لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۶

تشدید اقدامات آمریکا علیه برنامه هسته ای ایران


واشینگتن اعلام کرده که تهران ممکن است در انزوای بیشتری قرار گیرد.
واشینگتن اعلام کرده که تهران ممکن است در انزوای بیشتری قرار گیرد.

واشينگتن روز چهارشنبه تهران را به مخالفت با جامعه بين المللی متهم و اعلام کرد که تهران ممکن است تحت انزوای بيشتری قرار گيرد.


گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنيت ملی آمريکا اين مطلب را پس از آن بيان کرد که آژانس بين المللی انرژی اتمی اعلام داشت ايران در تاسيسات غنی سازی زيرزمينی خود توليد سوخت هسته ای را آغاز کرده است.


در همين حال روز چهارشنبه در جلسه کميسيون فرعی روابط خارجی مجلس نمايندگان آمريکا در زمينه تروريسم نمايندگان پيشنهاد کردند که برای فشار بر تهران به منظور پايان بخشيدن به فعاليت های مشکوک هسته ای اش وزارت خزانه داری آمريکا تعداد بيشتری از بانک های دولتی ايران را در فهرست سياه قرار دهد.


دولت آمريکا پيشتر بانک سپه و بانک صادرات ايران را تحت تحريم قرار داده است.


از سويی ديگر، رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا روز چهارشنبه در جريان ديدارش از اسراييل گفت که وی و عمير پرتز، وزير دفاع اسراييل رسيدگی به مسئله هسته ای ايران از طريق ديپلماسی را حائز اهميت دانستند.


رابرت گيتس گفت: به نظر می رسد که ديپلماسی دارد کار می کند. وی در عين حال گفت هنوز اين امکان وجود ندارد که گزينه های ديگر کنار گذاشته شوند.


در تحولی ديگر در ارتباط با اقدامات واشنگتن در برابر برنامه هسته ای ايران، مقامات آمريکايی به روسيه هشدار دادند در مسير آتش آنچه که آن را تهديد موشکی ايران خواندند قرار دارد و از مسکو خواستند با طرح های واشنگتن برای استقرار سيستم دفاع موشکی در اروپای شرقی و در جوار مرزهای روسيه همکاری کند.



يک سند محرمانه آژانس بين المللی انرژی اتمی که اواخر روز چهارشنبه منتشر شد، از آغاز توليد سوخت هسته ای در تاسيسات نطنز خبر داد.


اريک ادلمن، معاون وزير دفاع آمريکا در امور سياسی در آستانه برگزاری نشست مقامات روسيه، آمريکا و کشورهای عضو ناتو در بروکسل پيرامون سپر موشکی، به خبرنگاران در ورشو گفت: آمريکا و ناتو معتقدند که همکاری روسيه در اين زمينه در راستای منافع آن کشور قرار دارد زيرا به تعبير معاون وزير دفاع آمريکا تهديد موشکی ايران نخست متوجه روسيه است.


همزمان درياسالار ويليام فالون، فرمانده ارشد آمريکا در خاورميانه روز چهارشنبه در واشنگتن از آنچه آن را برنامه سلاح های هسته ای ايران خواند و ادعاهای تهران درباره غنی سازی اورانيوم و نيز واقعه اخير دستگيری نظاميان انگليسی در خليج فارس به عنوان نمونه هايی از « رفتار بد تهران» ياد کرد.


وی همچنين تهران را به تلاش برای برهم زدن ثبات در عراق و افغانستان متهم کرد و در عين حال در را برای گفت وگو با تهران باز گذارد.


سند محرمانه آژانس درباره توليد سوخت


يک سند محرمانه آژانس بين المللی انرژی اتمی که اواخر روز چهارشنبه منتشر شد، از آغاز توليد سوخت هسته ای در تاسيسات نطنز خبر داد.


سند مربوط به آژانس بين المللی انرژی اتمی، حکايت از آن دارد که جمهوری اسلامی ۱۳۰۰ سانتريفوژ يا دستگاه گريز از مرکز ويژه غنی سازی اورانيوم را در هشت آبشار مجزا در مجموعه نطنز راه اندازی کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، سند مربوط به آژانس بين المللی انرژی اتمی، حکايت از آن دارد که جمهوری اسلامی ۱۳۰۰ سانتريفوژ يا دستگاه گريز از مرکز ويژه غنی سازی اورانيوم را در هشت آبشار مجزا در مجموعه نطنز راه اندازی کرده است.


روز نهم آوريل، ايران اعلام کرد که غنی سازی در تاسيسات نطنز را آغاز کرده است. اما اين ادعا با ترديد کارشناسان رو به رو شد.


سند آژانس بين المللی انرژی اتمی حاکی از آن است که بازرسان آژانس، در تاريخ ۱۵ تا ۱۶ آوريل در جريان بررسی اطلاعات موجود، مطلع شده اند که هشت آبشار حاوی ۱۳۱۲ سانتريفوژ راه اندازی شده و در برخی از آنها مقداری اورانيوم نيز وارد شده است.


در سند آژانس که حاوی يادداشت اولی هاينه نن، معاون آژانس بين المللی انرژی اتمی است، گفته شده که ايران مانع از انجام برخی از وظايف بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی در نيروگاه آب سنگين اراک شده است.


آقای هاينه نن از ايران خواسته است که در تصميم خود به کاهش همکاری با آژانس تنها در سطح قانونی، بازنگری کند. از نظر آژانس بين المللی انرژی اتمی، همکاری ايران در اين سطح، بسيار پايين تر از حد لازم برای رفع شبهه ها در باره برنامه هسته ای اين کشور است.


XS
SM
MD
LG