لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۲

مهلت چهار روزه ایران برای بازگشت مهاجران افغان


بر اساس تخمین ها، نزدیک به یک میلیون افغانی به صورت غیر مجاز در ایران زندگی می کنند.
بر اساس تخمین ها، نزدیک به یک میلیون افغانی به صورت غیر مجاز در ایران زندگی می کنند.

بر اساس اعلام رسمی نیروی انتظامی، مهاجران غیر مجازی که در ایران به سر می برند چهار روز فرصت دارند تا خاک ایران را ترک کنند.


عمده این مهاجران را افغان هایی تشکیل می دهند که طی سالیان اخیر در پی جنگ های پی در پی به ایران پناهنده شده اندکه به دو دسته اصلی تقسيم می شوند.

يک روزنامه نگار افغان ساکن ايران در گفت و گو با راديو افغانستان آزاد بخش دری، اين دو دسته را به کسانی که کارت اقامت دارند و کسانی که هيچ مدرکی در اختيار ندارند تقسيم می کند.


به گفته اين روزنامه نگار که خواست نامش فاش نشود، کسانی که مدرک اقامت داشته اند و مهلت قانونی آن به پايان رسيده است تقريبا ۹۰۰ هزار نفرند که تا پايان سال برای خروج از ايران فرصت خواهند داشت. اما گروه دومی نيز وجود دارد که جمعيت آن ها تا يک مليون نفر تخمين زده می شود و اين گروه تنها چهار روز ديگر فرصت دارند تا ايران را ترک کنند.


پليس ايران اعلام کرده است که چنانچه مهاجران غير قانونی تا پايان فروردين ماه ايران را ترک نکنند برخورد با آن ها تشديد می شود، و پس از دستگيری ظرف ۴۸ ساعت از ايران اخراج می شوند.


روزنامه نگار افغان طرف گفت و گو با راديو افغانستان آزاد با اشاره به اینکه طی ماه های اخير تقاضای خروج از سوی مهاجرين افغان در ايران بسيار بالا بوده است می افزايد که هر روز صف های طولانی برای گرفتن برگه های خروج در برابر کنسولگری افغانستان در مشهد تشکيل می شود.



سازمان های ايرانی حامی حقوق مهاجران افغان معتقدند مشکلات اقتصادی ايران ربطی به حضور پناهندگان خارجی ندارد.


به گفته وی، جمعيت مهاجران بسيار زياد است و تمام اين يک مليون نفر وقت نخواهند کرد تا ظرف چهار روز ار ايران خارج شوند.


اين روزنامه نگار افغان اين احتمال را بعيد نمی داند که ضرب الاجل تعيين شده بار ديگر تمديد شود.


هم اکنون برنامه بازگشت مهاجران افغان به کشور خود با مشارکت وزارت کشور جمهوری اسلامی و نهاد عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اجرا می شود و به هر افغانی داوطلب خروج مبلغ یکصد دلار بابت هزینه ها پرداخت می شود.اين مبلغ نسبت به گذشته ۴۰ دلار افزايش داشته است.


روزنامه نگار افغان در گفت و گو با راديو افغانستان آزاد به مشکلاتی اشاره می کند که سبب می شود تا مهاجران بار دیگر به ايران باز گردند.


روند بازسازی و اوضاع داخلی افغانستان در يکی دو سال اول خوب بود و آن زمان بيش از ۶۰۰ هزار نفر به افغانستان بازگشتند. اما طی دو سال اخير وضعيت تفاوت کرده است. ناامنی، بی کاری و مشکلات اقتصادی سبب می شود تا مهاجران افغان دوباره به ايران باز گردند.
یک روزنامه نگار افغان ساکن ایران

او می گويد: «روند بازسازی و اوضاع داخلی افغانستان در يکی دو سال اول خوب بود و آن زمان بيش از ۶۰۰ هزار نفر به افغانستان بازگشتند. اما طی دو سال اخير وضعيت تفاوت کرده است. ناامنی، بی کاری و مشکلات اقتصادی سبب می شود تا مهاجران افغان دوباره به ايران باز گردند.»


اما اين تنها مهاجران غير قانونی نيستند که ايران درصدد است هرچه سريعتر آنها را از خاک خود اخراج کند. روزنامه نگار اقغان ساکن ايران به مهاجران قانونی نير اشاره می کند. او می گويد کارت اقامت اين افراد ديگر تمديد نشده است و آن ها احتمالا فقط تا پايان امسال می توانند در ايران بمانند.


سازمان های غير دولتی و نهادهای حامی حقوق پناهندگان چه ايرانی، افغان و ديگران بارها به اخراج اجباری مهاجران افغانستانی که طی سال های گذشته به ايران آمده اند، اعتراض کرده اند.


سازمان های ايرانی حامی حقوق مهاجران افغان معتقدند مشکلات اقتصادی ايران ربطی به حضور پناهندگان خارجی ندارد.


از سوی ديگر رفتار پليس ايران با مهاجران افغان نيز بارها مورد اعتراض قرار گرفته است. روزنامه نگار افغان ساکن ايران می گويد، احتمالا رفتار خشونت آميز در ايران خارج از کنترل مقام های بالاتر قضايی و انتظامی صورت می گيرد.


وزارت امور خارجه افغانستان می گويد، سالانه بيش از ۵۰۰ هزار نفر از اتباع اين کشور به ايران سفر می کنند.


بخشی بزرگی از اتباع افغانستان برای کار و با رواديد به ايران می آيند و در پايان مهلت تعيين شده به کشور خود باز می گردند.


XS
SM
MD
LG