لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۷

حملات اصول‌گرايان به گزارش صد روزه دولت روحانی: «سیاه‌نمایی بود»


ارائه گزارش حسن روحانی از عملکرد صد روزه دولت يازدهم مورد انتقاد اصول‌گرايان قرار گرفته و همزمان نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران گفته است که ما نبايد اجازه می‌داديم در دولت دهم بيت‌المال حيف و ميل و خزانه خالی شود.

حسن روحانی، رييس جمهوری اسلامی ايران، شامگاه سه‌شنبه، پنجم آذر، در گفت‌وگوی زنده با تلويزيون دولتی ايران گزارشی را درباره ميراثی که از دولت محمود احمدی‌نژاد در هشت سال گذشته به او رسيده است، همراه با عملکرد دولت خود در حوزه‌های اقتصادی و سياست خارجی ارائه کرد.

در حالی که انتشار اين گزارش با استقبال بسياری از شخصيت‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب روبه‌رو شده و آن را «کیفرخواستی» علیه دولت پیشین دانسته‌اند، اصول‌گرايان به انتقاد از آن پرداخته و اين گزارش را «نقد دولت گذشته» و نه بازگو کردن عملکرد دولت حسن روحانی دانسته‌اند.

در همين زمينه، روزنامه کيهان که زير نظر نماينده آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، فعالیت می‌کند در عنوان برجسته شماره روز پنجشنبه، هفتم آذر، خود تيتر زده است که «دولت در زنگ حساب، انشاء خواند».

اين روزنامه در «خبر ويژه» خود نیز گزارش رييس جمهوری ايران را به «تبليغات پيش از انتخابات» تشبيه کرده و گفته که «سه چهارم زمان مصاحبه به تخطئه يک‌طرفه و بدون اما و اگر و استثنای دولت قبلی گذشت... و اگر قرار بود درباره دولت سابق سياه‌نمايی محض انجام شود، آيا غير از همين مصاحبه يک‌طرفه چيز ديگری هم از آب در می‌آمد؟»

مهرداد بذرپاش، نماينده مجلس نیز که در دولت‌های محمود احمدی‌نژاد سمت‌های مختلفی داشته است، همين موضع کيهان را تکرار کرده و گفته است: «دولت محترم به اين باور برسد که انتخابات تمام شده است و اکنون دولت جمهوری اسلامی ايران مطرح است».

وی به خبرگزاری فارس، نزديک به سپاه پاسداران، گفته که «قرار بود آقای رييس‌جمهور با اين سابقه اجرايی زياد و تيم باتجربه، گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه خود را می‌داد، ولی جز سياه‌نمايی که نسبت به کل نظام بود کار ديگری انجام نشد».

عليرضا زاکانی، نماينده مجلس و از منتقدان دولت روحانی، نيز گزارش رييس جمهوری ايران را «غير واقع‌بينانه» خوانده و به خبرگزاری مهر گفته است: «اين سنت بدی است که هر کسی مسئول می‌شود توانمندی‌های دولت قبلی را ناديده می‌گيرد و فقط به نکات منفی دولت‌های گذشته اشاره می‌کند».

همچنين حميدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، به خبرگزاری تسنيم گفته که «متاسفانه در گزارش ۱۰۰ روزه، فرافکنی و انتقاد از دولت گذشته صورت گرفت. ضمن اين‌که معتقديم بهتر بود در حال حاضر آمارهايی ارائه می‌شد که باعث سوء‌استفاده دشمنان عليه کشور نشود».

وی به طور تلويحی از دولت محمود احمدی‌نژاد حمايت کرده و ضمن «بی‌انصافی» خواندن انتقاد «مدام از عملکرد دولت گذشته» گفته که «دولت نهم و دهم در تحريم‌های بين‌المللی فلج‌کننده‌ای قرار داشتند».

اين اظهارات در حالی مطرح می‌شود که محمود احمدی‌نژاد در سال‌های رياست جمهوری خود همواره قطعنامه‌های تحريمی سازمان ملل را «کاغذ پاره» خوانده بود و آنها را «بی‌ارزش» می‌دانست. منتقدان دولت‌های نهم و دهم نيز آن را متهم می‌کردند که به رغم درآمدهای بالای نفتی، کشور را بيشتر به واردات وابسته کرده و از سوی ديگر، بدهی عظيمی را به بار آورده است.

در همین زمینه علی سعيدی، نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران، روز چهارشنبه، ششم آذر گفت: «ما نبايد اجازه می‌داديم در دولت دهم بيت‌المال حيف و ميل و خزانه خالی شود و يا نبايد آخرين ريال‌ها را هزينه می‌کرديم».

به گزارش ايرنا، وی همچنین افزود: «ما نبايد قول‌های بيش از ظرفيت‌های موجود به مردم می‌داديم و انتظارات آنها را بالا می‌برديم».

حسن روحانی در گزارش عملکرد صد روزه دولت خود اشاره کرده که دولت‌های محمود احمدی‌نژاد در هشت سال گذشته حدود ۶۰۰ ميليارد دلار درآمد نفتی و ۱۵۰ ميليارد دلار درآمد غيرنفتی داشته است، ولی با اين حال بدهکارترين دولت نيز بوده است.

بر اساس گزارش وی، «بدهی دولت به سيستم بانکی (بانک مرکزی و بانک‌ها) حدود ۷۴ هزار ميليارد تومان است که معادل سه برابر اين رقم در سال ۱۳۸۴ است. در کنار بدهی به سيستم بانکی، برآوردهای اوليه نشان می‌دهد که بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی و تامين اجتماعی، بيش از ۶۰ هزار ميليارد تومان است».

وی همچنين ميزان تعهدات دولت بابت طرح‌های نيمه تمام را «۳۰۰ هزار ميليارد تومان» اعلام کرد.

آقای روحانی در گزارش خود گفته بود که «حجم نقدينگی از حدود ۶۸ هزار ميليارد تومان در سال ۱۳۸۳ به ۴۷۳ هزار ميليارد تومان در خرداد ماه سال ۱۳۹۲ رسيده که نشان‌گر حدود هفت برابر شدن آن طی اين دوره است».
XS
SM
MD
LG