لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۸

ایران با گروگانگیران دانشجوی ژاپنی «معامله نمی کند»


آقای حسینی می گوید که ماموران نیروی انتظامی از زنده بودن دانشجوی ژاپنی خبر داده اند.
آقای حسینی می گوید که ماموران نیروی انتظامی از زنده بودن دانشجوی ژاپنی خبر داده اند.

سخنگوی وزارت امورخارجه ايران روز دوشنبه، ۱۵ اکتبر، احتمال هر گونه معامله با سارقان مسلحی که هفته گذشته یک دانشجوی ژاپنی را در منطقه بم به گروگان گرفته اند، منتفی دانست.


محمدعلی حسينی، گفت که «خبر مبادله يا تحويل پول را، آدم ربايان مطرح کرده اند که اين غيرقانونی است.»


به گفته وی، «ماموران نیروی انتظامی از زنده بودن این فرد خبر داده اند و از همان زمان که مطلع شدند، تمام تلاش خود را برای آزادی وی آغاز کرده اند.»


وزارت امور خارجه ژاپن هفته گذشته اعلام کرد که ساتوشی ناکامورو، يک شهروند ۲۳ ساله اين کشور روز هشتم اکتبر در مناطق اطراف شهر بم توسط افراد مسلح «ربوده» شده است.



  • «خبر مبادله يا تحويل پول را، آدم ربايان مطرح کرده اند که اين غيرقانونی است.»
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

هفته گذشته يک مقام امنيتی ايران که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد که جوان ژاپنی توسط گروهی به رهبری اسماعيل شه بخش به گروگان گرفته شده است.


اسماعيل شه بخش که به عنوان رهبر گروهی از«اشرار مسلح» منطقه شناخته می شود، در ازای آزادی این جوان ژاپنی خواهان آزادی پسرش شده است.


به گفته اين مقام امنيتی، گروه اسماعيل شه بخش پيش از اين دو گردشگر بلژيکی را نيز در منطقه سيستان و بلوچستان به گروگان گرفت و در ازای آزادی آنها خواهان آزادی بستگان اسماعيل شه بخش شدد.


به نوشته خبرگزاری ها، هياتی ژاپنی برای پيگيری وضعيت ساتوشی ناکامورو به کرمان سفر کرده اند.


مقام های رسمی در وزارت امورخارجه ژاپن اعلام کرده اند که توکیو از تهران خواسته است تا با گروگان گيران وارد مذاکره شود.


ماساهيکو کومورا، وزير امور خارجه ژاپن هفته پیش گفت که با همتای ايرانی خود منوچهر متکی مذاکره تلفنی داشته و آقای متکی به وی گفته است که تمام تلاش ها برای حل مسئله در جريان است.


به گزارش خبرگزاری فارس، اين شهروند ژاپنی، در مهمانسرايی در محله عيش آباد بم سکونت داشته و هر روز برای بازديد از نقاط مختلف شهر بم از محل مهمانسرا خارج می شده که توسط افراد مسلح ربوده شده است.


ساتوشی ناکامورو، جوان ۲۳ ساله ژاپنی، دانشجوی رشته جامعه شناسی در دانشگاه ملی يوکوهاما است و از ماه مه (ارديبهشت ماه) تاکنون در سفر خارج از ژاپن به سر می برد.


گروگانگیری این دانشجو، موجب شده که يکی از اعضای بلندپايه کابينه ژاپن، به مسافران این کشور که قصد سفر به ايران دارند هشدار دهد که ازمسافرت به جنوب ايران و مناطق هم مرز با افغانستان و پاکستان خودداری کنند.


مناطق مرزی ايران با افغانستان و پاکستان در سال های اخير، صحنه برخی اقدامات خشونت بار، ترور و گرو گانگيری بوده است که مقامات جمهوری اسلامی ايران آن را به قاچاقچيان مواد مخدر و گروهی که «اشرار» خوانده می شوند، نسبت می دهند.


XS
SM
MD
LG