لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶

«دولت افغانستان با طالبان معامله نخواهد کرد»


حامد کرزای، رییس جمهوری افغانستان در دیدار با نماینده ویژه دولت کره جنوبی
حامد کرزای، رییس جمهوری افغانستان در دیدار با نماینده ویژه دولت کره جنوبی

دولت افغانستان روز سه شنبه، معامله بر سر آزادی شبه نظاميان زندانی طالبان در مقابل رها کردن گروگان های کره ای را رد کرد.


دولت افغانستان در حالی از «معامله با طالبان» خودداری کرده است که جسد دومين گروگان کشته شده توسط طالبان، روز دوشنبه کشف شد.


ربايندگان مبلغان مسيحی کره جنوبی، تهديد کرده اند که اگر به درخواست های آنها پاسخی داده نشود تعداد بيشتری از گروگان های خود را خواهند کشت.



قاری محمد يوسف، سخنگوی طالبان به خبرگزاری رويترز گفت: «اگر دولت افغانستان و کره جنوبی تا ظهر روز چهارشنبه پاسخ مثبتی به تقاضای ما درباره آزاد کردن زندانيان طالبان ندهند، ما کشتن گروگان ها را از سر می گیریم.»



نام قربانی جديد طالبان، شيم سونگ مين اعلام شده که ۲۹ ساله بوده و پيش از اينکه به صورت داوطلب به افغانستان اعزام شود کارمند يک شرکت آی تی بوده است.


ولی سخنگوی حامد کرزای، رييس جمهوری افغانستان به خبرنگاران در کابل گفت: «ما به طور اصولی فکر می کنيم اجابت درخواست ربايندگان می تواند باعث تقويت گروگان گيری در کشور شود.»


همايون حميدزاده افزود: «اگر حکومت پاسخ مثبتی به اين درخواست ها بدهد و تقاضاهای تروريست ها را اجابت کند ما با مشکلات بيشتری روبرو خواهيم شد.»



قطع تماس با طالبان


گروه طالبان که تاکنون عمليات های آدم ربايی زيادی را انجام داده است روز دوشنبه دومين گروگان کره ای را کشت و جسد وی را در حوالی جاده ای در روستايی نزديک شهر غزنی رها کرد.


نام قربانی جديد طالبان، شيم سونگ مين اعلام شده که ۲۹ ساله بوده و پيش از اينکه به صورت داوطلب به افغانستان اعزام شود، کارمند يک شرکت آی تی بوده است.


هفته گذشته گروه طالبان، رهبر تيم ۲۳ نفره مبلغان مسيحی کره ای را به قتل رساند و تهديد کرده بود که اگر تا روز دوشنبه به خواست های آنها ترتيب اثر داده نشود به کشتن گروگان ها خواهند پرداخت.


سخنگوی طالبان گفته است که دولت افغانستان از زمان کشته شدن گروگان دوم مذاکره ای با طالبان نداشته است و احتمال داد که دولت و نيروهای خارجی به دنبال انجام عمليات نجات هستند.


قاری يوسف تهديد کرد که هرگونه حمله ای برای آزادی گروگان ها می تواند جان آنها را به خطر بياندازد.


سخنگوی دولت افغانستان می گويد که در وضعيت فعلی، دولتمردان به دنبال حفظ جان گروگان ها هستند، ولی «نبايد گروگان گيری تقويت يا به يک صنعت تبديل شود.»


ماه مارس گذشته پنج عضو زندانی طالبان در مقابل آزادی يک روزنامه نگار ايتاليايی که توسط اين گروه ربوده شده بودند آزاد شدند، اما طالبان دو همراه افغانی اين گروگان را کشتند.


اين معامله از سوی حامد کرزای محکوم شد و رييس جمهوری افغانستان اعلام کرد که ديگر چنين کاری صورت نخواهد گرفت.


XS
SM
MD
LG