنان کشیده شد که در جریان آن شماری از نیروهای دو طرف کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک منبع امنیتی و خبرگزاری دولتی لبنان گفته‌اند که در جریان این درگیری، ۱۸ شبه نظامی جبهه النصره کشته شدند و شش نفر به اسارت گرفته شدند. ۱۴ عضو گروه حکومت اسلامی نیز کشته شدند. این گروه در بیانیه‌ای که در اینترنت منتشر کرده است، گفته که ۱۷ عضو جبهه النصره را کشته است.

این درگیری روز یکشنبه و در نزدیکی شهر جراجیر در نزدیکی کوه‌های قلمون در مرز سوریه و لبنان رخ داد، بعد به شهرهای راس البعلبک و عرسال در لبنان کشیده شد.

خبرگزاری رسمی لبنان گزارش داده که جبهه النصره روز یکشنبه تلاش کرد تا برخی از مناطقی که گروه حکومت اسلامی تصرف کرده بود بازپس گیرد. در این گزارش اشاره شده که درگیری یاد شده، ۱۰ کشته از جبهه النصره و هشت کشته از گروه حکومت اسلامی برجای گذاشته است.

مرز میان دو کشور در این منطقه کوهستانی دقیقاً ترسیم نشده است و به همین دلیل غالبا درگیری میان نیروهای مخالف در سوریه به خاک لبنان کشیده می‌شود.

جببه النصره که وفادار به القاعده است، و گروه حکومت اسلامی دو نیروی بسیار قدرتمند مخالف رژیم بشار اسد در سوریه هستند. این دو گروه همچنین از سال ۲۰۱۳ که دچار اختلاف شدند با یکدیگر نیز می‌جنگند.

نیروهای دو گروه مرتبا از تپه‌های اطراف وارد عرسال شده‌اند. آنها در سال ۲۰۱۴ و پیش از اینکه از سوی ارتش لبنان وادار به عقب‌نشینی شوند برای مدتی شهر عرسال را در کنترل خود داشتند.

با وجود این، منابع امنیتی گفته‌اند که نیروهای هر دو گروه حضور پررنگی در این شهر دارند، جایی که هزاران آواره سوری در شرایط بسیار دشواری آنجا زندگی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG