لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۴

دمپسی: احتمال استفاده از نیروی زمینی در صورت شکست ائتلاف ضد داعش


ژنرال دمپسی (راست) و چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا
ژنرال دمپسی (راست) و چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا

رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد اگر راهبرد باراک اوباما در گسترش حملات هوایی برای از بین بردن شورشیان گروه حکومت اسلامی با شکست مواجه شود او پیشنهاد خواهد کرد که آمریکا اعزام نیروهای زمینی به عراق را بررسی کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژنرال مارتین دمپسی روز سه‌شنبه ۲۵ شهریور در کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفت هدف مشاوران آمریکایی کمک به نیروهای عراقی در زمینه برنامه ریزی، تدارکات و هماهنگی تلاش‌های نظامی با شرکای عضو ائتلاف ضد گروه حکومت اسلامی (داعش سابق) برای بیرون راندن اعضای این گروه است.

رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا افزود: «اگر ما به این نتیجه برسیم که مشاوران ما باید نیروهای عراقی را در حملات علیه اهداف خاص داعش همراهی کنند من آن را به رییس جمهوری پیشنهاد خواهم کرد».

دمپسی در این جلسه که با اعتراض مخالفان جنگ همراه بود گفت تحت شرایط خاص او ممکن است به باراک اوباما، رییس جمهوری، پیشنهاد کند که استفاده از نیروی زمینی را در کارزار علیه گروه حکومت اسلامی بررسی کند.

این اظهارات در حالی مطرح شده که باراک اوباما تاکید کرده است نیروهای آمریکایی در عراق ماموریت جنگی نخواهند داشت.

همزمان با برگزاری جلسه پرسش و پاسخ نمایندگان با مارتین دمپسی و چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، باراک اوباما در کاخ سفید با ژنرال جان آلن که مسئول هماهنگی ائتلاف بین‌المللی علیه گروه حکومت اسلامی است دیدار کرد. جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان ایالات متحده نیز در نشستی محرمانه طرح موافقت با درخواست دولت برای آموزش و تجهیز نیروهایی که با شبه نظامیان مبارزه خواهند کرد را بررسی کردند.

نشانه‌ای از مخالفت جدی و سازمان یافته با درخواست دولت آمریکا وجود ندارد و به احتمال زیاد این طرح در جلسه چهارشنبه این هفته در مجلس نمایندگان و سپس در آخر هفته در سنا به رای گذاشته خواهد شد.

جان بینر رییس مجلس نمایندگان آمریکا به خبرنگاران گفت: «من فکر می‌کنم کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام شود، اما هیچ دلیلی برای نپذیرفتن درخواست رییس جمهوری وجود ندارد».

ژنرال دمپسی گفت: آمریکایی‌ها در عراق مشاوره نظامی ارائه می‌دهند و مستقیما در عملیات نظامی شرکت نمی‌کنند. با این حال، اگر عملیات نیروهای عراقی برای پس گرفتن موصل آغاز شود، او ممکن است از سربازان آمریکایی بخواهد نیروهای عراقی را در این عملیات پیچیده همراهی کنند یا از نزدیک به آنها مشاوره جنگی دهند.

وی افزود: کاخ سفید استفاده از نیروهای عملیات ویژه زمینی را رد کرده است، هر چند اوباما به او گفته است که در صورت تغیر وضعیت پیشنهاد‌های خود را «مورد به مورد» به او ارائه کند.

جنگنده‌های آمریکایی برای اولین بار از آغاز حملات هوایی واشینگتن به پایگاه‌های گروه حکومت اسلامی در عراق، مواضع این گروه را در نزدیکی بغداد هدف قرار دادند.

دمپسی گفت که ایالات متحده همچنین در تدارک انجام حملات هوایی علیه اهداف این گروه در سوریه است.

وی تصریح کرد که این حملات مستمر و پیوسته خواهد بود همان گونه که در سال ۲۰۰۳ و در بمباران‌های هوایی در آغاز جنگ عراق صورت گرفت.

برخی قانون گذاران آمریکایی نگران هستند که مداخله زمینی، با افزایش تدریجی سربازان اعزامی ایالات متحده را در جنگی بزرگ‌تر درگیر کند.

آمریکا در حال حاضر بیش از هزار سرباز را سه سال پس از خروج نیروهای آمریکایی از عراق به این کشور اعزام کرده است.

بسیاری از جمهوریخواهان و دمکرات در مورد توانایی شناسایی نیروهای میانه‌رو در میان گروه‌هایی که با بشار اسد در سوریه می‌جنگند ابراز نگرانی کرده‌اند. در برخی موارد، ارتش آزاد سوریه که یک گروه مسلح میانه رو است با شاخه محلی القاعده، جبهه نصرت در جنگ با اسد همکاری کرده است.

وزیر دفاع آمریکا گفته است ایالات متحده گروه‌های مخالف اسد را که قرار است از سوی آمریکا پشتیبانی شوند از نزدیک تحت نظارت خواهد داشت تا اطمینان حاصل کند که سلاح‌های ارسال شده به دست ستیزه جویان تندرو نمی‌رسد.

به گفته دمپسی، آموزش نیروهای میانه رو که توسط تندرویان دولت اسلامی از مواضع‌شان عقب رانده شده‌اند سه تا پنج ماه طول خواهد کشید. استعداد این نیرو‌ها حدود ۲۰ هزار نفر یعنی دوسوم ستیزه جویان تندرو در سوریه است.

هیگل گفت: مبارزه با گروه حکومت اسلامی «آسان و یا کوتاه نخواهد بود. ما در حال جنگ با داعش هستیم، همان طور که با القاعده در حال مبارزه هستیم».

XS
SM
MD
LG