لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۷

اعلام آمادگی بين المللی برای کمک به زلزله زدگان ايران؛ هلال احمر نپذيرفت


همزمان با امدادرسانی به زلزله زدگان استان آذربايجان شرقی، کشورهای جهان برای فرستادن کمک های خود به مردم مناطق زلزله زده اعلام آمادگی کردند ولی هلال احمر می گوید که نیازی به کمک بین المللی نیست. آخرين گزارش ها حاکی از افزايش شمار مصدومان تا ۲۶۰۰ نفر است.

ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه، روز يکشنبه با فرستادن پيامی برای محمود احمدی نژاد، همتای ايرانی خود حادثه زلزله در استان آذربايجان شرقی را به مردم ايران تسليت گفت.

به گزارش خبرگزاری روسی ايتارتاس، آقای پوتين در پيام خود آمادگی روسيه برای کمک رسانی به مناطق زلزله زده ايران را اعلام کرد.

پاپ بنديکت شانزدهم، رهبر کاتوليک های جهان، نيز روز يکشنبه از جامعه جهانی خواست تا به ياری قربانيان زمين لرزه روز شنبه در ايران بشتابند.

سفير ژاپن در تهران نيز پيام همدردی و همبستگی دولت و مردم کشورش را به‌ مناسبت وقوع زلزله در ايران ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری ايسنا، کين ايچی کومانو روز يکشنبه در ديدار با محمد مهدی آخوندزاده، معاون حقوقی و بين المللی وزارت امور خارجه ايران، آمادگی کشورش برای ارائه کمک‌های انسان دوستانه فوری را اعلام کرد.

مديرکل هلال احمر جمهوری اسلامی ايران نيز از اعلام آمادگی کشورهای سنگاپور، تايوان، آلمان، پزشکان بدون مرز و دفتر يونيسف در تهران خبر داده است ولی گفت که هلال احمر نيازی به کمک های بين المللی ندارد.

پويا حاجيان در گفت و گو با خبرگزاری ايسنا گفته است که «با توجه به توانايی جمعيت هلال احمر در پوشش مناطق امدادی مناطق زلزله زده، نيازی به کمک های بين المللی نيست.»

اين اظهار نظر در حالی است که گزارش رسانه های ايران و اظهارات نمايندگان استان آذربايجان شرقی در مجلس شورای اسلامی حاکی است که وضعيت منطقه پس از وقوع زلزله وخيم است و کار امدادرسانی به کندی پيش می رود.

در همين حال، حسن قدمی، رييس سازمان مديريت بحران وزارت کشور ايران به خبرگزاری فارس گفته که در جريان زلزله روز شنبه ۱۱۰ روستای اهر، هريس و ورزقان خسارت ديده اند و آخرين آمار کشته ها به ۲۵۰ نفر و زخمی ها به ۱۸۰۰ نفر رسيده است.

اين آمار در حالی منتشر می شود که رضا صديقی، فرماندار اهر، به همين خبرگزاری گفته که تعداد جان باختگان مناطق زلزله زده نزديک به ۳۰۰ نفر است.

وی در عين حال از روند امدادرسانی انتقاد کرده و گفته که «ميزان ارسال مواد غذايی و چادر به اين شهرستان ناکافی است و مناطق زلزله زده شديدا به چادر، آب، جيره خشک، کنسرو و آب معدنی نياز دارند.»

خبرگزاری ايسنا در گزارشی به نقل از قائم مقام سازمان جمعيت هلال احمر کشور تعداد مصدومان زلزله را ۲۶۰۰ نفر اعلام کرده است.

احمدرضا شجيعی با بيان اينکه آواربرداری در اکثر مناطق زلزله‌زده به اتمام رسيده، گفت: « يک هزار و ۱۰ روستا در اين منطقه درگير زلزله بودند که از اين ميان ۱۳۰ روستا بين ۷۰ تا ۱۰۰ درصد و ۲۰ روستا نيز به طور ۱۰۰ درصد تخريب شد.»

مصطفی محمد نجار، وزير کشور ايران، نيز به واحد مرکزی خبر گفته است که گام نخست امداد و نجات يعنی جستجو و نجات پايان يافته است و از امروز تلاش خواهيم کرد تا بحث اسکان و تغذيه خانواده های آسيب ديده را به بهترين نحو ممکن پيگيری کنيم.
XS
SM
MD
LG