لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

کلینتون از عملکرد خود در زمان حمله به کنسولگری آمریکا در لیبی دفاع کرد


خانم کلینتون به کمیته تحقیقاتی مجلس نمایندگان گفت که حمله بنغازی نباید اقدامات آمریکا را در سطح جهانی تضعیف کند.
خانم کلینتون به کمیته تحقیقاتی مجلس نمایندگان گفت که حمله بنغازی نباید اقدامات آمریکا را در سطح جهانی تضعیف کند.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، روز پنجشنبه ۳۰ مهر از تصمیماتش در زمان حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی دفاع کرد و از نمایندگان پرسش‌کننده در کمیته تحقیقاتی مجلس نمایندگان خواست تا منافع ملی را مقدم بر سیاست بدانند.

جمهوری‌خواهان در کمیته تحقیقاتی مجلس نمایندگان، این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ را متهم کردند که درباره دلایل حمله شبه نظامیان اسلامگرا به کنسولگری آمریکا در لیبی، اطلاعات غلط به افکار عمومی داده است.

در حمله به این کنسولگری که سال ۲۰۱۲ انجام شد، کریستوفر اِستیونز، سفیر آمریکا و سه تبعه دیگر آن کشور کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جیم جردن نماینده جمهوریخواه گفت که کلینتون این حمله را به غلط واکنشی به انتشار یک ویدئوی ضد اسلامی عنوان کرده است.

خانم کلینتون روز پنجشنبه با تکذیب اینکه چنین ویدئویی دلیل حمله بوده است، اتهام جردن را «از نظر شخصی دردناک» خواند.

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا گفت: «من بیش از همه شما (نمایندگان) درباره آنچه رخ داده است، تعمق کرده‌ام. بیش از همه شما نمایندگان خواب نداشته‌ام. به مغزم فشار می‌آوردم که چه کاری می‌شد کرد، چه کاری باید انجام می‌شد».

خانم کلینتون به کمیته تحقیقاتی مجلس نمایندگان گفت که حمله بنغازی نباید اقدامات آمریکا را در سطح جهانی تضعیف کند و درباره حادثه یاد شده پیش از این تحقیقات کامل انجام شده است.

وی افزود: «ما در داخل به یک رهبری نیاز داریم که همپای رهبری ما در خارج باشد، مدیریتی که امنیت ملی را مقدم بر سیاست و ایدئولوژی بداند».

خانم کلینتون از عملکرد خود در قضیه بنغازی به عنوان دیپلمات ارشد دفاع کرد و اتهام‌های قدیمی جمهوریخواهان مبنی بر اینکه وی شخصا درخواست‌ها برای افزایش تدابیر امنیتی در کنسولگری آمریکا را نادیده گرفته است، رد کرد.

کمیته تحقیقاتی مجلس نمایندگان درباره حادثه بنغازی که هفت نماینده جمهوریخواه و پنج نماینده دمکرات عضو آن هستند، ۱۷ ماه است که درباره این حمله تحقیق می‌کند.

حضور در این کمیته یک آزمون سیاسی عمده برای خانم کلینتون به شمار می‌رود که هفته گذشته در نخستین مناظره نامزدهای دمکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قوی‌تر از دیگران ظاهر شد و از سوی دیگر، جو بایدن، معاون رییس جمهوری، که رقیب احتمالی جدی او به شمار می‌رفت اعلام کرد که قصد ندارد تا نامزد انتخابات شود.

بسیاری از دمکرات‌ها، کمیته تحقیقاتی کنگره را که با هدایت جمهوری‌خواهان در جریان است، متهم کرده‌اند که به دنبال تخریب چهره هیلاری کلینتون در آستانه انتخابات سال آینده ریاست جمهوری است.. وی از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ به عنوان وزیر امور خارجه دولت باراک اوباما فعالیت می‌کرد.

الیجاه کامینگز، نماینده ارشد دمکرات در این جلسه گفت که جمهوریخواهان کنگره این کمیته را برای شکار حزبی تشکیل داده‌اند.

وی خطاب به هیلاری کلینتون گفت: «خانم وزیر، آن‌ها این کمیته را بی‌ربط تشکیل داده‌اند، چرا که شما در حال مبارزات انتخاباتی برای ریاست جمهوری هستید».

XS
SM
MD
LG