لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۶

قيمت دلار بار ديگر از مرز ۱۹۰۰ تومان گذشت


Iran -- A currency exchange dealer counts US dollar banknotes at a shop in a shopping center in Tehran, 05Oct2010
Iran -- A currency exchange dealer counts US dollar banknotes at a shop in a shopping center in Tehran, 05Oct2010
در حالی که مقام های ايران از تثبيت نرخ دلار و ثبات در بازار ارز خبر می دهند، خبرگزاری های ايران روز يکشنبه گزارش دادند که قيمت دلار بار ديگر افزايش يافته و به ۱۹۲۰ تومان رسيده است.

خبرگزاری مهر در گزارشی نوشته است که «دلالان همچنان در بازار ارز پرسه می زنند» و قيمت دلار و يورو در «بازار سياه» به ترتيب به ۱۹۲۰ تومان و ۲۵۰۰ تومان رسيده است.

صرافان ارز که از سوی بانک مرکزی ايران مجبور به درج قيمت رسمی ۱۲۲۶ تومان بر روی تابلوهای خود شده اند، به گزارش خبرگزاری مهر، همچنان می گويند که «دلار ۱۲۲۶ تومانی نداريم.»

قيمت فروش يورو نيز که در تابلوهای صرافی ها ۱۶۳۷ تومان درج شده است با بازار آزاد حدود ۹۰۰ تومان تفاوت قيمت دارد.

قيمت انواع ارزهای خارجی در بازار آزاد ايران از اواسط دی ماه سال جاری و به دنبال تحريم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران از سوی آمريکا به شدت افزايش يافت و قیمت هر دلار آمريکا تا ۲۱۰۰ تومان نيز بالا رفت.

قيمت سکه طلا نيز به يک ميليون و ۵۰ هزار تومان افزايش يافت.

مقام های دولت محمود احمدی نژاد بويژه شمس الدين حسينی، وزير اقتصاد، می گويند که يک «جريان رسانه ای و سازماندهی شده» در صدد ايجاد اخلال در بازار ارز است. به دنبال اين اظهارات، موج برخورد با «دلالان ارز» از سوی نيروی انتظامی آغاز شد و سايت های اعلام کننده نرخ ارز فيلتر شدند.

صادق آملی لاریجانی، رييس قوه قضاييه جمهوری اسلامی نیز از احتمال صدور حکم اعدام برای آنچه او اخلاگران بازار ارز و سکه خواند خبر داد.

مهر در گزارش روز يکشنبه خود اشاره کرده که مشاهدات خبرنگار این خبرگزاری «حاکی از افزايش حضور دلالان در بازار ارز بويژه در بخش دلار است.»

بر اساس اين گزارش، «اشتياق واسطه گران در حال حاضر به خريد و انبار کردن ارزهای معتبر بويژه دلار بيش از آن است که بخواهند ارز را بفروشند و ممکن است که اين شرايط به دليل قرار گرفتن در ماه پايانی سال باشد که بازار واسطه گری به دنبال کسب سود در آينده نزديک و همزمان با سال نو است.»

بانک مرکزی ايران می گويد که برای ساماندهی بازار آشفته ارز و سکه اقدام به تک نرخی کردن ارز کرده است، ولی به رغم اين اقدامات قيمت انواع نرخ ارز در حال افزايش است.

در همين حال، هر قطعه سکه طرح قديم ۸۳۰ هزار تومان است و سکه طرح جديد نيز ۸۰۰ هزار تومان فروخته می شود.
XS
SM
MD
LG