لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۷

نرخ دلار در ايران رکورد تازه ای بر جای گذاشت: ۲۴۰۰ تومان


گزارش های رسيده از بازار آزاد ايران حاکی است که نرخ دلار در معاملات روز يکشنبه رکورد تازه ای بر جای گذاشت و به ۲۴۰۰ تومان رسيد. نرخ يورو در همين روز از مرز سه هزار و ۱۰۰ تومان گذشت.

سايت «شاخص آنلاين» وابسته به روزنامه «خبر» ظهر روز يکشنبه- ۱۹ شهريورماه- در گزارشی اعلام کرد که قيمت هر دلار در معاملات صبح اين روز ۲۳۰۰ تومان فروخته شد ولی ساعاتی بعد قيمت دلار با جهشی صد تومانی به ۲۴۰۰ تومان رسيد.

نرخ دلار در معاملات روز شنبه حدود دو هزار و ۲۲۸ تومان بود که تنها ده تومان اختلاف قيمت بين معاملات صبح و عصر مشاهده می شد.

افزايش جديد قیمت دلار نشان می دهد که تفاوت نرخ رسمی آن با نرخ آزاد هم اکنون به ۱۲۰۰ تومان افزايش پيدا کرده است.

گزارش سايت اقتصادی «شاخص آنلاين» حاکی است که در معاملات روز يکشنبه، قيمت هر يورو نیز به سه هزار و ۱۳۰ تومان رسيد که بيانگر ۱۷۲ تومان افزايش ظرف يک روز است. هر پوند انگليس نيز سه هزار و ۷۶۰ تومان فروخته شد که ۱۰۰ تومان افزايش نشان می دهد.

در معاملات بازار طلا نيز هر سکه طرح قديم و طرح جديد با قيمت يکسان ۹۴۰ هزار تومان فروخته شده که به ترتيب هر کدام ۲۵ هزار و ۳۰ هزار تومان افزايش ظرف يک روز را نشان می دهند.

در همين حال، هر گرم طلای ۱۸ عيار نيز به رقم بی سابقه يکصد هزار تومان رسيد.

از سوی ديگر، خبرگزاری مهر در اواخر فعاليت های بازار آزاد ارز ايران در روز يکشنبه گزارش داد که «قيمت فروش هر دلار بر روی تابلوی صرافی ها ۲۴۳۰ تومان، قيمت خريد دلار ۲۳۵۰ تومان، نرخ فروش پوند ۳۷۵۰ تومان، قيمت خريد پوند ۳۶۵۰ تومان، قيمت فروش يورو ۳۱۵۰ تومان و قيمت خريد يورو ۳۰۵۰ تومان است.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به کاهش هفت درصدی ارزش ریال ایران در برابر دلار در روز یکشنبه نوشته است که این وضعیت بیانگر اثرگذاری تحریم های غرب علیه جمهوری اسلامی ایران است.

پیشتر گزارش هایی مبنی بر افزایش قیمت دلار تا رقم سه هزار تومان منتشر شده بود که رییس بانک مرکزی ایران آن را تکذیب کرده بود. به نظر می رسد در صورت ادامه روند بالا رفتن قیمت دلار، در هفته های آینده نرخ سه هزار تومان به ازای هر دلار دور از دسترس نباشد.

تلاطم اخير در بازار آزاد طلا و سکه ايران پس از آن رخ داد که دولت کانادا روز شنبه اعلام کرد که سفارت خود را در تهران تعطيل کرده است و پنج روز به ديپلمات های ايران در اتاوا دستور داد تا خاک اين کشور را ترک کنند.

اين اقدام دولت کانادا بيانگر بروز تنش تازه در روابط ايران با جامعه بين المللی است که هم اکنون تهران را مورد تحريم های شديد اقتصادی و سياسی قرار داده است.

نرخ انواع ارز در بازار آزاد ايران در حالی روز به روز افزايش می يابد که محمود بهمنی، رييس کل بانک مرکزی ايران، روز يکشنبه- ۱۲ شهريورماه- گفته بود که نرخ دلار به زودی به ۱۵۰۰ تومان کاهش خواهد يافت.

با اين حال، آقای بهمنی روز ۱۹ شهريورماه در همايش «بانکداری اسلامی» گفت که بانک مرکزی نمی تواند مرتبا قيمت ارز را پايين بياورد ولی ما سعی کرديم آن را کنترل کنيم.

وی با اعلام اينکه ميزان ذخاير ارزی ايران در چند سال اخير ۲۱۱ درصد افزايش داشته است در عين حال خبر داد که نقدينگی در کشور در تيرماه سال جاری به سه هزار و ۸۷۵ هزار ميليارد ريال رسيد.

از زمان اعمال تحريم های ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۱ آمريکا عليه بانک مرکزی و صنعت نفت جمهوری اسلامی ايران قيمت انواع ارز در ايران به شدت افزايش يافته و ظرف چند ماه از حدود يک هزار تومان به دو هزار تومان افزايش يافت.

بانک مرکزی ايران در ماه های گذشته تلاش کرده است تا با تزريق دلار به بازار و همزمان برخورد با فروشندگان ارز اوضاع را به کنترل خود در آورد و در اين زمينه نیز موفقيت هايی کسب کرد تا جايی که قيمت دلار به زير دو هزار تومان رسيد. ولی به دنبال اعمال تحريم های تازه اتحاديه اروپا در زمينه توقف خريد نفت از ايران و لغو بيمه کشتی های حامل نفت اين کشور و همچنين تحريم های جديد واشينگتن، بازار ارز ايران بار ديگر دچار تلاطم های شديدی شده است.

محمود بهمنی، رييس بانک مرکزی ايران، روز يکشنبه گفته که جمهوری اسلامی در «شرايط جنگ تمام عيار اقتصادی» به سر می برد و اظهار داشت: «ما با دنيا از نظر اقتصادی در حال مبارزه هستيم و در اين شرايط بايد کالاها را از دنيا تامين کرده و با توجه به تحريم بانک‌ها از جمله بانک مرکزی نقل و انتقال پول و مراودات اقتصادی را انجام دهيم.»

محمدرضا ميرتاج الدينی، معاون رییس جمهوری ایران در اجرای قانون اساسی، نیز روز یکشنبه در یک همایش فرهنگی گفته است که «تحريم‌ها در گذشته نيز وجود داشت، اما در حالت ايستا بود، ولی اکنون تحريم‌ها به صورت پويا و هوشمند اجرا می‌شود.»

برنامه هسته ای ایران که کشورهای غربی آن را دارای ابعاد نظامی می دانند دلیل اصلی تحریم های بین المللی علیه تهران است ولی جمهوری اسلامی می گوید که این فعالیت های ماهیت صلح آمیز دارند و حاضر نیست از آن دست بکشد.

«عدم ارائه ارز به بازار آزاد»

در همين حال، احمد توکلی، نماينده مجلس شورای اسلامی، دولت محمود احمدی نژاد را متهم کرد که به بانک مرکزی دستور داده است تا از ارائه ارز به بازار خودداری کند.

وی در نطق پيش از دستور روز يکشنبه با انتقاد از سياست های دولت در ساماندهی بازار ارز و روند رو به رشد قيمت دلار در هفته های اخير اظهار داشت: «بانک مرکزی دو هفته است از ارائه ارز به بازار خودداری می کند و با اين روند ۱۱ هزار ميليارد تومان پول از جيب ملت به کيسه های خاصی ريخته شده است.»

به گزارش خبرگزاری ايسنا، اين نماينده مجلس افزود: «در طول هفت الی هشت ماه اخير وضعيت بازار ارز بسيار مخرب بوده است. از ۳۰ آبان سال ۹۰ تا ۴ بهمن ماه سال ۹۰ يعنی تقريبا دو ماه ۵۵ درصد ارزش پول ملی کاهش يافته است... متاسفانه اين وضعيت در ماه اخير شدت يافته است و در طول روز های اخير قيمت ارز به شدت در حال بالا رفتن است.»

آقای توکلی گفت: «متاسفانه به بانک مرکزی دستور داده شده است که ارز در بازار عرضه نکند و قريب دو هفته است که ارز در بازار عرضه نمی شود.»
XS
SM
MD
LG