لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۴

محمدعلی دادخواه برای اجرای حکم هشت سال حبس٬ به زندان اوين رفت


محمدعلی دادخواه
محمدعلی دادخواه
محمدعلی دادخواه٬ حقوقدان و عضو کانون مدافعان حقوق بشر و وکيل مدافع بسياری از زندانيان سياسی روز شنبه برای گذراندن هشت سال حبس خود به زندان اوين منتقل شد.

محمدعلی دادخواه در تيرماه سال ۱۳۹۰ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۹ سال زندان محکوم شده بود که در دادگاه تجديد نظر اين حکم به هشت سال تقليل يافت.

در حال حاضر بيشتر موسسان و اعضای ارشد کانون مدافعان حقوق بشر در زندان به سر می‌برند.

محمد سيف‌زاده٬ عبدالفتاح سلطانی٬ نسرين ستوده از اعضای زندانی کانون مدافعان حقوق بشر هستند.

محمدعلی دادخواه همچنين به ۱۰ سال ممنوعيت از تدريس و وکالت٬ پنج ضربه شلاق و سيصد هزار تومان جزای نقدی محکوم شده است.

اين وکيل دادگستری پيشتر در گفت‌وگو با راديو فردا گفته بود که به او گفته شده کانون مدافعان حقوق بشر در پی «براندازی نرم» در ايران بوده و تشکيلاتی غيرقانونی است.

در حالی‌که به گفته آقای دادخواه٬ موسسان اين کانون موافقت کميسيون ماده ده احزاب را گرفته بودند و اين مساله توسط خبرگزاری مهر هم منتشر شده است.

محمدعلی دادخواه همچنين به تبليغ عليه نظام متهم شده. او وکالت مردم در پرونده‌های ملی مانند آب‌گيری سد سيوند و برج جهان نمای اصفهان و عبور متروی اصفهان از خيابان چهارباغ را بر عهده داشته است. دادگاه رای داده که محمدعلی دادخواه در اين پرونده‌ها سياه‌نمايی کرده است.

راديو فردا درباره انتقال محمدعلی دادخواه به زندان اوين با مصطفی شعبانی٬ وکيل دادگستری و از همکاران آقای دادخواه مصاحبه کرده است.

آقای شعبانی، آقای دادخواه چه زمانی به زندان اوين منتقل شدند؟

با توجه به رايی که در دادگاه تجديد نظر صادر شده بود و حکم هشت سال زندان آقای دادخواه تاييد شده بود٬ روز سه شنبه هفته قبل از دفتر اجرای احکام دادسرای اوين تماس گرفتند و ايشان را دعوت کردند که روز چهارشنبه به اين دفتر مراجعه کند. آقای دادخواه برای روز شنبه وقت گرفتند و روز شنبه مراجعه کرد و نهايتا در راستای اجرای رای در زندان ماند و برای اجرای رای به زندان معرفی شد.

آقای شعبانی اتهام آقای دادخواه چه عنوان شده؟

اتهام اصلی آقای دادخواه عضويت در کانون مدافعان حقوق بشر عنوان شده است. آقای دادخواه به همراه خانم شيرين عبادی و چند وکيل ديگر جزو موسسين کانون مدافعان حقوق بشر ايران بودند.

آقای دادخواه از وکلای شناخته شده‌ای هستند که پرونده بسياری از زندانيان سياسی٬ دراويش و دانشجويان را برعهده داشتند. برعهده گرفتن چنين پرونده‌هايی و دفاع از چنين وکلايی چقدر در اتهامشان موثر بوده است؟

دفاع از آن پرونده ها شايد خيلی موثر در مقام نبود. اين پرونده‌ای که بعد از وقايع انتخابات برای ايشان تشکيل شد و رفتن خانم شيرين عبادی از ايران و نهايتا اعلام اينکه تاسيس کانون مدافعان حقوق بشر غيرقانونی است٬ موجب اين حکم شد. بسياری از اعضای اين کانون به دادگاه دعوت شدند و خيلی از آنها که در ايران بودند٬ محکوم شدند. آقای دادخواه هم بيشتر به دليل همين اتهام برايشان پرونده تشکيل شد و نهايتا منجر به صدور اين رای شد.

آقای شعبانی اين اتهام که کانون مدافعان حقوق بشر غيرقانونی است٬ چقدر صحيح است؟

در موقع تاسيس٬ اعضا معتقد بودند که مجوز وزارت کشور را دارند. حداقل اعتقاد اعضا اين بود. ولی درنهايت اين کانون از سوی دولت غيرقانونی اعلام شد و اعضای آن به نوعی فراخوان دادرسی شدند.
XS
SM
MD
LG