لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۹

حملات هکری «ارتش سایبری ایران» به سایت های جمهوری آذربايجان


وب سايت شبکه تلويزيون رسمی آذربايجان، آز تی وی، که اخيرا از کشف يک گروه تروريستی وابسته به سپاه پاسداران ايران خبر داده بود، چهارشنبه شب، توسط گروهی که خود را «ارتش سايبری ايران» معرفی کرده بودند مورد هجوم قرار گرفته و برای مدتی عبارت «زندگی بازی است، بازی به پايان رسيد» در پورتال اين وب سايت گنجانيده شد.

فعاليت اين سايت رسمی دولت آذربايجان هم اکنون دوباره به حالت عادی برگشته است.

به غير از تارنمای سايت تلويزيون رسمی آذربايجان، وب سايت شرکت هواپيمايی آذربايجان، آزال، نيز مورد حمله هکرها قرار گرفته و برای مدتی متن «سلحشوران کوکایين پرشيا» در پورتال اين سايت حک شد.

اين سومين دور از حمله هکرها به سايت های آذربايجانی، خصوصا سايت های رسمی اين کشور طی دو ماه گذشته است.

حمله هکرها به سايت اينترنتی «آز تی وی» در حالی انجام گرفته است که چند روز قبل، اين شبکه تلویزيونی تصاويری از کشف و دستگيری يک گروه تروريستی «تحت امر» سپاه پاسداران خبر داد.

بر اساس خبری که عصر روز چهارشنبه، سخنگوی وزارت امنيت ملی آذربايجان طی مصاحبه ای با همين تلويزيون اعلام کرد، اين عملات ضد تروريستی در ماه آوريل ۲۰۰۸ انجام گرفته است.

در تصاوير نشان داده شده، مقاديری مواد منفجره، سلاح، مواد مخدر و تجهيزات نظامی نيز ديده می شد که به گفته اين مقام آذربايجانی، گروه تروريستی ياد شده در مراسم شصتمين سالگرد تاسيس دولت اسرائيل در آذربايجان، قصد انجام عمليات خرابکارانه و تروريستی داشته اند.

وی توضيحی در مورد اينکه چرا تاکنون آذربايجان درباره اين حادثه اطلاع رسانی نکرده است، ارائه نداد، اما گفت اين افراد که شامل دو تبعه ايرانی و لبنانی هستند، از ۱۲ تا ۱۵ سال به حبس محکوم شده اند.

طبق گزارش هایی که در مطبوعات آذربايجان منتشر شده است، دولت آذربايجان طی هفته گذشته حدودا ۱۰ نفر از ساکنان شهرستان نارداران، واقع در ۴۵ کيلومتری باکو را همراه با دو کارمند شبکه تلوزيونی «سحر» وابسته به سازمان صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران بازداشت کرده است که فقط در مورد اتهام يکی از کارمندان شبکه آذربايجانی زبان «سحر» اطلاع رسانی شده است.

آنار بايراملی، ۳۱ ساله که سفارت ايران وی را خبرنگار شبکه «سحر» معرفی کرده، متهم به نگهداری ۴ دهم گرم هروئين شده است.

آذربايجان می گويد که کسی با اسم «آنار بايراملی» به صورت رسمی به عنوان کارمند شبکه سحر در نزد دولت آذربايجان ثبت نشده است.

دولت آذربايجان تاکنون به دفعات نسبت به گسترش نفوذ ايران در شهرستان «نارداران» هشدار داده است، همچنين فعاليت شبکه سحر در آذربايجان غير قانونی اعلام شده است.

آذربايجان اين شبکه را به تلاش برای رواج افراط گرايی، ايجاد تفرقه مذهبی ميان مردم، خرافه پرستی و ضربه زدن به امنيت ملی آذربايجان متهم کرده است.

از ارتش سايبری «آذربايجانی‌ها» تا «ايرانی ها»

اواخر دی ماه، چندين گروه هکری با حمله به ۲۵ سايت رسمی دولت آذربايجان، از ‌جمله سايت رسمی حزب حاکم «آذربايجان نوين»، وزارت داخله (کشور)، ديوان دادگاه عالی، وزارت ارتباطات و تکنولوژی اطلاعات، کميته گمرک، وزارت آموزش، کنسول حمايت از تشکلات غيردولتی، اين سايت‌ها را برای مدتی از کار انداختند.

هکر‌ها با اسم «ارتش سايبری آذربايجانی‌ها» متن‌ها و عکس‌های مختلفی، از حجاب در آذربايجان گرفته تا پيام‌های ضد اسرائيلی و رابطه آذربايجان با اسرائيل در پورتال سايت‌‌های هک‌شده آذربايجانی قرار داده بودند.

اقدامی که به گفته علی عباس اف، وزير ارتباطات آذربايجان، ۲۴ مورد از داخل ايران و يک مورد از خارج از ايران سازماندهی و انجام شده است.

۲۰ روز قبل از اين حادثه نيز، در پی حمله هکر‌ها به روزنامه «آذربايجان نوين»، ارگان رسمی حزب حاکم آذربايجان، اين روزنامه طی يادداشتی اعلام کرد که حملات از طريق کاربری با پروتکل اينترنتی متعلق به ايران انجام گرفته است. سفارت ايران در آن زمان اين ادعاها را رد کرد.

هلی کوپتر ايران بر فراز بيمارستان آستارا

روز سه شنبه، مطبوعات آذربايجان با استناد به اظهارات ساکنين محلی و کارمندان بيمارستان تازه تاسيس آستارا، واقع در مرز ميان ايران و آذربايجان، گزارش دادند که يک هلی کوپتر نظامی ايران بر فراز اين بيمارستان چندين دور چرخيده و باعث ترس کارمندان شده است.

قرار است اين بيمارستان روز جمعه، توسط الهام علی اف ریيس جمهوری آذربايجان افتتاح شود و کارمندان اين بيمارستان مشغول فراهم کردن تدارکات برای استقبال از ریيس جمهوری بوده اند.

وزارت دفاع آذربايجان در واکنش به اين خبر خبر ورود هلی کوپتر ايرانی به خاک آذربايجان را تاييد نکرد.

اخيرا تنش در روابط ايران و آذربايجان به صورت چشمگيری افزايش يافته است.
اوايل بهمن‌ماه وزارت امنيت ملی جمهوری آذربايجان در اعلاميه ‌ای از ناکام گذاشتن طرح تروری خبر داد که گفته شده بود «از طرف افرادی وابسته به وزارت اطلاعات ايران» برنامه‌ريزی شده است.

تلويزيون دولتی آذربايجان، آن زمان با پخش اعترافات دو فرد متهم به دست داشتن در ترور، گزارش داد که رهبر اين گروه به نام «بالاقارداش داداش‌اف»، شهروند جمهوری آذربايجان، هم اکنون در شهر اردبيل ايران زندگی می‌کند و با وزارت اطلاعات ايران همکاری دارد. سفارت ايران در باکو در واکنشی اين ادعا را «کذب» خواند.

ايران نيز ۲۳ بهمن ماه، سفير آذربايجان در تهران را به وزارت خارجه اين کشور احضار کرده، يادداشت اعتراض آميز دولت ايران را به خاطر آنچه که تردد برخی از «تروريست‌های مرتبط با ترور دانشمندان هسته‌ای ايران» در جمهوری‌ آذربايجان و برخورداری «برخی تسهيلات» برای «همکاری» با «شبکه‌های جاسوسی اسرائيل» و «سفر به اسرائيل»عنوان شده بود، تحويل جوانشير آخوندوف،‌ سفير جمهوری آذربايجان در تهران داد.

در اين يادداشت، از باکو موکدا خواسته شده تا «از فعاليت‌های سازمان جاسوسی موساد عليه جمهوری اسلامی ايران در خاک آن کشور جلوگيری شود.» آذربايجان نيز در واکنش، اين ادعا را «افترا» ناميد.
XS
SM
MD
LG