لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۷

بالا گرفتن اعتراض اصولگرايان به برگزاری جشن جهانی نوروز


دفتر ریاست جمهوری ایران، سایت جشن جهانی نوروز راه اندازی کرده است.
دفتر ریاست جمهوری ایران، سایت جشن جهانی نوروز راه اندازی کرده است.
همزمان با راه اندازی سايت «جشن جهانی نوروز» زير نظر دفتر محمود احمدی نژاد، گروه ها و شخصيت های اصولگرا نسبت به برگزاری اين جشن در تهران و تخت جمشيد شیراز اعتراض کرده و خواستار لغو آن شده اند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، جشن جهانی نوروز روز هفتم فروردين ماه سال ۱۳۹۰ با حضور سران، روسای جمهور و نمايندگان کشورهای مختلف برای دومين سال پياپی در ايران برگزار می شود.

اين جشن که قرار بود به طور کامل در شيراز برگزار شود و برنامه های مختلفی نيز برای آن تدارک ديده شده بود به دنبال اعتراض های اصولگرایان به تهران منتقل شده و برخی از برنامه های آن در تخت جمشید برگزار می شود.

در تازه ترين واکنش ها، جامعه روحانيت مبارز شيراز، در نامه ای به محمود احمدی نژاد، رييس جمهور اسلامی، برگزاری جشن جهانی نوروز را «باعث نگرانی روحانيت متعهد، خانواده های شهدا و مومنان و دلسردی نيروهای حزب الله» دانسته و خواستار لغو اين برنامه شده است.

اين تشکيلات سياسی در نامه خود انتقاد کرده است که برگزاری اين جشن، «با توجه به خاطره تلخی که مردم ولايتمدار شيراز از جشن های فرهنگ و هنر طاغوت دارند به مصلحت نظام الهی جمهوری اسلامی نبوده و به نوعی عقبگرد فرهنگی از فرهنگ اصيل اسلامی است.»

به نظر می رسد که اشاره جامعه روحانيت مبارز شيراز به جشن های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی است که در مهرماه سال ۱۳۵۰ با حضور رهبران مختلف جهان در تخت جمشيد شيراز برگزار شد.

اسدالله بادامچيان، نماينده تهران در مجلس شورای اسلامی، نيز گفته است که برگزاری جشن جهانی نوروز در شرايط کنونی هيچ جايگاهی ندارد.

آقای بادامچيان در گفت و گو با خبرگزاری مهر، به نا آرامی های منطقه خاورميانه اشاره کرده و از محمود احمدی نژاد خواسته است تا «به احترام شهدای قيام های اين کشورها جشن نوروز را يه عقب بياندازد.»

وی افزوده است: «بهتر است در چنين موقعيتی ما جشنی برگزار نکنيم و مبارک بادی نيز سر ندهيم.»

سيد يوسف طباطبايی نژاد، نماينده ولی فقيه در استان اصفهان، نيز «کشتار مسلمانان در کشورهای منطقه و عزدار شدن تعداد زيادی از مردم کشور همسايه، بحرين» را دليلی بر آن دانسته که صلاح نيست جشن جهانی نوروز در ايران برگزار شود.

همچنين، تشکيلاتی با عنوان «اتحاديه بين المللی امت واحده» در بيانيه که خبرگزاری فارس آن را منتشر کرده است، از مقام های جمهوری اسلامی خواسته است تا به حرمت آنچه که «خون های ريخته شده در مصر، ليبی، يمن و بحرين» خوانده است «هرچه سريعتر» نسبت به لغو برگزاری اين مراسم اقدام کنند.

گزارش رسانه های ايران حاکی است که برای برگزاری جشن جهانی نوروز تبليغات شهری و رسانه ای گسترده ای صورت گرفته و قرار است که «گروه های موسيقی از ۳۰ استان و ۲۰۰ موسيقيدان از سراسر کشور» در اين جشن شرکت کنند.

همزمان با بالا گرفتن انتقادات اصولگرايان نسبت به برگزاری جشن جهانی نوروز، سايت اين جشن زير نظر اسفنديار رحيم مشايی، رييس دفتر محمود احمدی نژاد، کار خود را آغاز کرده است.

محمد شيخان، رييس مرکز ارتباطات، اطلاعات و تبليغات دفتر رييس جمهور ايران، در اين زمينه به خبرگزاری ايرنا گفته که اين پايگاه اينترنتی قرار است تا «موضوع نوروز را با توجه به نگاه و ديدگاه های مختلف تبيين کند.»

اسفنديار رحيم مشايی که اصولگرايان از وی به عنوان مبلغ «مکتب ايرانی در مقابل مکتب اسلام» ياد می کنند و در سال های اخير از چهره های جنجالی دولت های نهم و دهم بوده است، رياست جشن جهانی نوروز را بر عهده دارد.

برگزاری جشن جهانی نوروز پيش از اين نيز با مخالفت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روبرو شده بود و يدالله جوانی، رييس اداره سياسی اين نيروی نظامی، گفته بود: «با توجه به شرايط اخير منطقه و خيزش ملت‌های اسلامی و کشتار بی‌رحمانه ملت بحرين و ديگر کشورهای خاورميانه، لازم است تجديد نظر جدی در برگزاری جشن جهانی نوروز صورت بگيرد.»

تلاش اسفنديار رحيم‌ مشايی برای برگزاری جشن جهانی نوروز، در روزهای گذشته نيز جنجال‌ برانگيز شد.

انتشار اخباری مبنی بر امکان سفر پادشاه اردن به ايران به دعوت آقای رحيم‌ مشايی برای شرکت در جشن‌های نوروزی انتقادهای گسترده‌ای به همراه داشت که با بالا گرفتن اعتراض‌ها، خبرگزاری فارس هفته گذشته از لغو اين سفر به دليل مخالفت‌های «نهادهای تصميم‌گير» خبر داد.

اين دومين بار است که دولت محمود احمدی نژاد، جشن نوروز را در ايران برگزار می کند.

سال گذشته کشورهای تاجيکستان، عراق، افغانستان و ترکمنستان در اين جشن که در سعد ‌آباد تهران برگزار شد، حضور داشتند.

امسال نيز از کشورهايی نظير ترکيه، ترکمنستان، آذربايجان، تاجيکستان، افغانستان، قزاقستان، قرقيزستان، آلبانی و عراق برای شرکت در اين مراسم دعوت شده و قرار است که حدود ۲۰ کشور در اين جشن شرکت کنند.

سازمان ملل در سال ۲۰۱۰ ميلادی، اول فروردين را به عنوان «روز جهانی نوروز» به ثبت رساند.
XS
SM
MD
LG