لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۰

آمریکا انجام عملیات علیه ایران را تکذیب کرد


آقای کروکر می گوید که آمریکا در جنوب عراق در حال عملیات علیه ایران نیست.(EPA)
آقای کروکر می گوید که آمریکا در جنوب عراق در حال عملیات علیه ایران نیست.(EPA)


کاخ سفيد و کنگره آمريکا در مورد گزارش هفته نامه نيويورکر در زمینه اختصاص ۴۰۰ ميليون دلار برای ايجاد بی ثباتی در ايران سکوت کرده اند ولی سفير اين کشور در بغداد، انجام عمليات ويژه در جنوب عراق علیه ایران را تکذيب کرد.


رايان کروکر، سفير آمريکا در بغداد، به شبکه تلويزيونی سی ان ان گفت که اين گزارش را نخوانده است و عملياتی را که از سوی سيمور هرش مطرح شده است را تکذيب کرد.


وی افزود:«نيروهای آمريکايی در حال انجام عمليات در جنوب و يا هر جای ديگری در عراق علیه ايران نيستند.»


سيمور هرش، گزارشگر نيويورکر و برنده جايزه پوليتزر، در مقاله ای مدعی شده است که رهبران کنگره آمريکا در سال گذشته ميلادی، با درخواست ۴۰۰ ميليون دلاری جرج بوش، رييس جمهوری اين کشور، برای گسترش عمليات مخفيانه به منظور متزلزل کردن حکومت ايران موافقت کرده اند.


در مقاله سيمور هرش آمده است: عمليات مخفيانه عليه ايران، موضوع جديدی نيست، بلکه نيروهای ويژه آمريکا از سال گذشته تا کنون از جنوب عراق مشغول انجام عمليات در خاک ايران هستند.


در مقاله سيمور هرش آمده است: عمليات مخفيانه عليه ايران، موضوع جديدی نيست، بلکه نيروهای ويژه آمريکا از سال گذشته تا کنون از جنوب عراق مشغول انجام عمليات در خاک ايران هستند.

اين عمليات، به گفته او، شامل دستگيری اعضای سپاه قدس (بخش برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی)، انتقال آن ها به داخل خاک عراق برای بازجويی و تعقيب «اهداف پر ارزش» در جنگ بوش عليه تروريسم، که احتمالا شامل دستگيری يا قتل است، بوده است.


مقاله آقای هرش که قرار است نسخه کامل آن در روزهای هفتم و ۱۴ جولای در نسخه چاپی هفته نامه نيويورکر منتشر شود، «بر اساس فرمان فوق محرمانه ای نوشته شده که توسط جرج بوش امضاء شده است و بر اساس قانون بايد به اطلاع سران حزب جمهوريخواه، حزب دموکرات، مجلس سنا و اعضای بلند پايه کميته اطلاعات سنا برسد.»


نويسنده مقاله به نقل از فردی که او را آشنا به اين موضوع معرفی کرده، نوشته است: «تمرکز اين پروژه بر مقابله با جاه طلبی هسته ای ايران و تلاش برای سرنگون کردن حکومت از راه تغيير رژيم است.»


اين منبع که نامی از او برده نشده، گفته است که «همکاری و کمک مالی به گروه های مخالف حکومت ايران بخشی از اين پروژه بوده است.»


اين مقاله به نقل از منابع کنونی و پيشين نظامی و اطلاعاتی می نويسد: «بودجه درخواستی بوش برای اين پروژه تا ۴۰۰ ميليون دلار بوده و توسط رهبران کنگره تاييد شده است.»


وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، ایالات متحده آمریکا و بریتانیا را متهم می کند که در برخی از نا آرامی ها و بمبگذاری های جنوب ایران بویژه در اهواز و استان سیستان و بلوچستان دست داشته اند.


اما مقام های هر دو کشور چنین اتهام هایی را تکذیب کرده اند و در مقابل ایران را مسئول نا آرامی و خشنوت های رخ داده در عراق و افغانستان معرفی کرده اند.


XS
SM
MD
LG