لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۳

عباس خواستار استقرار نیروی بین المللی در غزه شد


مراسم استقبال رسمی محمود عباس از رومانو پرودی
مراسم استقبال رسمی محمود عباس از رومانو پرودی

محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی روز سه شنبه خواستار استقرار نيروهای بين المللی در نوار غزه شد که هم اکنون در کنترل گروه حماس است.


آقای عباس که همراه با رومانو پرودی، نخست وزير ايتاليا در رام الله، مقر حکومت فلسطينی در يک کنفرانس خبری مشترک شرکت کرده بود گفت: «ما بر ضرورت اعزام نيروهای بين المللی به نوار غزه تاکيد داريم تا روند ارسال کمک های انسان دوستانه تضمين شود و ورود و خروج شهروندان آزادانه صورت گيرد.»


ما بر ضرورت اعزام نيروهای بين المللی به نوار غزه تاکيد داريم تا روند ارسال کمک های انسان دوستانه تضمين شود و ورود و خروج شهروندان آزادانه صورت گيرد.
محمود عباس

وی گفت که تخمين زده می شود نزديک به چهار هزار نفر هم اکنون در ايستگاه مرزی رفح بين نوار غزه و مصر گرفتار آمده اند که ۱۱ نفر از آنها بدليل شرايط نامناسب انسانی جان خود را از دست داده اند.


رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی بار ديگر انجام گفت وگو با «توطئه گران حماس» را رد کرد.


رومانو پرودی نيز در اين کنفرانس خبری گفت که اعزام نيروهای بين المللی به اين منطقه نيازمند توافق ميان همه طرف های درگير است.


نخست وزير ايتاليا از آمادگی کشورش برای ارسال کمک های بيشتر انسانی به سرزمين های فلسطينی خبر داد.


آقای پرودی با اعلام اينکه «حمايت های بشردوستانه کافی نيست» اظهار داشت که اکنون زمان دادن اميد به فلسطينی هاست.



واکنش حماس


فراخوان آقای عباس در حالی صورت می گيرد که گروه حماس هرگونه اعزام نيروی بين المللی به نوار غزه را رد و گفته است که با آنها به عنوان نيروی اشغالگر برخورد خواهد کرد.


صلاح البرداويل، سخنگوی گروه پارلمانی حماس روز سه شنبه در اين رابطه گفت که «ما حضور نيروهای بين المللی را در نوار غزه نمی پذيريم.»


بر اساس گزارش های رسيده نوار غزه در حال حاضر با بحران انسانی روبرو است و ۸۰ درصد جمعيت يک و نيم ميليون نفری آن وابسته به کمک های ارسالی از خارج هستند.

وی با متهم کردن «کشورهای عربی به همراهی با نيروهای خارجی عليه حماس» گفت: اعزام اين نيروها به معنای دخالت در امور فلسطينی ها و اشغالگری تازه است که آن را کاملا رد می کنيم.»


ماه گذشته جنبش حماس در سلسله برخوردهای خشونت بار با رقيب خود، جنبش فتح، توانست کنترل کامل نوار غزه را در دست گرفته و تشکيلات خودگردان وابسته به آقای عباس را از دسترسی به اين منطقه از سرزمين های فلسطينی محروم کند.


بدنبال اين رويداد، محمود عباس کابينه در اختيار حماس را منحل و فرمان تشکيل دولت اضطراری به نخست وزيری سلام فياض را صادر کرد.


دولت جديد بلافاصله با استقبال کشورهای غربی و عربی روبرو شد و اسراييل نيز در همراهی با آن اعلام کرد که دارايی های بلوکه شده فلسطينی ها را آزاد می کند.


بر اساس گزارش های رسيده نوار غزه در حال حاضر با بحران انسانی روبرو است و ۸۰ درصد جمعيت يک و نيم ميليون نفری آن وابسته به کمک های ارسالی از خارج هستند.


XS
SM
MD
LG