لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۲

کمیته حمایت از خبرنگاران: دستکم ۶۰ روزنامه‌نگار در سال ۲۰۱۴ کشته شده‌اند


کمیته حمایت از خبرنگاران با انتشار گزارشی گفته است که در سال ۲۰۱۴ دستکم ۶۰ خبرنگار هنگام کار و یا رویدادهای مرتبط با کار در سراسر جهان کشته شده‌اند.

بر اساس این گزارش، ۴۴ درصد از این افراد، به قتل رسیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش تازه کمیته حمایت از خبرنگاران گفته می‌شود که درصد بالایی از این خبرنگاران، حدود یک چهارم از آنها، خبرنگاران بین‌المللی بودند. با این حال، همچون گذشته خبرنگاران محلی درصد قابل ملاحظه‌ای از خبرنگارانِ در «معرض خطر» را تشکیل می‌دهند.

گفت‌وگوی الهه روانشاد با علی اصغر رمضانپور، روزنامه‌نگار، درباره آمار خبرنگاران کشته شده
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:40 0:00
لینک مستقیم

کمیته حمایت از خبرنگاران که مقر آن در نیویورک است، افزوده که یکی از خبرنگاران جان باخته به نام «آنیا نیدرینگهاوس» خبرنگار آلمانی آسوشیتدپرس بود که هنگام پوشش خبری انتخابات افغانستان مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

در گزارش این کمیته که روز سه شنبه دوم دی ماه منتشر شد آمده است که تعداد خبرنگاران جان باخته در سال ۲۰۱۴ به نسبت سال پیش که ۷۰ تن بود، کاهش یافته اما از سال ۱۹۹۲ که این سازمان گردآوری آمار را شروع کرده، سه سال گذشته مرگبار‌ترین سال‌ها برای خبرنگاران بوده است.

درگیری‌های فاجعه‌بار در سوریه که به زودی وارد چهارمین سال خود می‌شود، یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در افزایش تلفات خبرنگاران بوده است.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۱۴ دستکم ۱۷ خبرنگار در سوریه کشته شده‌اند و از شروع درگیری‌های آن کشور در سال ۲۰۱۱ در مجموع ۷۹ خبرنگار در سوریه جان باخته‌اند.

دو مورد از قتل‌های وحشتناک خبرنگاران نیز در سوریه روی داد. گروه حکومت اسلامی، جیمز فولی و استیون ساتلوف دو خبرنگار مستقل آمریکایی را هنگام پوشش درگیری‌های نظامی سوریه ربوده و پس از مدتی سر آنها را برید.

به گزارش آسوشیتدپرس، پنج خبرنگار و دو نفر از کارکنان رسانه‌ها در درگیری‌های اوکراین بین دولت جدید و جدایی طلبان مورد حمایت روسیه کشته شدند.

در حالی که مناسبات روسیه و کشورهای غربی به پایین‌ترین سطح آن از زمان پایان جنگ سرد رسیده است، کشته شدن این خبرنگاران اولین موردی است که این کمیته از سال ۲۰۰۱ در اوکراین ثبت کرده است.

پوشش خبری جنگ غزه و ۵۰ روز درگیری نظامی بین اسراییل و فلسطینی‌ها در تابستان سال ۲۰۱۴ باعث مرگ دستکم چهار خبرنگار و سه نفر از کارکنان رسانه‌ها شد.

یکی از خبرنگاران آسوشیتدپرس به نام سایمون کمیلی و مترجم او به نام علی شهادی ابوعفش در انفجار بقایای مهمات کشته شدند.

در عراق دستکم پنج خبرنگار جان باختند، سه نفر از آن‌ها هنگام پوشش خبری جنگ علیه نیروهای گروه حکومت اسلامی در شمال غربی این کشور کشته شدند.

این گزارش به کشته شدن خبرنگاران در بعضی کشورهای جهان اشاره می‌کند که پس از سالها تازگی دارد. از جمله کشته شدن سه خبرنگار در پاراگوئه که از سال ۲۰۰۷ تا کنون اولین مورد بوده‌اند و همچنین اولین مورد کشته شدن یک خبرنگار در جمهوری آفریقای مرکزی که به دنبال وقوع درگیری‌های شدید بین مسیحیان و مسلمانان آن کشور روی داده است.

پوشش خبری ویروس مهلک ابولا هم برای خبرنگاران مرگبار بود. جسد یک خبرنگار و دو نفر از کارکنان رسانه‌ها که برای اطلاع رسانی به روستاییان، به روستایی دورافتاده در گینه رفته بودند در آنجا کشف شد.

کمیته حمایت از خبرنگاران (سی پی جی) می‌گوید هنوز در مورد مرگ ۱۸ خبرنگار دیگر در سال ۲۰۱۴ سرگرم تحقیقات است.

این سازمان در آمار خود مرگ ناشی از بیماری، تصادف با اتومبیل یا سانحه هوایی را منظور نکرده است مگر اینکه در نتیجه «اقدامات خصومت‌آمیز» روی داده باشند.

XS
SM
MD
LG