لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۵

برگزاری کنفرانس اسلامی «آشتی عراق» در اندونزی


قرار است در اين کنفرانس درباره درگيری های فرقه ای در ديگر نقاط خاورميانه نيز بحث شود.
قرار است در اين کنفرانس درباره درگيری های فرقه ای در ديگر نقاط خاورميانه نيز بحث شود.

کنفرانس بین المللی رهبران اسلامی برای آشتی در عراق روز سه شنبه در اندونزی برگزار مي شود که هدف از آن ارتباط میان «شیعیان و سنی ها» توصیف شده است.



به گفته مسوولان دولتی اندونزی حدود ۲۰ نماينده از نه کشور خاورميانه، از جمله اردن، لبنان، عربستان سعودی، عراق، ايران، امارات متحده عربی و کويت در کنفرانس «آشتی عراق» شرکت مي کنند.

هدف از برگزاری اين گردهمايی که « کنفرانس بين المللی رهبران اسلامی برای آشتی در عراق» نام گذاری شده، ارتباط ميان شيعيان و سنی های عراق است.


به علاوه در اين کنفرانس درباره درگيری های فرقه ای در ديگر نقاط خاورميانه نيز بحث خواهد شد.


کريستيارتو لگووو، سخنگوی وزارت خارجه اندونزی گفت: «اميدواريم که بتوانيم ميان گروه های مسلمان تفاهم به وجود آوريم و به حل درگيری های فرقه ای در عراق کمک کنيم.»


يکی از برگزارکنندگان اين کنفرانس گفت که تصميم اخير دولت اندونزی مبنی بر حمايت از قطعنامه سازمان ملل برای اعمال تحريم عليه جمهوری اسلامی ايران بر سر برنامه اتمی اين کشور، تشکيل اين کنفرانس را به خطر انداخته است.


هسيم موزادی ، يکی از علمای اسلامی اندونزی به خبرنگاران گفت که چندين روحانی سنی برنامه خود را برای شرکت در اين گردهمايی برهم زدند تا به اين موضع گيری جاکارتا در قبال پرونده ايران، اعتراض کنند.


آقای موزادی که رييس بزرگترين سازمان مسلمان اندونزی، نهضت العلما، نيز هست در ادامه گفت: «شماری از روحانيون با نفوذ مسلمان در خاورميانه به اين نتيجه رسيده اند که اندونزی ديگر موضع بی طرف ندارد بلکه به يکی از حاميان ايالات متحده امريکا تبديل شده است.»


آقای موزادی معتقد است پس از انصراف روحانيون با نفوذ شيعه و سنی از کشورهايی چون ايران، لبنان، سوريه و مصر از شرکت در گردهمايی اندونزی، اين کنفرانس به نتيجه قابل توجهی نخواهد رسيد.


سوسيلو بامبانگ يودويونو، رييس جمهوری اندونزی قرار است که عصر روز سه شنبه اين کنفرانس را رسما آغاز کند.


تصميم اندونزی برای حمايت از قطعنامه سازمان ملل عليه ايران، با مخالفت های شديد احزاب سياسی اين کشور مسلمان مواجه شده و خشم بسياری از سازمان های اسلامی اندونزی ، پرجمعيت ترين کشور مسلمان جهان را به دنبال داشته است.


گفته مي شود بيش از ۲۵۰ تن از اعضای پارلمان اندونزی فراخوانی را امضا کرده و خواستار استيضاح آقای يودويونو، رييس جمهوری اندونزی درباره موضع گيری منفی اين کشور در قبال جمهوری اسلامی ايران شده اند.


XS
SM
MD
LG