لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۶

هشت زندانی سیاسی و عقیدتی در زندان‌های تهران و کرج «اعتصاب کرده‌اند»


گزارش‌های منتشره حاکی است که هشت زندانی سیاسی و عقیدتی در زندان‌های تهران و کرج در اعتراض به وضعیت پرونده و یا شرایط زندان خود در اعتصاب غذا به سر می‌برند و برخی از آنها در روزهای گذشته به بیمارستان منتقل شده‌اند.

بر اساس گزارش «کمپین بین‌المللی حقوق بشر»، مهدی رجبیان، حسین رجبیان، علی شریعتی، محمدعلی طاهری، وحید صیادی نصیرپور و آرش صادقی در زندان اوین و رسول رضوی و مرتضی مرادپور در یکی از زندان‌های کرج در اعتصاب غذا به سر می‌برند.

در حالی که بر اساس گزارش‌ها، اعتصاب غذای مهدی رجبیان، حسین رجبیان، علی شریعتی و وحید صیادی نصیرپور همچنان ادامه دارد، درباره وضعیت محمد علی طاهری، آرش صادقی، رسول رضوی و مرتضی مرادپور اطلاعی در دست نیست.

مهدی و حسین رجبیان، دو هنرمند زندانی از روز هفتم آبان ماه در اعتراض به «کوتاهی در رسیدگی درمانی و نداشتن حق مرخصی» اعتصاب غذا کرده‌اند و بر اساس گزارش‌ها، مهدی رجبیان پس از این اعتصاب غذا چندین بار به بیمارستان منتقل شده است.

مهدی رجبیان بنیانگذار سایت «برگ موزیک» بود که از مشهورترین و فعال‌ترین وب‌سایت‌های موسیقی آلترناتیو در ایران به شمار می‌آید.

برادران رجبیان دو آهنگساز و نوازنده هستند که با حکم شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» به شش سال زندان محکوم شدند.

این حکم در دادگاه تجدیدنظر به سه سال حبس تعزیری و سه سال حبس تعلیقی تغییر کرد، و هر دو برادر در تاریخ ۱۶ خرداد خود را به زندان اوین معرفی کردند.

بر اساس گزارش‌ها، همچنین علی شریعتی فعال مدنی روز ۱۰ آبان و هنگامی که برای انجام کارهای اداری به شهرداری پردیس مراجعه کرده بود، توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت شد و «از همان لحظه بازداشت دست به اعتصاب غذا زده است».

به گزارش وب سایت کلمه، علی شریعتی از روز ۱۸ آبان اعتصاب غذای تر خود را به اعتصاب غذای خشک تغییر داده و روز شنبه ۲۲ آبان حال این زندانی سیاسی «خیلی وخیم و خطرناک شده و بیهوش شده است».

علی شریعتی به دلیل تجمع در مقابل مجلس در اعتراض به موضوع اسیدپاشی‌ها در اصفهان به «اقدام علیه امنیت ملی» محکوم شده و اعلام کرده که تا حذف این اتهام از پرونده‌اش به اعتصاب غذا ادامه خواهد داد.

آقای شریعتی روز ۲۹ بهمن ۹۳ دستگیر و در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به ۱۲ سال و ۹ ماه زندان محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدید نظر به پنج سال کاهش یافته است.

بر اساس گزارش‌ها، محمدعلی طاهری بنیانگذار «عرفان حلقه» نیز از هفتم مهرماه در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده بود و از وضعیت او اطلاعی در دست نیست.

آذردخت طاهری خواهر این زندانی به رادیو فردا گفته است که از تاریخ ۲۵ مهرماه و پس از به اغما رفتن او در پی اعتصاب غذا هیچ خبری از او در دست نیست.

محمدعلی طاهری پیش از این به اعدام محکوم شده بود اما محمود علیزاده طباطبایی، وکیل آقای طاهری اعلام کرده که درباره اتهامات «ارتداد»، «سب‌النبی» و «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» برای موکلش قرار منع تعقیب صادر شده است.

همچنین در روزهای گذشته نزدیکان آقای طاهری اعلام کرده‌اند که پس از صدور این قرار منع تعقیب، حکم پنج سال زندان او برای اتهام‌های دیگر به پایان رسیده و باید او آزاد شود.

وحید صیادی نصیری زندانی عقیدتی دیگری است که از ۲۵ مهرماه در اعتراض به «بلاتکلیفی» دست به اعتصاب غذا زده است.

آقای نصیری به اتهام «توهین به مقدسات و رهبری و تبلیغ علیه نظام» به هشت سال زندان محکوم شده و با گذشت بیش از یکسال از اعتراض او به این حکم، هنوز حکم دادگاه تجدیدنظر صادر نشده است.

عفو بین‌الملل روز سوم آبان خبر داده بود که آرش صادقی زندانی سیاسی پس از اینکه گلرخ ابراهیمی همسرش بازداشت شد، دست به اعتصاب غذا زده است.

از ادامه اعتصاب غذای آقای صادقی گزارشی منتشر نشده است.

رسول رضوی، حسین علی‌محمدی الوار و مرتضی مرادپور نیز که به دلیل فعالیت‌های هویت‌طلبانه قومی به دو، پنج و سه سال زندان محکوم شده‌اند پیش از این در زندان تبریز دست به اعتصاب غذا زده بودند.

اواسط آبان امسال رسول رضوی و مرتضی مرادپور در حالی که در اعتصاب غذا بودند، به صورت تنبیهی از زندان تبریز به یکی از زندان‌های کرج منتقل شدند.

بر اساس گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، حسین علی محمدی به اعتصاب غذای خود پایان داده اما با گذشت یک هفته از انتقال رسول رضوی و مرتضی مرادپور به زندانی در کرج، آنان هنوز با خانواده‌های‌شان تماس یا ملاقاتی نداشته‌اند.

در سال‌های گذشته تعدادی زیادی از زندانیان سیاسی در ایران دست به اعتصاب غذا زده‌اند و تعدادی از آنان از جمله هدی صابر و اکبر محمدی به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در زمان اعتصاب غذا جان باخته‌اند.

XS
SM
MD
LG