لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

انتقاد باشگاه ها از تيم ملی، فرافکنی برای نتايج ليگ برتر


صحنه ای از تمرین بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران زیر نظر کارلوس کی روش.
صحنه ای از تمرین بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران زیر نظر کارلوس کی روش.
اغلب مديران و سرمربيان باشگاه هايی که نمايندگانی در تيم ملی دارند، علت پيروزی های اخير تيم ملی ايران را، درجه دو و درجه سه بودن رقبا عنوان کرده اند. آن ها متقابلاً پس از رقم زدن هر نتيجه ضعيفی در ليگ برتر، حضور بازيکنان شان در اردوی تيم ملی را دليل ناکامی شان می دانند.

اين چالش بين مديران نظامی و سياسی در باشگاه ها با تيم ملی، حتی برای بارسلونا که در جام جهانی آفريقای جنوبی هشت بازيکن در ترکيب تيم ملی اسپانيا داشت نيز پيش نيامد.

در فوتبال اروپا، فاصله سه روز بين بازی ها در ليگ اروپا يا ليگ قهرمانان با ليگ های داخلی و جام حذفی نيز کاملاً طبيعی است. اختلاف بين بايرن مونيخ با تيم ملی هلند بر سر مصدوميت آرين روبن، ماجرايی بود بين يک تيم ملی با باشگاهی که متعلق به کشوری ديگر است.

بين باشگاه های يک کشور با تيم ملی شان، کمتر نمونه ای می توان در فوتبال جهان سراغ گرفت که مانند ايران، دائماً مشغول انتقاد از اردوها و تمرينات تيم ملی باشند.

علی فتح الله زاده مديرعامل باشگاه استقلال می گويد: تاکنون استقلال با همه وجود بازيکنان اش را در اختيار تيم ملی گذاشته است.

اين گزاره در مصاحبه های اغلب مديران عامل و سرمربيان باشگاه هايی که بازيکنان ملی پوش دارند، ديده می شود. پرسش اين است که دليل تکرر انتقادات و به نوعی منت گذاشتن بر سر تيم ملی چيست. مگر باشگاه ها می توانند مانع از حضور بازيکنان در اردوی تيم ملی باشند؟

پرويز مظلومی سرمربی استقلال، چند بار در هفته های اخير نسبت به آن چه خستگی بازيکنان اش در اردوی تيم ملی می داند، ابراز نارضايتی کرده است.
مظلومی می گويد: بازيکنان ملی پوش، پنج‌شنبه صبح به ايران آمدند و از بين آن‌ها ميداودی مريض شده بود و دو نفر هم خواب ماندند و نتوانستند در تمرين حاضر شوند!

در بازی ايران مقابل اندونزی از جمع بازيکنان پا به توپ استقلال فقط مجتبی جباری تا پايان در ميدان بود. آندرانيک تيموريان ۶۴ دقيقه و ميلاد ميداوودی ۷۰ دقيقه بازی کردند.

مهدی رحمتی دروازه بان است. کسی که خود استقلالی ها هم چندان اصراری بر خستگی اش ندارند. زيرا در تمام بازی ها او را به ميدان می فرستند. حتی در ديدار با شيرين فراز کرمانشاه در جام حذفی نيز به او استراحت ندادند. استقلال در جام غير رسمی ولايت نيز قصد استفاده از رحمتی را داشت که فدراسيون فوتبال مخالفت کرد.

به باور منتقدان، خستگی رحمتی، نه حاصل همراهی کوتاه مدت او در تيم ملی بلکه به دليل حضور او در تمام ديدارهای رسمی و غير رسمی و دوستانه استقلال است.

سنگربان اصلی تيم ملی فوتبال ايران، در مصاحبه ای به ايسنا گفته است: ما ملی پوشان استقلال، پنجشنبه به تيم اضافه شديم. جمعه هم بايد با يک سفر زمينی به قم برويم. با اين شرايط کار ما مقابل صبا قم مشکل خواهد بود.

مشخص نيست مقصود رحمتی از «سفر زمينی به قم» چيست. مگر مسافت کوتاه تهران تا قم را با پرواز هم می شود طی کرد؟

علی فتح الله زاده در گفت و گو با خبرگزاری فارس، تيم ملی را حتی در بيماری سرماخوردگی پژمان منتظری نيز مقصر می داند. او در هر دو ديدار ايران مقابل بحرين و اندونزی، حتی يک دقيقه هم به ميدان نرفت.

از طرفی خسرو حيدری مدافع راست ثابت تيم ملی فوتبال ايران، در تيم استقلال آسيب ديد و نتوانست تيم ملی را همراهی کند. پس طبيعتاً مديرعامل استقلال در اين باره اعتراضی ندارد.

فتح الله زاده می گويد: «چرا همه امکانات برای مربيان خارجی فراهم می‌شود، مربی تيم ما يک روز هم نتوانسته با بازيکنان تمرين کند.»

اين در حالی است که ليگ برتر در ۲۰ روز گذشته تعطيل بوده. از طرفی، بازيکنان ملی پوش استقلال نيز در مصاحبه های خود، تاکيد می کنند که شيوه تمرينات کی روش کاملاً بديع، متفاوت و آموزنده است.

مجتبی جباری ستاره خط ميانی باشگاه استقلال، شش سال است در اين تيم بازی می کند اما امسال تاکنون يکی از بهترين فصل هايش را سپری کرده و برخلاف گذشته، خبری از مصدوميت های جدی و طولانی نيست.

مديران و سرمربيان باشگاه استقلال، اين نکته را مد نظر قرار نمی دهند که انگيزه هايی که تيم ملی به جباری داده، همان ارتباط متقابلی است که فتح الله زاده انکار می کند و معتقد است، رابطه باشگاه و تيم ملی يک طرفه بوده و فقط باشگاه است که دارد به تيم ملی کمک می کند.

حميد استيلی سرمربی پرسپوليس، وقتی نام ۹ بازيکن تيمش در فهرست ۴۵ نفره آماده باش تيم ملی ديد، اين مسئله را مشکوک عنوان کرد. اما در مصاحبه ای ديگر تاکيد کرد که بازيکنان ديگری از تيم اش هم می توانند در تيم ملی حضور داشته باشند. استيلی هر بار که تيمش نتيجه نگرفت، در مصاحبه های پس از بازی به عدم حضور منسجم ملی پوشان اش در تمرينات باشگاه اشاره کرد.

تقابل با تيم ملی حتی برای باشگاه سايپا که فقط کريم انصاری فرد را در تيم ملی دارد نيز رخ داد. مجيد صالح دليل شکست های تيمش را افت روحيه انصاری فرد در تيم ملی می دانست!

صالح در توجيه اين استدلال گفت: وقتی مزدک ميرزايی در گزارش بازی ايران و قطر از انصاری فرد به عنوان ستون پنجم تيم ملی ياد کرد، کی روش بايد به حمايت از او می پرداخت.

مشخص نبود وقتی انصاری فرد موقعيت گل را به ثمر نرسانده، کی روش جز عدم انتقاد از او، چه حمايت ديگری بايد انجام دهد. آيا مقابله با معضلات موجود در سازمان صدا و سيما نيز در حيطه وظايف کی روش است؟

از طرفی، تيم ملی نيز می تواند شيوه تمرينات باشگاه سايپا را دليل افت کريم انصاری فرد بداند و مصدوميت علی کريمی و خسرو حيدری را نيز به تمرينات پرسپوليس و استقلال نسبت دهد.
XS
SM
MD
LG