لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۵

«اقدام کنگره آمریکا برای آزادی ایرانی-آمریکایی ها»


کنگره آمریکا قرار است در روزهای پنجم و ششم ژوئن به این متن پیشنهادی رسیدگی کند.
کنگره آمریکا قرار است در روزهای پنجم و ششم ژوئن به این متن پیشنهادی رسیدگی کند.

رييس کميسيون روابط خارجی نمايندگان مردم آمريکا متنی را به کنگره پيشنهاد کرده است که در ارتباط با وضعيت بازداشت هاله اسفندياری مدير برنامه مطالعات خاورميانه مرکز تحقيقات «وودرو ويلسون» و توقيف گذرنامه نازی عظيما گزارشگر راديو فردا در تهران است.


تام لانتوس، رييس کميسيون روابط خارجی مجلس نمايندگان امريکا، در متن پيشنهادی خود به وضعيت هاله اسفندياری و نازی عظيما دو شهروند دارای تابعيت دوگانه ايرانی- آمريکايی می پردازد که اخيرا پس از سفر به ايران با مشکلاتی از سوی برخی نهادها و سازمان های دولتی ايران مواجه شده اند.


متن پيشنهادی آقای لانتوس قرار است روزهای پنجم و ششم ژوئن، پانزدهم و شانزدهم خرداد در کنگره آمريکا به رای گذاشته شود. در اين متن آمده است که ايران بايد فورا و بدون هيچ قيد و شرطی شهروندان ايرانی - آمريکايی، دکتر هاله اسفندياری، نازی عظيما و زن ديگری که نامش اعلام نشده و وضعيت مشابهی دارد را آزاد کند.


در اين متن همچنين خواسته شده که مدارک و گذرنامه های توقيف شده اين افراد به آنان بازگردانده و به آنان اجازه خروج داده شود.


متن پيشنهادی رييس کميسيون روابط خارجی مجلس نمايندگان آمريکا همچنين به وضعيت نازی عظيما، گزارشگر راديو فردا اشاره دارد که گذرنامه او را مقامات وزارت اطلاعات توقيف کرده اند.

در متن پيشنهادی آقای لانتوس همچنين به جزييات شيوه برخورد با اين سه آمريکايی ايرانی تبار اشاره شده است. در اين متن از جمله آمده است که دکتر هاله اسفندياری سالها مدرس زبان فارسی در دانشگاه پرينستون بوده و دانشجويان بسياری را ترغيب به يادگيری زبان و فرهنگ فارسی کرده است.


طبق اين متن، خانم اسفندياری ساکن مريلند و مدير برنامه مطالعات خاورميانه مرکز تحقيقات « وودرو ويلسون» در واشينگتن است. وی در ده سال گذشته در سال دو بار برای ديدار از مادرش که اکنون ۹۳ سال دارد به ايران سفر کرده است. طی آخرين ديدار خانم اسفندياری از ايران در آذرماه گذشته و در راه فرودگاه برای خروج از ايران، کيف و مدارک او توسط مردان نقابدار ربوده شد.


هنگامی که وی برای گرفتن گذرنامه جديد مراجعه کرد توسط وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ايران تحت بازجويی قرار گرفت و بازجويی ها بيشتر بر محور مطالعات خاورميانه در مرکز ويلسون بوده است. مرکز ويلسون نيز برای نشان دادن حسن نيت خود اطلاعات فراوانی را در اختيار وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ايران قرار داده است.



متن پيشنهادی تام لانتوس قرار است روزهای پنجم و ششم ژوئن، پانزدهم و شانزدهم خرداد در کنگره آمريکا به رای گذاشته شود. در اين متن آمده است که ايران بايد فورا و بدون هيچ قيد و شرطی شهروندان ايرانی - آمريکايی، دکتر هاله اسفندياری، نازی عظيما و زن ديگری که نامش اعلام نشده و وضعيت مشابهی دارد را آزاد کند.

متن پيشنهادی تام لانتوس، رييس کميسيون روابط خارجی مجلس نمايندگان آمريکا می افزايد که « لی هميلتون مدير مرکز وودرو ويلسون از محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران خواسته است که توجه خاصی به وضعيت خانم اسفندياری داشته باشد.»


هاله اسفندياری در تاريخ هفتم می، ۱۷ ارديبهشت به زندان اوين فرستاده شده است و تلويزيون جمهوری اسلامی ايران چهار روز پس از اين تاريخ، خانم اسفندياری را رسما به اقدام برای سرنگونی حکومت جمهوری اسلامی ايران متهم کرد.


متن پيشنهادی رييس کميسيون روابط خارجی مجلس نمايندگان امريکا همچنين به وضعيت نازی عظيما، گزارشگر راديوفردا اشاره دارد که گذرنامه او را مقامات وزارت اطلاعات توقيف کرده اند.


گذرنامه خانم عظيما هنگام سفر به تهران برای ديدار از مادرش در دی ماه گذشته ضبط شد و وی ازسوی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بارها مورد بازجويی قرار گرفته است. به گفته وکيل نازی عظيما، ممکن است پرونده او تا دو الی سه سال ديگر در جريان باشد و خانم عظيما اجازه خروج از ايران را نيابد.


در متن پيشنهادی آقای لانتوس همچنين آمده است: زن سومی که نخواسته نامش فاش شود نيز در وضعيتی مشابه در ايران به سر می برد. گذرنامه او نيز ضبط شده و خودش در بازداشت است.


XS
SM
MD
LG