لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۱

برخورد با سگ ها در ایران؛ «اجرای قانونی که هنوز تصویب نشده است»


کیلینیک حیوانات در اصفهان
کیلینیک حیوانات در اصفهان
انجمن حمايت از حيوانات در نامه ای سرگشاده به فرمانده نيروی انتظامی به گفته های اخير او درباره نگهداری حيوانات به ويژه سگ ها در ايران اعتراض کرده است و اعلام کرده که پيشنهاد برخورد با صاحبان سگ ها هنوز در مجلس شورای اسلامی تصويب نشده و امکان اجرايی شدن آن وجود ندارد.

اسماعيل احمدی مقدم هفته پيش در جمع خبرنگاران گفت با کسانی که در معابر عمومی سگ حمل کنند، برخورد می شود و به گفته او چون سگ نجس است، بايد برای حمل سگ ها از خودروهای خاص استفاده شود.



طرح بازداشت سگ ها و برخورد با کسانی که سگ نگهداری می کنند هنوز در مجلس تصويب نشده است.

راديو فردا در اين باره با دکتر جاويد آل داود، رييس انجمن حمايت از حقوق حيوانات گفت و گو کرده است.

رادیو فردا: آقای آل داود در نامه خود به فرمانده نيروی انتظامی به چه مواردی اشاره کرده ايد؟

آل داوود: ما فکر کرديم مسوول نظم يک مملکت بايد اين نکات را بداند که قانون وقتی قابل اجرا است و نيروی انتظامی زمانی مجری قانون است که مجلس آن را تصويب کرده باشد.

نيروی انتظامی نمی تواند جلوتر از مجلس حرکت کند و در کار قوه مقننه دخالت کند. فرمانده محترم نيروی انتظامی بايد درجريان باشد که وقتی قانونی هنوز تصويب نشده، امکان اجرا ندارد. ما از طريق حقوقدانان و وکلايی که با آنها معمولا کار می کنيم، پيگير اين جريان هستيم که آيا اصلا می شود شکايت حقوقی کرد از کسی که به موضوعات غير قانونی دستور اجرايی می دهد يا نه.

آقای دکتر آل داود الان نحوه برخورد با کسانی که سگ نگهداری می کنند يا در خيابان حمل می کنند چطور است؟ آيا صاحبان سگ ها جريمه يا بازداشت می شوند؟

صحبت های مختلفی است که بعضی از آنها ممکن است جنبه شايعه داشته باشد که شنيده شده سگی را گرفته يا کشته اند. ما البته همه اين ها را پيگيری می کنيم. نديده ايم مورد واقعی که منجر به کشتن حيوانی شده باشد.

مسوول نظم يک مملکت بايد اين نکات را بداند که قانون وقتی قابل اجرا است و نيروی انتظامی زمانی مجری قانون است که مجلس آن را تصويب کرده باشد.
نيروی انتظامی نمی تواند جلوتر از مجلس حرکت کند و در کار قوه مقننه دخالت کند. فرمانده محترم نيروی انتظامی بايد درجريان باشد که وقتی قانونی هنوز تصويب نشده، امکان اجرا ندارد.

رییس انجمن حمایت از حیوانات در ایران
ولی خب پيش آمده حيوانی را به بازداشت برده اند يا جريمه ای گرفته اند، اين زياد پيش آمده است.

طبيعتا وظيفه نيروی انتظامی اين است که از چندگانه کاری و کارهای موازی و اجازه به نيروهای تحت امر برای انجام کارهای غير قانونی و سرخود جلوگيری کنند. ما پيشنهادمان اين است که نيروی انتظامی صبر کند. اگر قانونی تصويب شد و نيروهای متخصص درباره قانون نظر دادند و تصويب کردند، همه ما در برابر قانون سر تعظيم فرود می آوريم و قانون را با دل خوش اجرا می کنيم. حالا اين نبايد دستاويز عده ای قرار بگيرد که مردم را تحت فشار قرار دهند و ابزار تبليغاتی عليه جمهوری اسلامی را فراهم کنند.

اين کار غير قانونی، باعث زير سوال رفتن کل نظام می شود و فکر می کنم افرادی که باعث زير سوال رفتن نظام می شوند، بايد از طرف مسوولين مورد پرسش قرار گيرند.

شما پيشتر هم درباره نجس بودن سگ از مراجع استعلام کرده بوديد. نتيجه اين استعلام چه بود؟

بحث استعلام يا استفتاء در اين مورد مطرح نبود. صرفا يک کار تحقيقاتی بود در چند مورد مختلف. يکی ترکيب بين سگ و گرگ بود که همه استفتائات منجر به اين است که اگر اين حيوان شباهت بيشتر به گرگ داشته باشد، مشکلی ندارد.

ما حيوانی به نام قوچک را مطرح کرديم که شبيه به هيبريدا است که در خارج از ايران هم وجود دارد. تلاش کرديم که يه مقدار کار را برای کسانی که می خواهند از سگ استفاده کنند، تسهيل کنيم.

خود نيروهای نظامی، انتظامی، هلال احمر مجبورند از اين حيوان استفاده کنند. خود مسولين کشوری برای حفاظت از مکان های مختلف و فرودگاه ها از اين سگ ها استفاده می کنند. ما خواستيم يک تلفيق و ترکيبی ايجاد کنيم. در مورد همين موضوع بررسی انجام داديم با همکاری برخی افراد ديگر که هنوز در جريان و مورد بحث هست.

يک بحث ديگری که اينجا پيش می آيد، بحث حقوق حيوانات است. بازداشت سگ ها يا نگهداری آنها در پناهگاه ها و به دور از صاحبانشان، چه تاثير روحی می تواند روی سگ ها داشته باشه؟

هم روی سگ و هم روی صاحبش تاثيرات روانی خيلی نامطلوبی دارد. بر اساس قانون ايران، ما قوانينی برای حمايت از حيوانات نداريم ولی بر اساس قوانين موجود در ارتباط با مالکيت شخصی ما اکثرا به همه کسانی که حيوان به ويژه سگ دارند، اين تاکيد را کرده ايم که اگر صدمه ای در جريان اين بازداشت و نگهداری و غيره، حالا شامل بيماری يا حتی تلفات پيش آيد بايد پيگيری کنند.

با توجه به اين که ممکن است قيمت اين حيوانات زياد باشد و ما می توانيم آموزش هايی که اين حيوانات از طريق جوامع دامپزشکی ديده اند را هم تاييد کنيم که نشان می دهد اين حيوانات ارزشمند بوده اند. صاحبان اين سگ ها می توانند شکايت های حقوقی در ارتباط با مالکيت و گرفتن غرامت را هم انجام دهند.
XS
SM
MD
LG