لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۶

بحران اقتصادی ايران به جوايز فرهنگی وزارت ارشاد هم رسيد


مشکلات اقتصادی پيش آمده در ايران حالا به حوزه های فرهنگی نيز کشيده شده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ايران را در اجرای برنامه هايش تحت فشار قرار داده است.

اين فشارها به گونه ای بوده است که اهدای بخشی از جوايز رويدادهای فرهنگی اين وزارتخانه به دليل کمبود بودجه با مشکل مواجه شده است.

محمد حسينی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی روز چهارشنبه، ۱۷ آبان ماه، با اشاره به هزينه های برخی از جوايز ملی حوزه کتاب از جمله جايزه کتاب سال جمهوری اسلامی و جايزه جلال آل احمد، گفت: اين جوايز هزينه سنگينی دارند و برخی پيشنهاد کرده اند که اين جوايز را تعطيل کنيم.

وزير ارشاد در عين حال و با وجود تاييد فشار بودجه ای گفت که اين جوايز تعطيل نمی شوند.

جايزه کتاب جلال آل احمد از جمله گران ترين جوايز ادبی ايران محسوب می شود که وزارت ارشاد در دوره گذشته مجموعا به برندگانش ۳۳۰ سکه طلای بهار آزادی اهدا کرد.

جايزه نقدی کتاب سال جمهوری اسلامی نيز ۵۰ سکه بهار آزادی است. با آنکه وزير ارشاد از اهدای قطعی اين جوايز خبر داده اما مشخص نکرده که هدايای نقدی اين جايزه ها نيز مانند سال گذشته خواهد بود يا نه.

علاوه بر جوايز نقدی حوزه ادبيات، جوايز نقدی جشنواره های فيلم نيز تحت تاثير قرار گرفته اند. دو هفته پيش شفيع آقا محمديان، ریيس مرکز گسترش سينمای تجربی که نهاد دولتی برگزار کننده جشنواره سينما- حقيقت است به صراحت گفت که جوايز ارزی اين دوره به ريال پرداخت خواهد شد.

آقای آقا محمديان ده روز پيش در نشست خبری ششمين دوره اين جشنواره گفت که به دليل احترام گذاشتن به پول ملی خودمان به اين فکر افتاديم که جوايز بخش بين الملل را امسال به ريال به برگزيدگان بدهيم.

۱۵ ميليون تومان برای بهترين فيلم، ۱۰ ميليون تومان برای فيلم دوم و شش ميليون تومان برای فيلم سوم بخش بين الملل در نظر گرفته شده است. در دوره های گذشته اين جشنواره به برگزيدگان بخش بين الملل هدايای نقدی به يورو در مقادير مختلفی از ۱۰ هزار تا هزار يورو اهدا می شد.

جشنواره فيلم فجر به عنوان مهمترين جشنواره سينمايی ايران نيز بر اساس گفته های دبير دوره آینده آن با مشکلات اقتصادی برای اهدای جوايزش روبروست.

محمدرضا عباسيان، دبير دوره سی و يک اين جشنواره، هفته پيش در نشست اعلام برنامه های اين دوره گفت که ممکن است اصلا به برگزيدگان بخش بين الملل جايزه نقدی داده نشود.

وی با بيان اينکه اعتبار جشنواره فجر به جوايز نقدی اش نيست اضافه کرده که اگر امکان دادن هديه مالی به برگزيدگان خارجی را داشته باشيم، اين کار را انجام خواهيم داد.
  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG