لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۲

اصولگرايان: شرکت در انتخابات به معنی تاييد رهبری و حکومت است


پنج روز مانده به انتخابات مجلس، نامزدهای اصولگرا می گويند که شرکت در انتخابات به معنای «تاييد رهبری و حکومت» است و مشاور رهبر ايران نيز تاکيد کرده که در اين انتخابات بايد «يکپارچگی و شور لازم برای حمايت از نظام مشاهده شود.»

انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار است روز دوازدهم اسفند در سراسر کشور برگزار شود و گروه های مختلف اصولگرا برای کسب اکثريت کرسی های مجلس با يکديگر به رقابت برخاسته اند.

پنج روز مانده به اين انتخابات، حسن غفوری فرد از چهره های شاخص اصولگرايان گفته است: «مهمترين مسئله برای ما ميزان مشارکت مردم در انتخابات است...هرکس در اين انتخابات شرکت کند به اين معناست که نظام را قبول دارد و هر فرد با هر رايی که می اندازد به معنای تاييد رهبری و حکومت است.»

وی که برای شرکت در انتخابات «ائتلاف بزرگ اصولگرايان» را راه اندازی، ولی بعد آن را منحل کرد، حضور مردم ايران در انتخابات را «نه بزرگ» به کسانی دانسته که به گفته وی، «فکر می کنند مردم مشکل دارند و شرکت نمی کنند و ما بايد به دنيا ثابت کنيم که اين نظام مورد تاييد مردم است.»

به گزارش خبرگزاری ايلنا، آقای غفوری فرد انتخابات روز دوازدهم اسفند را شبيه همه پرسی ۱۲ فروردين سال ۱۳۵۸ دانسته و می گويد که مردم ايران با هر رایی که در صندوق های رای می اندازند، نشان می دهند که «از حاميان جدی نظام هستند.»

در نظری مشابه با وی، علی اکبر ولايتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی، نيز گفته است: «در اين انتخابات بايد طوری حرکت کنيم که نه تنها در داخل ايران يکپارچگی و شور لازم برای حمايت از نظام مشاهده شود، بلکه برداشت خارج از مرزهای ايران نيز طوری باشد که نشان دهد... با اين حضور گسترده، اصولگرايانی که پايبند به مبانی انقلاب هستند رای اکثريت قاطع را به دست آورده اند.»

وی «پيروزی قاطع اصولگرايان» در انتخابات مجلس را «بر بيداری اسلامی در منطقه» خاورميانه موثر دانسته و گفته است: «هرچه حضور مردم در انتخابات گسترده تر باشد طرفداران اسلام و بيداری اسلامی دلگرم تر خواهند شد.»

مقام های جمهوری اسلامی ايران در هفته های اخير بارها از مردم ايران خواسته اند تا به صورت گسترده در انتخابات مجلس نهم شرکت کنند و به گفته آنها، «تهديدهای دشمنان» را خنثی کنند. اين مقام ها در عين حال پيش بينی کرده اند که بين ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم در انتخابات روز جمعه ايران شرکت خواهند کرد.

حتی محمدرضا نقدی، رييس سازمان بسيج مستضعفين، از اين فراتر رفته و روز پنجشنبه هفته گذشته در حالی که ۹ روز به زمان انتخابات باقی مانده بود، پيشاپيش «حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای» را تبريک گفت.

برخی از اصولگرايان از آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، نقل و قول کرده اند که «شرکت مردم در انتخابات واجب است» و حتی آيت الله مصباح يزدی، از روحانيون سرشناس اصولگرا، گفته است که شرکت نکردن در انتخابات «گناه» است.

با اين حال گزارش های رسيده از ايران حاکی است که به دليل تحريم انتخابات از سوی گروه های اصلاح طلب و مخالفان حکومت، شور و شوق چندانی به چشم نمی خورد و سرکوب های گسترده پس از اعتراض به نتايج انتخابات سال ۱۳۸۸ عملا فضای رای گيری روز دوازدهم اسفند را تحت تاثير خود قرار داده است.

به نظر می رسد که در غياب اصلاح طلبان، اکثريت کرسی های مجلس همانند دو دوره پيشين در اختيار اصولگرايان هوادار رهبر و رييس جمهوری ايران قرار گیرد.

در همين زمينه، روزنامه رسالت در شماره روز يکشنبه خود نوشته که ليست جبهه متحد اصولگرايان «نسبت به ساير ليست ها دست بالا دارد و تقريبا بلامنازع است.»

اين روزنامه پيش بينی کرده که وضعيت انتخابات مجلس نهم شبيه انتخابات مجلس چهارم است که در هر دو مورد، جناح چپ حضور ضعيفی داشته و راستگرايان يا به تعبير امروزين، اصولگرايان، دست بالا را برای کسب اکثريت کرسی های مجلس داشته و دارند.

در حال حاضر هشت گروه اصولگرا در صحنه انتخابات مجلس نهم حضور دارند و اين در حالی است که تلاش برخی از رهبران اين جريان سياسی برای ايجاد ائتلاف ميان گروه های اصولگرا نتيجه چندانی در بر نداشته است و تنها «جبهه ائتلاف بزرگ اصولگرايان» به رهبری حسن غفوری فرد اعلام کرده است که فعاليت خود را متوقف می کند.

در همين حال، سايت خبرآنلاين که نزديک به علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی، است گزارش داده که ۶۰ نماينده مجلس هشتم به دلايل «رد صلاحيت از سوی شورای نگهبان»، «انصراف از کانديداتوری» و «نداشتن شرط سنی» در اين دوره از انتخابات حضور نخواهند داشت.

اين سايت خبری به صورت تفکیکی اعلام نکرده که هر کدام از اين نمايندگان به چه دليلی در انتخابات حضور ندارند ولی هفته گذشته، عباسعلی کدخدايی اعلام کرد که پنج نماينده مجلس به دليل پرونده اختلاس مالی سه هزار ميليارد تومانی رد صلاحيت شده اند.

در اين فهرست نام هايی چون، شهاب الدين صدر (نايب رييس مجلس شورای اسلامی)، محمدتقی رهبر، فريدون حسنوند، فاطمه آجرلو، حاجی محمد موحد، محسن نريمان، موسی قربانی، نادر قاضی پور، احمدرضا دستغيب، حسين هاشميان و سلمان خدادی به چشم می خورند.
XS
SM
MD
LG