لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۲

هشدار هیلاری کلینتون درباره بروز «طوفان تمام عیار» نارضایتی در خاورمیانه


هیلاری کلینتون می گوید: نرخ بالای بيکاری همراه با تحليل رفتن منابع نفتی و آبی و همچنين نارضايتی های درازمدت به دليل وجود رژيم های خودکامه، ثبات جهانی را تهديد می کند.
هیلاری کلینتون می گوید: نرخ بالای بيکاری همراه با تحليل رفتن منابع نفتی و آبی و همچنين نارضايتی های درازمدت به دليل وجود رژيم های خودکامه، ثبات جهانی را تهديد می کند.
هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز شنبه در کنفرانس امنيتی مونيخ نسبت به بروز «طوفان تمام عيار» نارضايتی اقتصادی، سرکوب سياسی و اعتراض عمومی در خاورميانه هشدار داد و از رهبران منطقه خواست تا به رغم ريسک کوتاه مدت بی ثباتی، دست به اصلاحات بزنند.

در حالی که تظاهرات ضد دولتی در کشورهايی چون مصر، تونس و يمن ادامه دارد، خانم کلينتون گفت که نرخ بالای بيکاری همراه با تحليل رفتن منابع نفتی و آبی و همچنين نارضايتی های درازمدت به دليل وجود رژيم های خودکامه، ثبات جهانی را تهديد می‌کند.

نا آرامی‌های تونس در دو ماه گذشته سلسله ای از اعتراض‌ها را در کشورهای شمال آفريقا و خاورميانه به دنبال داشته است که از ۱۲ روز پيش اين نا آرامی ها در مصر شدت دارد. به رغم راهپيمايی‌ها و تجمع های گسترده مصری‌ها در مخالفت با حسنی مبارک، رييس جمهور، وی هنوز حاضر نشده است تا از قدرت کناره‌گيری کند.

وزير امور خارجه آمريکا در کنفرانس امنيتی مونيخ تاکيد کرد: «منطقه (خاورميانه) با طوفانی تمام عيار از گرايش‌های قدرتمند محاصره شده است. رهبران منطقه ممکن است برای مدت کوتاهی از اين وقايع کنار بمانند ولی در درازمدت اين موضوع امکان پذير نيست.»

خانم کلينتون تغيير در اين کشورها را «نيازی استراتژيک» دانست که به گفته او، جوامع عربی را قدرتمند می‌سازد و مردم آنها را بيشتر کامياب ساخته و کمتر در دام ايدئولوژی‌های افراطی خواهد انداخت.

وی افزود: «بدون پيشرفت واقعی به سوی نظام های آزاد و مسئوليت‌پذير، شکاف ميان مردم و حکومت های آنها افزايش خواهد يافت و بی‌ثباتی تنها عميقتر خواهد شد.»

کنفرانس امنيتی مونيخ از بعد از ظهر جمعه، فعاليت سه روزه خود را با شرکت حدود ۳۵۰ تن ازچهره های سرشناس سياسی، اقتصادی و نظامی دنيا آغاز کرده است.

بحث محوری اين همايش تحولات جاری در کشورهای عربی، به ويژه مصر و پيامدهای آن در آينده خاورميانه است.

دوازدهمین روز نا آرامی‌های مصر

گزارش‌های رسيده از مصر حاکی است که نا آرامی‌های مصر وارد دوازدهمین روز خود شده است و هزاران نفر روز شنبه نیز در میدان تحریر گردهم آمدند و خواستار کناره‌گیری حسنی مبارک، رييس جمهور ۸۲ ساله مصر، از قدرت شدند.

در همین حال، آقای مبارک روز شنبه با وزرا و تيم اقتصادی ‌اش نشستی برگزار کرد. اين ديدار در کاخ رياست جمهوری مصر در منطقه هليوپليس در حومه قاهره انجام شده که فاصله زيادی با کانون حوادث مصر در ميدان تحرير قاهره دارد.

ناظران سياسی گفته‌اند که هدف آقای مبارک از برگزاری اين نشست اين است که نشان دهد اوضاع مصر را تحت کنترل خود دارد.

ناآرامی‌های مصر در چند روز گذشته نگرانی‌های جهانی درباره آثار اقتصادی آن به دنبال داشته است و برآورد شده که از از زمان آغاز اعتراض ها در روز ۲۵ ژانويه تا کنون، مصر حدود سه ميليارد و يکصد ميليون دلار زيان ديده که روزانه بيش از ۳۰۰ ميليون دلار است.

خبر ديگر حاکی است که رهبران مخالفان دولت اعلام کرده‌‌اند، دير وقت جمعه، با احمد شفيق، نخست وزير مصر، ديدار کرده و در آن راه ‌های کناره‌گيری حسنی مبارک و انتقال قدرت به يک دولت موقت بررسی شده است.

عبدالرحمان يوسف، يکی از جوانان فعال در اعتراض های اخير اعلام کرده که همراه با بعضی از چهره‌‌های ديگر از ميان مخالفان دولت، با نخست وزير ديدار کرده اند و افزوده که مخالفان همچنان به اعتراض خود ادامه می‌دهند تا انتقال قدرت انجام شود.

يکی از پيشنهادهايی مطرح شده اين است که آقای مبارک از قدرت کناره‌گيری کند و قدرت را تا تعيين تکليف نهايی موقتا به عمر سليمان، معاون رياست جمهوری، بسپارد.

حسنی مبارک پيشتر در گفت و گو با شبکه خبری ای ‌بی ‌سی گفته بود که که از کارهای حکومتی خسته شده اما در شرايط فعلی کناره ‌گيری نخواهد کرد چون نگران هرج و مرج‌های بعدی است.

در همين حال، نيويورک‌تايمز روز شنبه در مقاله‌‌ای به بحران مصر پرداخته و نوشته است که عمر سليمان و ساير مقامات رده بالای نظامی در مصر از اينکه قدرت حسنی مبارک کاهش پيدا کند و تصميم گيری هاش محدودتر شود بدشان نمی‌آيد و در اين باره مذاکراتی کرده‌اند.

نيويورک تايمز افزوده است که مقامات دولتی آمريکا هم اين پيشنهاد رو بررسی می‌کنند که مبارک به ويلای ساحلی‌اش در شرم الشيخ عزيمت کند يا اينکه برای يک دوره آزمایش‌های پزشکی و درمانی عازم آلمان شود.

در گزارش نيويورک تايمز تحليل شده است که چنين اقدام و تصميمی می‌تواند به نوعی انتقال قدرت مسالمت ‌آميز و کناره گيری آبرومندانه‌ای برای آقای مبارک تلقی شود.
XS
SM
MD
LG