لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۶

سی ان ان: نتيجه جنگ قدرت در ايران، بازنده شدن احمدی نژاد است


محمود احمدی نژاد (راست) همراه با آیت الله علی خامنه ای
محمود احمدی نژاد (راست) همراه با آیت الله علی خامنه ای
شبکه تلويزيونی سی ان ان در گزارشی به بررسی جنگ قدرت در جمهوری اسلامی ايران پرداخته و می نويسد که در اين نبرد قدرت، وزارت نفت هم اکنون به خط مقدم جنگ بين محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری، و آيت الله علی خامنه ای، رهبر ايران تبديل شده که به گفته تحليلگران، نتيجه آن، بازنده شدن رييس جمهور ايران است.

مت اسميت در گزارش خود برای سی ان ان خاطرنشان می کند که آقای احمدی نژاد به رغم نظر شورای نگهبان مبنی بر غيرقانونی بودن سرپرستی وی بر وزارت نفت، کنترل اين وزارتخانه را در دست گرفته است. اين موضوع تازه ترين منازعه غيرمعمول و رودررو ميان محمود احمدی نژاد و هواداران آيت الله خامنه ای در هفته های اخير به شمار می رود.

سی ان ان با اشاره به حمايت همه جانبه آيت الله علی خامنه ای از محمود احمدی نژاد در جريان انتخابات مناقشه برانگيز سال ۱۳۸۸، می نويسد در حالی که اعتراض ها به تقلب در انتخابات در جريان بود، رهبر جمهوری اسلامی از ايرانی ها خواست تا نتيجه انتخابات را بپذيرند.

او هدايت سرکوب تظاهرکنندگان را بر عهده گرفت که در جريان آن، نيروهای امنيتی به شدت با فعالان سياسی برخورد کرده، سپس آنها را محاکمه و به حبس محکوم کردند.
احمدی نژاد با اخراج حيدر مصلحی بدون مشورت با رهبر جمهوری اسلامی و همچنين شرکت نکردن در جلسات کابينه به رغم انتصاب دوباره مصلحی از سوی خامنه ای، «اشتباهی مهلک» انجام داده است.

علیرضا نادر، تحلیلگر موسسه راند

اما به گفته عليرضا نادر، تحليلگر ايرانی مقيم آمريکا، همزمان نيروهايی در درون حکومت تلاش های احمدی نژاد برای انتصاب مقام های رده بالا را رصد کرده و به سراغ مشاوران نزديک وی رفته اند.

اين تحليلگر موسسه آمريکايی «راند» به سی ان ان گفته است: «به نظر من اين نشانه نارضايتی عمومی محمود احمدی نژاد است که قدرت و اقدامات او از سوی مراکز متعدد قدرت در ايران در حال محدود شدن است.»

رييس جمهور ايران برای مدت طولانی هدف حمله منتقدان بوده است، اما هاله اسفندياری، مدير بخش مطالعات خاورميانه ای مرکز بين المللی وودرو ويلسون، می گويد که احمدی نژاد پس از اينکه با خامنه ای شاخ به شاخ شد، احتمالا به يک «طعمه آسان» تبديل شده است.

وی می افزايد: «به نظر من، احمدی نژاد قدرت خامنه ای را دست کم گرفته و قدرت خود را بالا ارزيابی کرده است. شما می توانيد روی انگشت پای هر کسی فشار بديد ولی نه روی انگشت پای او (خامنه ای).»

سی ان ان نقطه آغاز انتقادهای مقام ها و رسانه های نزديک به آيت الله خامنه ای از محمود احمدی نژاد را زمانی می داند که وی تلاش کرد تا حيدر مصلحی، وزير اطلاعات، را در اواسط ماه آوريل برکنار کند. زمانی که خامنه ای حکم به ادامه کار مصلحی داد، احمدی نژاد از انظار عمومی ناپديد شد و جلسات کابينه را تحريم کرد.

هاله اسفندياری می گويد که احمدی نژاد يکی از اصول اساسی خامنه ای برای رهبری ايران را نقض کرده است: اينکه بايد اختلافات را خصوصی حل و فصل کرد.

به گفته وی، «خامنه ای همواره تلاش کرده که القاء کند طبقه حاکم يک صدای واحد داشته و ميان آنها همدلی وجود دارد.»

در اوايل ماه مه، احمدی نژاد در انظار عمومی بر تبعيت از خامنه ای تاکيد و التزام خود را به اصل ولايت فقيه اعلام کرد. ولی روز ۱۶ مه، خود را سرپرست وزارت نفت معرفی کرد که بخشی از تلاش او برای ادغام چندين وزارتخانه به شمار می رفت. اين اقدام او، سبب می شود که کنترل مستقيم سومين ذخاير نفتی جهان را در اختيار داشته باشد که پايه و اساس اقتصاد ايران را تشکيل می دهد.
به نظر من، احمدی نژاد قدرت خامنه ای را دست کم گرفته و قدرت خود را بالا ارزيابی کرده است. شما می توانيد روی انگشت پای هر کسی فشار بديد ولی نه روی انگشت پای او (خامنه ای).

هاله اسفندیاری، مدیر بخش خاورمیانه مرکز وودرو ویلسون

تصميم آقای احمدی نژاد با اعتراض نمايندگان مجلس روبرو شد و شورای نگهبان نيز که در کنترل هواداران خامنه ای است، هفته گذشته اعلام کرد که احمدی نژاد نمی تواند سرپرستی وزارت نفت را بر عهده داشته باشد.

سی ان ان با اشاره به انفجار هفته جاری در پالايشگاه آبادان که همزمان با ديدار رييس جمهور ايران رخ داد، می نويسد که روز چهارشنبه، حميدرضا کاتوزيان، رييس کميسيون انرژی مجلس، محمود احمدی نژاد را در بروز اين حادثه مقصر دانست.

آقای کاتوزيان در اين زمينه خاطرنشان کرده که برخی از مديران پالايشگاه گفته اند اين اتفاق به اين دليل رخ داد که افتتاح پروژه با عجله صورت گرفته بود.

مت اسميت در ادامه گزارش خود به اخباری اشاره کرده که در يکی دو هفته اخير درباره بازداشت عباس اميری فر، از مسئولان نهاد رياست جمهوری، منتشر شده است. به نوشته سی ان ان، عباس اميری فر پس از تهيه و توزيع فيلمی جنجال برانگيز درباره پيش بينی زمان «ظهور مهدی» که احمدی نژاد همواره در سخنان خود به وی ارجاع می دهد، با اتهام «جادوگری» روبرو شده است.

انتقادهای عمومی همچنين روی اسفنديار رحيم مشايی، رييس دفتر و پدر عروس محمود احمدی نژاد متمرکز شده است که از او به عنوان جانشين وی در انتخابات آينده ياد می شود.

عليرضا نادر از موسسه راند به سی ان ان گفته است که برخی از اقدامات احمدی نژاد با اين حساب صورت گرفته که وی پس از پايان دوره رياست جمهوری اش در سال ۲۰۱۳ همچنان به نفوذ خود ادامه دهد.

وی می افزايد: اما احمدی نژاد با اخراج حيدر مصلحی بدون مشورت با رهبر جمهوری اسلامی و همچنين شرکت نکردن در جلسات کابينه به رغم انتصاب دوباره مصلحی از سوی خامنه ای، «اشتباهی مهلک» انجام داده است.

عليرضا نادر می گويد: «احمدی نژاد در هفته های اخير قدرت و نفوذ خود را به ميزان زيادی از دست داده است. به نظرم اين نشان می دهد که او بر خلاف آنچه که بسياری از مردم تصور می کردند، چندان قدرتمند و تاثيرگذار نيست.»

اين تحليلگر سياسی همراه با هاله اسفندياری معتقد است که بعيد است احمدی نژاد از قدرت کنار گذاشته شود، چرا که به گفته عليرضا نادر، چنين اقدامی، اعتراف به اشتباه خامنه ای است.

وی می گويد: «بهترين دستاورد برای رييس جمهور اين است که تا پايان دوره اش در قدرت باقی بماند، سکوت کند، تحريک نکند و در چارچوب قدرت خود تصميم گيری نمايد.»

هاله اسفندياری نيز معتقد است: خامنه ای که از سال ۱۹۸۹ (۱۳۶۸) در قدرت است، برای ناظران داخلی و خارجی روشن کرده که چه کسی قدرت اصلی را در اختيار دارد.

وی می گويد: «اين تازه آغاز کار است. اين گره ای است که ظرف شش ماه آينده يا يکسال يا بيشتر باز خواهد شد.»
XS
SM
MD
LG