لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۱

ادامه دادگاه رسیدگی به نسل کشی در غیاب صدام


موج انتقادها پيرامون دقايق پايانی حيات صدام که وی را تا مقابل چوبه دار در محاصره شيعيان نشان می داد هنوز جريان دارد.
موج انتقادها پيرامون دقايق پايانی حيات صدام که وی را تا مقابل چوبه دار در محاصره شيعيان نشان می داد هنوز جريان دارد.

دادگاه بغداد که به جرايم نسل کشی سران پيشين عراق رسيدگی می کند، روز دوشنبه در حالی کار خود را از سر می گیرد که تمام چشم ها به صندلی خالی صدام حسين دوخته خواهد شد .


نه روز پس از اعدام صدام ، متهمان ديگر اين دادگاه از جمله حسن المجيد ، معروف به علی شيميايی و شش تن ديگر از اعضای حزب بعث به جرم اقدام به نسل کشی کردها طی سال ۱۹۸۸ محاکمه می شوند .


اين در حالی است که به گزارش رويترز ، بسياری از کردها مراتب ناراحتی و تاسف خود را از اعدام عجولانه صدام ابراز کرده و تاکيد نموده اند که اگر وی زنده می ماند اکنون بايد درباره نقش خود در عمليات « انفال » بر عليه کردها نيز پاسخگو می بود .


در عين حال ، موج انتقادها پيرامون دقايق پايانی حيات صدام که وی را تا مقابل چوبه دار در محاصره شيعيان نشان می داد هنوز جريان دارد.


نوری المالکی ، نخست وزيرعراق، هنوز در حال انجام تحقيقات درباره فيلمبرداری و فشار روانی وارد آمده بر صدام در آخرين لحظات زندگی اش است . بر اساس اين تحقيقات ، يک مقام ارشد از مراسم ياد شده فيلمبرداری کرده است.


پس از اين جنجال ها بود که دولت عراق مورد خطاب دبير کل جديد سازمان ملل ، بان گی مون قرار گرفت که به طور صريح خواستار توقف مجازات مرگ در عراق شد.


دولت نوری المالکی شتاب بسيار به خرج داد که صدام را پيش از آغاز سال نو ميلادی و در آستانه يکی از اعياد مسلمانان اعدام کند و بنا به گفته يک مقام رسمی ، دو تن از ياران وی نيز قرار بود همراه او به چوبه دار آويخته شوند اما در آخرين لحظات ، به دليل آنچه « مشکلات ترابری » خوانده شد از حلق آويز شدن آنان جلوگيری به عمل آمد و فقط صدام اعدام شد .


بر اساس اين گزارش ، برادر ناتنی صدام ، برزان التکريتی و مقام قضايی اسبق حکومت بعثی ، البندر ، به يک زندان در قرارگاه ويژه نظاميان آمريکايی منتقل شدند و به آنان نيز چون صدام گفته شد که وصيت خود را بنويسند .


حتی تلويزيون دولتی عراق طی اعلاميه ای رسمی خبر داد هر سه متهم که در تاريخ پنجم نوامبر محکوم شده بودند به دار مجازات آويخته شدند ولی بعد از گذشت ساعاتی ، مقامات رسمی اعلام نمودند که برزان و البندر هنوز زنده اند و علت اعدام نشدن آنان را فقط « پاره ای مشکلات ترابری » اعلام کردند.


اخبار متفاوت درباره اعدام همدستان صدام


با آن که گزارش های ضد و نقيضی در باره تاريخ دقيق اعدام همدستان صدام حسين شنيده می شود، اما دو مقام بلند پايه عراقی روز يکشنبه ، هفتم ژانويه، گفتند هنوز تاريخ مشخصی برای اعدام اين دو تعيين نشده است.


پيش تر گزارش شده بود که برزان ابراهيم تکريتی برادر ناتنی صدام حسين و عواد بندر، روز يکشنبه به اتهام جنايت عليه بشريت اعدام می شوند، اما سامی العسکری مشاور نوری المالکی نخست وزير عراق گفت: «تاريخ دقيق اعدام اين دو نفر مشخص نيست.»


يک منبع نزديک به دادستانی که نماينده آن، بر اساس قانون، بايد در زمان اعدام حضور داشته باشد نيز گفته است «زمان اعدام مشخص نيست.»


برزان و بندر نيز مانند صدام حسين، در رابطه با کشتار ۱۴۸ مسلمان شيعه در دهه ۱۹۸۰ ميلادی، به اعدام محکوم شده اند


برزان و بندر نيز مانند صدام حسين، در رابطه با کشتار ۱۴۸ مسلمان شيعه در دهه ۱۹۸۰ ميلادی، به اعدام محکوم شده اند.


«پس از صدام، زندگی معنايی ندارد»


برزان و بندر، به وکلای خود گفته اند ماموران، آن ها را سحرگاه روزی که صدام به دار آويخته شده، از خواب بيدار کردند و از آن ها خواستند که وصيت نامه بنويسند.


برزان ابراهيم تکريتی و عواد بندر به وکيلان خود گفته اند: «آمريکايی و همدستان عراقی آن ها، مانع از بزرگترين سعادت ما که مردن در کنار صدام حسين بود، شدند».


يکی از اين وکلا همچنين از قول بندر گفته است که «پس از رييس جمهوری، هيچ چيز ارزش زندگی کردن را ندارد.»


XS
SM
MD
LG