لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۸

اهود باراک: تصميم نتانياهو به خانه سازی جديد برای جلب آرای راستگرايان است


اهود باراک وزير دفاع اسرائيل
اهود باراک وزير دفاع اسرائيل
اهود باراک وزير دفاع اسرائيل می گويد که تصميم نخست وزير اين کشور برای خانه سازی جديد در اراضی اشغالی کرانه باختری، با هدف «جلب آرای راستگرايان» در آستانه انتخابات پارلمانی اسرائيل گرفته شده است.

چند ساعت پس از رای موافق ۱۳۸ کشور جهان در نشست تاريخی روز پنجشنبه، نهم آذرماه، در مجمع عمومی سازمان ملل برای ارتقای جايگاه سياسی تشکيلات خودگردان فلسطينی، رسانه های اسرائيل از تصميم کابينه اسرائيل برای ساخت سه هزار خانه جديد در شرق بيت المقدس و کرانه باختری خبر دادند.

رسانه های اسرائيل خبر داده بودند که تصميم بحث برانگيز کابينه اين کشور روز پنجشنبه و ساعاتی پيش از نطق محمود عباس و رای گيری در مجمع عمومی سازمان ملل، گرفته شده بود.

فلسطينی ها، آمريکا، بريتانيا و اعضای ديگری در جامعه جهانی از اين تصميم اسرائيل به سختی انتقاد کرده اند. فلسطينی ها آن را زدن «سيلی» بر چهره ۱۳۸ کشور حامی مبدل شدن جايگاه فلسطينی ها به «دولت ناظر غير عضو» در اين سازمان، توصيف کرده اند.

اهود باراک وزيردفاع اسرائيل که يکشنبه گذشته در تل آويو گفت که با دنيای سياست وداع می کند و پس از تشکيل دولت جديد اسرائيل در پی انتخابات دو ماه ديگر اين کشور نيز حاضر به ترک مقام خود است، حال گفته است که نتانياهو به خاطر کسب آرای بيشتری از راستگرايان و ائتلاف ليکود با حزب راستگرای «اسرائيل بيتينو» تصميم به خانه سازی های جديد گرفته است.

اهود باراک اين سخنان را در حالی بيان داشت که روزهای پنجشنبه و جمعه در واشينگتن با لئون پانه تا وزير دفاع آمريکا ديدار کرد.

به گفته باراک، «چنين تصميمی در دوره ای که اسرائيل با انتخابات روبروست، قابل پيش بينی بود».

روزنامه هاآرتص که روز يکشنبه، دوازدهم آذر، سخنان باراک را منتشر کرده است، افزود که وی تلاش کرده بود که در ملاقات با بلندپايگان آمريکايی از اهميت تصميم کابينه نتانياهو بکاهد.

هاآرتص به نقل از اهود باراک افزود که او در ملاقات با پانه تا گفته است: «در نشست کابينه اسرائيل پيشنهادهای بسيار تندتری از سوی وزيران اسرائيلی مطرح شد که رد شدند».

به نوشته هاآرتص، باراک اين را نيز به مقامات آمريکايی گفته که تصميم خانه سازی ها چندان تازه هم نيست و «تکرار بخشی از تصميمات گذشته است و خود او ماه پيش مجوز صدها خانه از همين مجموعه را صادر کرده بود و لذا، اعلام پر سر و صدای آن، برای راضی کردن افراطيون ساکنين يهودی نشين های آريئل، افرات و معله ادوميم بوده است».

کابينه ای متشکل از ۹ وزير پست های سياسی- امنيتی اسرائيل، اين تصميم را به عنوان «مجازات» تشکيلات فلسطينی گرفته است.

اسرائيل می گويد که اقدام يک جانبه محمود عباس در مراجعه به سازمان ملل، زير پا نهادن تعهدات مندرج در پيمان صلح اوسلو ميان اسرائيل و فلسطينی ها است؛ بر اساس پيمان اوسلو بود که تشکيلات خودگردان فلسطينی در سپتامبر ۱۹۹۳ برپا شد.

ايالات متحده که پنجشنبه همراه با اسرائيل و هفت عضو ديگر سازمان ملل به درخواست فلسطينی ها برای ارتقای جايگاه سياسی رای منفی داد، تصميم اسرائيل به خانه سازی ها در اراضی فلسطينی را غير سازنده ناميده است.

به نوشته هاآرتص، هيلاری کلينتون وزير خارجه آمريکا نيز که روز پنجشنبه در همايش «حييم سابان» در مرکز مطالعات «بروکينگز» واشينگتن با شمار کثيری از مقامات دولت و اوپوزيسيون اسرائيل ملاقات کرد، به آنها گفت: «دولت اوباما همانند تمامی دولت های ديگر آمريکا، به طور روشن به اسرائيل گفته است که اين خانه سازی ها به مذاکرات صلح لطمه می زند».

تامی ويتور، سخنگوی شورای امنيت ملی آمريکا، نيز روز جمعه گفت: «اين گام های اسرائيل مشکلاتِ از سرگيری گفت و گوها را بيشتر می کند و مانع از تحقق راهکار وجود دو کشور می شود».

ويليام هيگ وزيرخارجه بريتانيا نيز روز شنبه گفت که از دولت اسرائيل می خواهد که تصميم خود را لغو کند.

اسرائيل خانه سازی های جديد را برای منطقه موسوم به E-۱ در نظر گرفته است. اگر اين امر عملی شود بخش شمالی کرانه باختری را از جنوب آن جدا خواهد کرد و يک مانع بزرگ تر از گذشته در راه استقلال کشور فلسطين بوجود خواهد آورد.

از سوی ديگر، بنيامين نتانياهو در نشست روز يکشنبه دولت خود گفت «به خانه سازی در اورشليم ادامه می دهيم؛ دولت فلسطينی بدون توافق با ما برپا نخواهد شد».

يووال اشتاينيتز، وزير دارايی اسرائيل، نيز روز يکشنبه اعلام کرد پولی را که از ماليات فلسطينی ها می گيرد، به آنها منتقل نخواهد کرد تا آنها را «مجازات» کند، و افزود: «پول ها را به جای هزينه ای که فلسطينی ها بايد به خاطر برق به شرکت برق اسرائيل بپردازند، ضبط می کنم».

در همين حال، فلسطينی ها با شادمانی عميق از موفقيت بزرگ سياسی خود، روز يکشنبه در استقبال از محمود عباس پس از سفر او به نيويورک، در خيابان های شهر رام الله، مقر سياسی حکومت خودگردان فلسطينی به جشن و پايکوبی پرداختند.

آقای عباس پس از کسب دستاورد تاريخی در سازمان ملل، ظهر يکشنبه از راه اردن به کرانه باختری بازگشت.

وی پس از اين موفقيت، در جمع خبرنگاران فلسطينی در نيويورک تاکيد کرد که تصميم سازمان ملل به مفهوم شناسايی فلسطين به عنوان «کشور تحت اشغال است» اما افزود که فلسطينی ها حاضر به ازسرگيری مذاکرات سياسی با اسرائيل هستند.

۴۱ کشور به مبدل شدن جايگاه فلسطينی ها به سطح «دولت ناظر غير عضو» رای ممتنع داده و تنها ۹ کشور با آن مخالفت کرده بودند؛ اسرائيل، آمريکا، کانادا، پاناما و ۵ جزيره کوچک اين مخالفان را تشکيل می دادند.
XS
SM
MD
LG