لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۸

فرمانده ارتش مصر برای شرکت در انتخابات از سمت خود کناره‌گیری کرد


ژنرال عبدالفتاح السیسی
ژنرال عبدالفتاح السیسی
ژنرال عبدالفتاح السیسی، فرمانده ارتش مصر، روز چهارشنبه، ششم فروردین از سمت خود استعفاء داد و اعلام کرد که نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد.

السیسی در یک پیام تلویزیونی گفت که از ارتش استعفاء داده است. وی که هنگام سخنرانی‌اش لباس نظامی به تن داشت اعلام کرد که برای آخرین بار این لباس را می‌پوشد و اینکه «من برای دفاع از ملت، یونیفورم خود را کنار می‌گذارم» و در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهم کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، احتمالا این انتخابات در ماه آینده میلادی برگزار شود.

انتظار می‌رود السیسی که درجه فیلدمارشالی دارد در این انتخابات پیروز شود. بر اساس قانون اساسی مصر، تنها افراد غیرنظامی می‌توانند نامزد ریاست جمهوری شوند و به همین دلیل نظامیان باید از حضور در ارتش استعفاء دهند.

این فرمانده مصری تابستان سال گذشته و پس از اعتراض‌های گسترده مردمی، محمد مرسی، رییس جمهوری مصر را از کار برکنار کرد.

همزمان با این تحول، یک قاضی مصری روز چهارشنبه اعلام کرد که روز ۲۸ آوریل دادگاه ۹۱۹ عضو دیگر گروه اخوان المسلمین و از هواداران محمد مرسی برگزار خواهد شد.

اتهام این افراد تلاش برای قتل عنوان شده است.

سعید یوسف می‌گوید که دادگاه این افراد در شهر «می‌نیا» در جنوب قاهره برگزار خواهد شد. نخستین جلسه استماع نظرات شهود روز سه شنبه و در غیاب وکلای مدافع این افراد برگزار شد.

این قاضی روز دوشنبه و پس از برگزاری تنها دو جلسه دادگاه، برای ۵۲۰ نفر دیگر از اعضای اخوان‌المسلمین حکم اعدام صادر کرده بود. این حکم با واکنش‌های گسترده‌ای روبرو شد و از جمله محکومیت سازمان ملل را به دنبال داشت.

مقام‌های مصری در ماه‌های اخیر محاکمه‌های وسیعی را برای سرکوب جنبش اخوان‌المسلمین به راه انداخته‌اند. گزارش شده که در جریان سرکوب‌های پس از برکناری محمد مرسی از قدرت، بیش از ۱۶ هزار که بیشتر آن‌ها وابسته به اخوان‌المسلمین هستند بازداشت شده‌اند.

اخوان و طرفداران مرسی همچنان به اعتراض‌های خود علیه برکناری وی ادامه می‌دهند. این در حالی است که مقام‌های مصری این گروه را به حمایت از تروریسم و تشویق خشونت متهم می‌کند. اخوان‌المسلمین این اتهام‌ها را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG