لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۵

رایزنی های فشرده برای حل بحران کره شمالی


نماینده آمریکا می گوید که توافقات احتمالی بر سر بحران اتمی کره شمالی باید ظرف سه ماه اجرا شود.
نماینده آمریکا می گوید که توافقات احتمالی بر سر بحران اتمی کره شمالی باید ظرف سه ماه اجرا شود.

کريستوفر هيل، نماينده ويژه دولت آمريکا در مذاکرات شش جانبه که برای گفت و گو در باره مسئله هسته ای کره شمالی به ژاپن سفر کرده است، روز سه شنبه گفت: «هرگونه توافقی که بين نمايندگان شش کشور مذاکره کننده در نشست هفته جاری در پکن حاصل شود بايد در عرض سه ماه به مرحله اجرا گذاشته شود.»


وی با اين حال خاطر نشان کرد که نشست پکن تمامی موانع موجود در باره مسئله اتمی کره شمالی را حل نخواهد کرد .


آقای هيل که بعد از ديدار با ياسوهيسا شيوزاکی، رييس مجلس ژاپن، در جمع خبرنگاران سخن می گفت بر اين نکته تاکيد کرد که حتی اگر نشست شش جانبه پکن با موفقيت همراه باشد طرفين قادر نخواهند بود تمامی مفاد عهدنامه سپتامبر سال ۲۰۰۵ ميلادی را در يک مرحله اجرا کنند .


بر اساس تفاهم نامه ای که شش کشور درگير در مذاکرات هسته ای کره شمالی در سپتامبر سال ۲۰۰۵ ميلادی بر سر آن به توافق رسيدند، کره شمالی متعهد شده است در قبال دريافت کمک های مالی و تضمين های امنيتی از تمامی فعاليت های هسته ای خود صرف نظر کند .


کريستوفر هيل بعد از ديدار امروز خود با مقامات ژاپنی راهی پکن می شود تا با سران حکومت چين در اين باره به تبادل نظر بپردازد .


قرار است دور جديد مذاکرات شش جانبه با هدف متقاعد کردن کره شمالی به تعليق برنامه های هسته ای، با حضور نمايندگان آمريکا، روسيه، ژاپن، دو کره شمالی و جنوبی و چين به عنوان ميزبان اين گفت و گوها از روز پنجشنبه هفته جاری در پکن از سرگرفته شود .


کره شمالی اعلام آمادگی کرده است تا در ازای دريافت سوخت مورد نياز خود از فعاليت های هسته ای صرف نظر کند .


در همين راستا، تارو آسو، وزير امور خارجه ژاپن، روز سه شنبه اعلام کرد تا زمانی که کره شمالی مسئله آدم ربايی شهروندان ژاپنی را حل نکند، ژاپن حاضر نخواهد شد برای تشويق کره شمالی به انصراف از برنامه های هسته ای، اين کشور را در زمينه تامين انرژی، کمک های مالی و تامين مواد غذايی ياری دهد .


روابط دو کشور ژاپن و کره شمالی از زمان آدم ربايی شهروندان ژاپنی توسط نيروهای کره شمالی که در دهه های هفتاد و هشتاد ميلادی اتفاق افتاد رو به سردی گراييد .


کره شمالی اعلام کرده است به جز پنج نفری که بعدها به ژاپن بازگردانده شدند، تمامی هشت نفر باقی مانده در اين کشور طی سال های گذشته فوت کرده اند.


XS
SM
MD
LG