لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۴

جنجال تازه؛ معامله شرکت ساختمانی دونالد ترامپ با بانک ملی ایران


انتشار خبر معامله یکی از شرکت‌های دونالد ترامپ با بانک ملی ایران سوژه بحث‌انگیز مطبوعات و مخالفان این کاندیدای مقام ریاست جمهوری در آمریکا شده است.

بحث‌ها به این خاطر توجه محافل مطبوعاتی و دست اندرکاران انتخاباتی را جلب کرده است که بانک ملی پیش از این به پشتیبانی از گروه‌های تروریستی و برنامه اتمی ایران متهم شده بود.

اندکی بیش از یک ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، خبر مربوط به دادوستد سازمان املاک دونالد ترامپ با بانک ملی ایران، به گفته برخی از رسانه‌ها بر انبوه گزارش‌های جنجالی دیگر و از جمله در مورد عدم پرداخت مالیات در یک دوره ۱۸ ساله از سوی کاندیدای جمهوریخواه، می‌تواند بر سرنوشت سیاسی او تاثیر منفی بگذارد.

این خبر که نخستین بار از جانب کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاری تحقیقی و مرکز درستکاری عمومی در واشینگتن منتشر شد، می‌گوید که از سال ۱۹۹۸ تا سال ۲۰۰۳ میلادی، به عبارتی از سال ۱۳۷۶ خورشیدی به مدت پنج سال، بانک ملی ایران مستاجر یکی از شرکت‌های متعلق به دونالد ترامپ بوده؛ بانکی که از جانب دولت آمریکا به پشتیبانی از گروه‌های تروریستی و برنامه اتمی جمهوری اسلامی متهم بوده است.

این گزارش که در رسانه‌های آمریکایی و از آن جمله شبکه خبری ان‌بی‌سی بازتاب پیدا کرده اضافه می‌کند هنگامی که دونالد ترامپ ساختمان بزرگ جنرال موتورز واقع در خیابان پنجم منهتن را خرید، بانک ملی در بخشی از آن ساختمان حضور داشت و شرکت متعلق به آقای ترامپ، قرارداد مستاجر خود را تمدید کرد.

چندی بعد دولت آمریکا این اتهام را مطرح ساخت که بانک ملی مواد حساسی را برای برنامه اتمی ایران خریداری کرده و از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ میلادی (۱۳۸۰ – ۱۳۸۴ خورشیدی) نقل و انتقال پول‌های یکی از واحد‌های سپاه پاسداران را که از عملیات تروریستی حمایت می‌کرد، برعهده داشته است.

رسانه‌های آمریکایی می‌گویند که معاملات شرکت‌های دونالد ترامپ با یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های ایران، منافع گسترده تجاری مدعی مقام ریاست جمهوری آمریکا را در اینجا و آنجا و با کشورهای گوناگون بیشتر آشکار کرد، منافعی که با ادعاهای او در کمپین انتخاباتی منافات دارد.

دونالد ترامپ از دولت ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین دشمنان آمریکا نام برده و هیلاری کلینتون رقیب خود را به خاطر اینکه در مدت مدیریت بر دستگاه دیپلماسی این کشور سیاست محکمی در قبال حکومت ایران اعمال نکرده، سخت نکوهش می‌کند.

روزنامه دیلی نیوز هم ضمن انتشار این گزارش می‌گوید میزان پولی که بانک ملی بابت اجاره محل فعالیت‌های خود در طبقه ۴۴ ساختمان جنرال موتورز به شرکت دونالد ترامپ پرداخت می‌کرده، ۵۰۰ هزار دلار در سال بوده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا معمولا خبرهای مربوط به صدور مجوز برای اشخاص و معافیت برخی شرکت‌ها از بعضی مقررات تحریم‌ها را منتشر نمی‌کند. در مورد گزارش مربوط به کمپانی آقای ترامپ هم حاضر به ارایه توضیح و یا اظهار نظر نشده است.

بر اساس این گزارش، بانک ملی ایران و کمپین انتخاباتی کاندیدای جمهوریخواه مقام ریاست جمهوری آمریکا نیز هیچ یک حاضر به دادن توضیح در باره این خبر نشده‌اند.

XS
SM
MD
LG