لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۱

بازداشت یک دانشجوی دیگر دانشگاه امیر کبیر تایید شد


بابک زمانیان (راست) در دادگاه انقلاب محاکمه شد و همزمان پدارم رفعتی از دیگر دانشجویان دانشگاه امیر کبیر بازداشت شد.
بابک زمانیان (راست) در دادگاه انقلاب محاکمه شد و همزمان پدارم رفعتی از دیگر دانشجویان دانشگاه امیر کبیر بازداشت شد.

سرانجام پس از نزديک يک هفته، مسوولان دادگاه انقلاب تهران بازداشت پدرام رفعتی را تاييد کردند و همزمان بابک زمانیان در دادگاه انقلاب محاکمه شد.


اين دانشجوی دانشگاه امير کبير در تجمع هفته گذشته در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبايی برای مدت کوتاهی دستگير و سپس آزاد شد و نيروهای امنيتی با ضبط تلفن همراه وی از او خواسته بودند بعد از دو روز برای دريافت تلفن همراه خود به دفتر پيگيری وزارت اطلاعات مراجعه کند.


خانواده پدرام رفعتی به خبرنامه امير کبير، سايت خبری انجمن اسلامی دانشجويان امير کبير گفته اند که در هفته گذشته در بی خبری کامل از وضعيت فرزندشان به سر می برده اند و پس از يک هفته در مراجعه ای که به دادگاه انقلاب تهران داشته اند، به آنها گفته شده که فرزندشان بازداشت شده است.


به گزارش خبرنامه امير کبير، مسوولان دادگاه انقلاب تهران محل بازداشت پدرام رفعتی و تاريخ آزادی وی را اعلام نکرده اند.


علی عزيزی، آرمان صداقتی و پدرام رفعتی، سه دانشجوی دانشگاه امير کبير و بهنام سپهرمند، دانشجوی دانشگاه تهران و مازيار سميعی، دانشجوی دانشگاه علامه طباطبايی، پنج دانشجويی هستند که طی ده روز اخير و پس از تجمع اعتراضی دانشجويان در دانشگاه علامه طباطبايی دستگير شده اند.


تجمع اعتراضی دانشگاه علامه طباطبايی در اعتراض به صدور احکام حبس برای سه دانشجوی دانشگاه امير کبير، احسان منصوری، احمد قصابان و مجيد توکلی صورت گرفت که نزديک به شش ماه است در زندان بسر می برند.


با شکايت عليرضا رهايی، رييس دانشگاه امير کبير از بابک زمانيان، يکی از دانشجويان اين دانشگاه به دادگاه انقلاب، دادگاه رسيدگی به اتهامات اين دانشجو برگزار شد.

اين سه دانشجو، ارديبهشت ماه به اتهام چاپ و انتشار نشريات دانشجويی که مقامات جمهوری اسلامی می گويند در آن ها به مقدسات اسلام توهين شده است، بازداشت شدند. دانشجويان هر گونه ارتباط با اين نشريات را رد کرده و می گويند لوگوی اين نشريات جعل شده است.


در همين حال به گزارش خبرنامه امير کبير، سايت خبری انجمن اسلامی دانشجويان امير کبير، با شکايت عليرضا رهايی، رييس دانشگاه امير کبير از بابک زمانيان، يکی از دانشجويان اين دانشگاه به دادگاه انقلاب، دادگاه رسيدگی به اتهامات اين دانشجو برگزار شد.


رييس دانشگاه امير کبير پيش از اين نيز از احسان منصوری، احمد قصابان و مجيد توکلی، سه دانشجوی در بند عضو انجمن اسلامی دانشجويان امير کبير شکايت کرده بود.


بابک زمانيان، مسوول سابق روابط عمومی انجمن اسلامی دانشجويان امير کبير، اول ارديبهشت ماه سال جاری دستگير شد.


دانشجويان می گويند وی هنگامی که تعدادی از مال باختگان در اطراف ساختمانی جمع شده بودند، به اشتباه دستگير شد و پس از گذشت چند روز از بازداشت وی، حراست دانشگاه امير کبير با ارسال پرونده فعاليت های او در دانشگاه به دادگاه انقلاب و بنا به درخواست رييس اين دانشگاه، به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل شد و به مدت ۴۰ روز در بازداشت باقی ماند.


پس از آزادی بابک زمانيان از زندان و برگزاری دادگاه اين دانشجوی دانشگاه امير کبير، در دادگاه انقلاب، شاکی اصلی پرونده عليرضا رهايی، رييس دانشگاه امير کبير اعلام شد.


قرار است دادگاه انقلاب تا ۲۶ آذرماه سال جاری حکم صادره برای بابک زمانيان را اعلام کند.


از سوی ديگرعلی عزيزی، نايب دبير دفتر تحکيم وحدت و دانشجوی دانشگاه امير کبير سه شنبه شب طی تماس کوتاه تلفنی با خانواده خود به آنها اطمينان داد که حالش مساعد است.


علی عزيزی پس از بازداشت چند تن از دانشجويان امير کبير، به اطلاع رسانی از وضعيت آنها می پرداخت.


شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت، درباره بازداشت های اخير بيانيه ای صادر کرده و برخوردهای صورت گرفته با دانشجويان را محکوم کرده است.


در اين بيانيه آمده است:«به نظر می رسد مسوولين با افزايش برخوردهای امنيتی و قضايی با اقشار مختلف مردم سعی در انحراف افکار عمومی از معضلاتی دارند که در نتيجه بی تدبيری های آنها بوجود آمده و در حال گسترش است.»


اين بيانيه در ادامه می افزايد:« احکام ناعادلانه برای دانشجويان دانشگاه امير کبير، محروميت از تحصيل و بازداشت بيش از ۶۰ فعال دانشجويی در شش ماه گذشته و برخورد با انجمن های اسلامی و ساير نهادهای مستقل دانشجويی، هزينه هايی است که بر قشر دانشجو تحميل شده است.»


XS
SM
MD
LG