لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۱

رهبران پنج کشور: بیماری ابولا جدی‌ترین مسئله بهداشتی جهان است


رهبران آمریکا و چهار کشور اروپایی روز چهارشنبه ۲۳ مهر اعلام کردند که شیوع بیماری ابولا «جدی‌ترین مسئله اضطراری بهداشتی بین‌المللی در سال‌های اخیر» است. همزمان شورای امنیت سازمان ملل خواستار سرعت بخشیدن به کمک‌ها در زمینه مبارزه با این بیماری شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رهبران آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا در یک کنفرانس ویدئویی ضمن اجماع بر سر تهدید بیماری ابولا، اظهار داشتند: «ضروری است که جامعه بین‌المللی اقدامات بیشتر و سریعتری را برای توقف روند رو به افزایش این بیماری در منطقه در پیش بگیرند».

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، در این کنفرانس ویدئویی از رهبران اروپایی خواست تا تعهد «معنادارتری» را در زمینه تلاش‌های جهانی برای توقف شیوع این بیماری عهده‌دار شوند.

وی یک روز قبل نیز در تماس با رهبران این کشور‌ها ناخرسندی خود را نسبت به اقدامات کند جامعه بین‌المللی در مبارزه با ابولا ابراز کرده بود.

آقای اوباما گفته بود: «جهان به عنوان یک مجموعه به اندازه لازم تلاش نکرده است. برخی از کشور‌ها که ظرفیت کمک دارند هنوز وارد صحنه نشده‌اند».

رییس جمهوری آمریکا تاکید کرد که «همه ما باید کار بیشتری انجام دهیم».

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، گفته که آقای اوباما همچنین سه‌شنبه شب با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، درباره این بحران گفت‌و‌گو و از «مشارکت حائز اهمیت» این کشور در مبارزه با ابولا قدردانی کرده است.

با این حال رییس جمهوری آمریکا از ژاپن خواسته است که قبول «تعهد بیشتر» در این زمینه را مورد توجه قرار دهد.

شورای امنیت سازمان ملل نیز روز چهارشنبه با اجماع آراء بیانیه‌ای صادر کرد که در آن از جامعه بین‌المللی و سازمان‌های جهانی خواسته شده است تا کمک‌های مالی و همکاری‌های لازم برای مبارزه با ابولا را «به نحو وسیعی تشدید کنند».

به گفته شورای امنیت، جهان نتوانسته است که در زمینه واکنش به موقع نسبت به شیوع و تاثیرات این بیماری فعال عمل کند.

این شورا خواستار آزمایشگاه‌های سیار، بیمارستان‌های صحرایی، کارکنان آموزش دیده، متخصصان درمانی و تجهیزات حفاظتی برای مقابله با ابولا شده است.

شورای امنیت در عین حال از کشور‌ها، شرکت‌های هواپیمایی و کمپانی‌های حمل و نقل درخواست کرده تا راه‌های مسافرتی و تجاری با کشورهای غرب آفریقا که بیشترین صدمه را از این ناحیه متحمل شده‌اند، باز نگهدارند.

کشورهای سیرالئون، لیبریا و گینه در صف مقدم مبارزه با ابولا قرار دارند که بر اساس آمارهای منتشره، تاکنون نزدیک به ۴۵۰۰ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را در این کشور‌ها از دست داده‌اند.

XS
SM
MD
LG