لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۷

زلزله در آذربایجان شرقی، سکوت در صدا و سیما


در حالی که خبرهای زلزله در آذربايجان شرقی از ساعت های اوليه پس از وقوع در صدر خبرهای رسانه های بين المللی قرار گرفت، رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران ظاهرا برای خبر رسانی در مورد زلزله آذربايجان به وقت بيشتری نياز داشت که اين سياست به دنبال خود، انتقادهای زيادی را برانگيخته است.

از جمله سايت «تابناک» که متعلق به محسن رضايی، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام است نوشت که «فراگيرترين رسانه کشور که لقب ملی هم دارد، تقريبا اين خبر را نيز مانند برخی از اخبار ديگر از دور انتشار بيرون گذاشته است».

در رسانه های اينترنتی مانند فيس بوک هم تاخير صدا و سيما در انتشار و پخش خبر زلزله آذربايجان شرقی به شدت مورد انتقاد کاربران قرار گرفته است.

ايمان خبازی، يک وبلاگ نويس در اين مورد در وبلاگش می نويسد که «اگر امروز در غزه يک قطره خون از دهان فلسطينيان بيرون می آمد، بيشتر از اين اطلاع رسانی می کردند که امروزدر مورد زلزله آذربايجان اطلاع رسانی کردند. در چند استان زلزله آمده و صدا و سيما، حتی شبکه استانی اش، موعظه پخش می کند».

يک شنونده هم در پيام خود به راديو فردا می گويد: «اين حکومت و صدا و سيما به خاطر منفعت خودشان هر خبری را پوشش می دهند. اما خبری که به نفع شان نباشد را پوشش نمی دهند. اين زلزله زده ها را هم پوشش نمی دهند. چرا بدهند؟»

به هر حال اين پرسش مطرح است که چرا صدا و سيما در خبررسانی زلزله آذربايجان شرقی تاخير داشت و اين تاخير ناشی از چيست؟

اين پرسش را با محمدرضا يزدان پناه، روزنامه نگار در پاريس در ميان گذاشتم.

محمدرضا يزدان پناه: علاوه بر صدا و سيما، روزنامه هايی مثل کيهان و يکی دو روزنامه ديگر نزديک به حکومت هم، هيچ گونه اشاره ای به خبر وقوع زلزله در ايران نکردند.
به نظر می رسد با توجه به اينکه هم صدا و سيما و هم روزنامه کيهان، زير نظر رهبر جمهوری اسلامی اداره می شوند، اگر نه يک سياست کلی يا برنامه کلی برای ناديده گرفته شدن اخبار مربوط به زلزه در اين ميان وجود داشته باشد، منتها حداقل می شود گفت که يک بی توجهی مشترک نسبت به اين اخبار با اهميت انجام شده است.
همزمان با اين اتفاق روزنامه کيهان و صدا و سيما اخبار مربوط به سوريه را پوشش می دادند ، اخبار مربوط به جنبش عدم تعهد را پوشش می دادند، و بخش عمده ای از برنامه های صدا و سيما در شب گذشته اختصاص به پخش مستقيم دعای جوشن کبير از کربلا و ساير مراسم مذهبی داشت. واقعا به نظر می رسد که صدا و سيما و ديگر رسانه های حکومتی مثل روزنامه کيهان، نگاهی ارزش مدارانه به اخبار مربوط به زلزله نداشتند.»

شايد در واکنش به همين انتقادهاست که مصطفی محمدنجار، وزير کشور جمهوری اسلامی، روز يکشنبه با اشاره به شب احيا و تعطيلی، اين انتقادها را تلويحا رد کرد.
XS
SM
MD
LG