لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

«کره شمالی آماده خلع سلاح هسته ای است»


نماینده کره شمالی می گوید که هرگونه اقدام کره شمالی بستگی به رفتار ايالات متحده دارد.
نماینده کره شمالی می گوید که هرگونه اقدام کره شمالی بستگی به رفتار ايالات متحده دارد.

کره شمالی روز پنج شنبه آمادگی خود را برای بحث پيرامون گام های اوليه در مسير خلع سلاح هسته ای اعلام کرد که به معنی افزايش اميدواری ها برای پيشرفت در گفت وگوهای شش جانبه بر سر برنامه اتمی پيونگ يانگ به شمار می رود .


کيم کی گوان، نماينده کره شمالی در مذاکرات شش جانبه هنگام ورود به پکن برای نشست شش جانبه گفت که « ما آماده بحث پيرامون قدم های اوليه هستيم.»


براساس گزارش رسانه ها، کره شمالی گفته که حاضر است با تعطيلی راکتور هسته ای اصلی خود موافقت کند و به بازرسان انرژی اتمی اجازه ورود به اين کشور را بدهد مشروط به اينکه سوخت جايگزين دريافت کند .


در هفته جاری، « چوسون سينبو»، روزنامه طرفدار دولت کره شمالی، در گزارشی نوشت: «کره شمالی آماده است در ازای دريافت انرژی، مرکز اصلی فعاليت های هسته ای خود را متوقف کرده و در نهايت به برنامه های هسته ای خود پايان دهد.»


بر اساس گزارش اين روزنامه، کره شمالی به نمايندگان شش کشور درگير در مذاکرات شش جانبه اعلام کرده است که علاوه بر تعليق فعاليت های مجتمع هسته ای «يونگ بيون»، به بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه خواهد داد از نيروگاه های هسته ای اين کشور بازديد کنند .


اما آقای کيم روز پنج شنبه در پکن گفت که هرگونه اقدام کره شمالی بستگی به رفتار ايالات متحده دارد .


وی افزود: ما به سمت اين قضاوت پيش می رويم که آيا آمريکا سياست خصمانه خود را رها خواهد کرد و به سمت همگرايی صلح آميز گام برخواهد داشت .


به گفته نماينده کره شمالی، « آمريکا به خوبی آگاه است که چه کاری بايد انجام دهد.»


کره شمالی تاکنون دوبار گفت وگو های شش جانبه را به مدت يکسال معلق کرده و معتقد است که سياست های آمريکا نشان می دهد که اين کشور به طور مخفيانه در پی سرنگونی رژيم پيونگ يانگ است .



کره شمالی تاکنون دوبار گفت وگو های شش جانبه را به مدت يکسال معلق کرده و معتقد است که سياست های آمريکا نشان می دهد که اين کشور به طور مخفيانه در پی سرنگونی رژيم پيونگ يانگ است .

آقای کيم افزود: من خوشبين يا بدبين نيستم چرا که هنوز بسياری از موضوعات وجود دارد که بايد حل و فصل شوند.


پيشتر نماينده ايالات متحده در اين گفت وگوها اعلام کرده بود که «تمايل واقعی برای پيشرفت» از سوی کره شمالی مشاهده می شود.


فقدان دستيابی به هرگونه توافق بر سر خلع سلاح کره شمالی سبب شده تا اعتبار اين مذاکرات زير سوال رود. از سال ۲۰۰۳ که اين مذاکرات آغاز شده است تنها يک توافق ميان طرفين در سال ۲۰۰۵ به امضاء رسيد مبنی بر اين که کره شمالی در مقابل توقف برنامه اتمی اش، کمک دريافت کند و آمريکا نيز متعهد به عدم تلاش برای سرنگونی رژيم این کشور شد.


قرار است مذاکرات شش جانبه بر سر برنامه هسته‌ای کره شمالی روز پنج شنبه در پکن از سر گرفته ‌شود.


مذاکره کنندگان از دو کره، ایالات متحده، ژاپن، روسیه و چین درباره چگونگی اجرای مفاد بیانیه سال ۲۰۰۵ گفت وگو خواهند کرد.


بر اساس این بیانیه، کره شمالی در قبال دست کشیدن از جاه ‌طلبی‌های هسته‌ای‌ اش، امتیازهای تشویقی اقتصادی و امنیتی دریافت خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG