لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

توزيع «دی‌وی‌دی» بازی‌های فوتبال ايران به جای پخش تلويزيونی؟


در آستانه آغاز دوازدهمين دوره از رقابت های ليگ برتر فوتبال ايران، پخش تلويزيونی اين رقابت ها هنوز قطعی نشده. بحث حق پخش تلويزيونی بين فدراسيون فوتبال و صداوسيما، مانع اصلی تمديد توافق نامه پيشين بين دو گروه است.

دوازدهمين دوره ليگ بر‌تر از روز پنجشنبه، ۲۹ تير، با پنج مسابقه آغاز می‌شود که در حساس ترين بازی، پرسپوليس در آبادان مهمان صنعت نفت خواهد بود. رقابتی که صداوسيما اجازه پخش تلويزيونی آن را ندارد.

محمدهادی آيت‌اللهی نايب‌رييس فدراسيون فوتبال در اين باره به بخش فارسی سايت «گل» گفته است: اين فدراسيون با يک شرکت قرارداد بسته‌ تا در صورت عدم توافق با صداوسيما حق پخش بازی‌ها را به اين شرکت واگذار کند.

آيت اللهی نام شرکت يا شبکه تلويزيونی مورد نظر را فاش نکرد. او در پاسخ به اين سوال که در جدال با صدا و سيما آيا «از فشارهای جانبی هراسی نداريد؟» گفت: اگر قرار است فدراسيون مستقل و سر پا بماند و باشگاه‌ها خودسازی کنند، بايد اين اتفاق رخ دهد. اصرار ما اين است که هفته اول بازی‌ها پخش نشود تا صدا و سيما مشکلات را حل کند.

جالب ترين بخش اظهارات آيت اللهی آنجاست که يادآور شده است، احتمال دارد اين فدراسيون بازی‌ها را به صورت دی‌وی‌دی در اختيار علاقه‌مندان فوتبال بگذارد.

چنين رويه ای در قبال پوشش تصويری يک فصل از ليگ های فوتبال، در سراسر جهان بی سابقه است. پيش از اين در پی عدم توافق تهيه کنندگان سريال قهوه تلخ با صداوسيما، این سريال در قالب «دی وی دی» منتشر و توزيع شد.

با اين حال، شباهتی بين اين دو مقوله وجود ندارد. بينندگان سريال می توانند هر زمان که بخواهند، يک قسمت از سريال محبوب خود را تماشا کنند. اما بازی پرسپوليس و صنعت نفت که پنجشنبه در آبادان برگزار می شود، چه زمانی قرار است روی لوح های فشرده بيايد، از وزارت ارشاد مجوز پخش بگيرد و سپس در سراسر کشور توزيع شود.

نکته بعدی اين که فدراسيون فوتبال توانايی فنی و سخت افزاری ضبط تلويزيونی رقابت ها را ندارد.

درآمد ۱۶۰ ميلياردی صدا و سيما

روزنامه اعتماد روز دوشنبه با اشاره به دعوای فدراسيون و تلويزيون، درباره ميزان سود صدا و سيما از پخش بازی های فوتبال نوشت: «صدا و سيما از پخش ليگ برتر بيش از ۱۶۰ ميليارد تومان درآمد دارد. اين سرمايه‌گذاری پرمنفعت آن قدر برای صدا و سيما سود داشته که سال‌ها بر آن سرپوش گذاشته‌ و به هر روشی سعی کرده‌ آن را کم‌اهميت و عادی جلوه دهد.»

فدراسيون فوتبال با صدا و سيما، دو قرارداد مجزا هرکدام به مدت سه‌سال را منعقد کرده بود. قرارداد اول به پايان رسيده و قرارداد سه‌ساله دوم نيز امضا شده. اما علی کفاشيان رييس فدراسيون فوتبال به خبرگزاری های داخلی گفته است: «با توجه به اينکه صدا و سيما به تعهدات مالی خود عمل نکرد، ما هم طبق بندی که وجود داشت، قراردادمان را فسخ کرديم.»

کفاشيان همچنين گفته است که صدا و سيما در پرداخت اقساط خود تاخير داشته است. او نيز اظهارات آيت اللهی درباره امضای قرارداد با يک شرکت جديد را تاييد کرده. قراردادی که به گفته او ۵۰ درصد بيشتر از قرارداد با صدا و سيماست.

کفاشيان تاکيد می کند که به دنبال احقاق حقوق باشگاه‌هاست. او گفته است: «اگر با صدا و سيما به توافق نرسيم، مسابقات از تلويزيون پخش نمی‌شود و هيچ برنامه ورزشی‌ای هم نمی‌تواند از بازی ها فيلمبرداری کند. يعنی از ورود دوربين‌ها به ورزشگاه جلوگيری خواهيم کرد.»

در اين بين، هواداران پرشمار فوتبال ايران در انتظار به نتيجه رسيدن دعوايی هستند که سرانجامش ممکن است آن ها را از تماشای هفته های آغازين ليگ برتر محروم کند. در سال های گذشته نيز شايعه فروش حق پخش ليگ برتر ايران به يکی از شبکه های ورزشی کشورهای حوزه خليج فارس مطرح شده بود.

صداوسيمای ايران برای پخش بازی های تيم ملی فوتبال ايران نيز با مشکل مشابهی مواجه است و پخش تلويزيونی آخرين بازی ايران در ورزشگاه آزادی که مقابل قطر برگزار شد، در روز مسابقه به قطعيت رسيد.
XS
SM
MD
LG