لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۷

معاون فرهنگی قوه قضاییه: منصور ارضی سخنانش را درباره امام حسین جبران کند


معاون فرهنگی قوه قضائیه ایران سخنان منصور ارضی، مداح مشهور، مبنی بر اینکه امام سوم شیعیان نیز به دشمنان خود فحش می‌داده است، را «اشتباه» خواند و از او خواست که این سخنان را «جبران» کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، هادی صادقی روز چهارشنبه ۲۸ مهر در عین حال گفت که معنای عبارت «یابن الدعیه» که امام سوم شیعیان خطاب به ابن‌زیاد، حاکم کوفه، می‌گفته، «در اصل‌‌ همان زنازاده است» اما اینکه امام سوم شیعیان با به کار بردن این کلمه، فحش می‌داده «استنباط غلط از رفتار امام است».

آقای صادقی با تاکید بر اینکه «نبایستی اجازه داد جامعه مداحان تضعیف شود»، افزود خود مداحان نیز باید «مراقبت کنند» تا اشتباه نکنند و در صورت اشتباه «باید تذکر داد که این امر را جبران کنند».

وی با اشاره به سخنان منصور ارضی در یک برنامه تلویزیونی، افزود: «نستجیر بالله آیا امام حسین (ع) نیز فحش می‌داد؟ باید همین‌جا گفت این مداح محترم اشتباهی کرده و سخنی گفته که باید جبران کند».

وی تاکید کرد که «استنباط» از رفتار امامان شیعه «کار مجتهدان است» و «نباید به استناد رفتاری که برای شما متشابه است و وجه آن را نمی‌دانید، برداشت غلطی داشته و با استناد به رفتار امام حکم دهید که ناسزاگویی و فحاشی جایز است».

منصور ارضی مداح مشهور در یک برنامه تلویزیونی با عنوان «بدون تعارف» در پاسخ به انتقاد‌ها مبنی بر «ناسزا» گفتن به افراد در مداحی‌ها گفته است: «چرا از من ایراد می‌گیرید باید از امام حسین ایراد بگیرید».

آقای ارضی پیش از این نیز در واکنش به انتقاد‌هایی گفته بود «می‌گویند مگر مداح فحش می‌دهد؟ بله. مداح این کار را می‌کند، ولی کجا؟ آنجایی که باید بگوید، می‌گوید».

این سخنان واکنش تعدادی از روحانیون را به دنبال داشت و عباس حسینی قائم‌مقامی مدیر سابق مرکز اسلامی هامبورگ، با اشاره به سخنان آقای ارضی، این مداح را «فردی متدین و سر‌شناس و خالص» و درعین حال «به مفهوم واقعی کلمه، بی‌سواد» خوانده بود.

مجید انصاری معاون حقوقی رییس‌جمهوری ایران، نیز خواستار عذرخواهی آقای ارضی شده بود.

در همین حال مسیح مهاجری مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله روز ۲۴ مهر این روزنامه، ضمن انتقاد از «سطحی شدن» مداحی‌ها گفته بود که «نسل جدید مداحان با ورود به عالم وعظ و خطابه، در عین حال که از محتوای دین بی‌خبرند، تلاش می‌کنند جای واعظان و خطبا را بگیرند».

به گفته آقای مهاجری، این مداحان «دخالت در سیاست و تعیین تکلیف برای مسئولین نظام و دولت را نیز به وظایف خود اضافه کرده‌اند و به این ترتیب، نظریه جمهوری مداحان را که قبلاً یک فرضیه بود، به تحقق نزدیک کرده‌اند».

در همین حال معاون فرهنگی قوه قضائیه با اشاره به این اعتراض‌ها گفت که نباید به «جایگاه» منصور ارضی حمله و «وجهه او را خُرد» کرد و «برچسب‌های مختلفی نظیر بی‌سواد، به‌راه‌انداختن امپراتوری» به او زد.

آقای صادقی اضافه کرد: «این کار غلط است؛ اما باید فورا تذکر داد این سخن غلطی است و از وی بخواهیم اشتباه بزرگی را که مرتکب شده، جبران کند».

معنای «یابن الدعیه»‌‌ همان «زنازاده است، اما با لفظی فخیم و کنایی»

منصور ارضی در سخنانش در برنامه تلویزیونی مدعی شده که امام سوم شیعیان از کلمه «یابن الدعیه» به معنای (حرام‌زاده) درباره ابن‌زیاد، حاکم کوفه استفاده می‌کرده است.

مهدی مسائلی از جمله روحانیونی است که به سخنان آقای ارضی واکنش نشان داده و ترجمه او و برخی از افراد دیگر از کلمه «یابن الدعیه» به معنای (حرام‌زاده) را صحیح ندانسته و گفته که «دَعى به‌معناى پسرخوانده است و همچنین فرزندى که به پدر دیگرى نسبت داده می‌شود».

با این حال معاون فرهنگی قوه قضائیه ایران گفت: «دعی در زبان عربی یعنی کسی که خوانده شده است» و معنای آن «در اصل‌‌ همان زنازاده است؛ اما با لفظی فخیم و کنایی ارائه شده است».

به گفته آقای صادقی، امام سوم شیعیان در روز عاشورا گفته که عبیدالله بن زیاد «فردی است که پدرش معلوم نیست و به نام دیگران او را خوانده‌اند» و قصد او این بوده که خطاب به لشکر یزید اعلام کند «بدانید کسی که در پی او رفته‌اید، کیست و چگونه آدمی بوده است».

وی در عین حال اضافه کرد: «پس این معنای دعی است. حال آیا این فحش به شمار می‌رود؟ آیا متوجه هستیم چه می‌گوییم؟... مبرهن است که این استنباط غلط از رفتار امام است».

«توهین» مداحان به مقام‌های و چهره‌های سیاسی در ایران، طی سال‌های گذشته با انتقادهای شماری از فعالان سیاسی همراه شده است. اما شماری از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی نیز از این اقدامات دفاع کرده‌ و در مراسم‌ دفتر رهبری ایران از آن‌ها برای اجرای برنامه‌های سوگواری دعوت شده‌است.

در همین حال حسین الله‌کرم، از چهره‌های مشهور به گروه «حزب‌الله» پیش از این در اینستاگرام خود نوشته بود که منصور ارضی «در اظهارات سیاسی، آنچه به کار می‌برد ناسزا نیست، بلکه‌‌ همان سزای لیبرال‌هاست».

XS
SM
MD
LG