لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۳

برگزاری انتخابات دو فدراسیون ورزشی، نقض دستور کميته بين المللی المپيک


رژه تیم های ملی ایران در مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۱۲ لندن
رژه تیم های ملی ایران در مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۱۲ لندن
وزارت ورزش و امور جوانان ايران اعلام کرده است که قصد دارد بدون توجه به هشدار کميته بين المللی المپيک، انتخابات دو فدراسيون ورزشی را برگزار کند.

اين در حالی است که کميته بين المللی المپيک، يادآور شده که تا زمان اصلاح اساسنامه فدراسيون های ورزشی، برگزاری هر نوع مجمع انتخاباتی در ورزش ايران ممنوع است.

کميته بين المللی المپيک برای تاکيد بر جديت اين ارگان جهانی در نکاتی که به ايران يادآور شده، رونوشت نامه ارسالی را به ژاک ‌روگ رييس کميته بين المللی ملی المپيک، شيخ احمد آل‌فهد الصباح رييس شورای المپيک آسيا، اتحاديه فدراسيون‌های المپيکی و البته تمام فدراسيون‌های ورزشی جهانی ارسال کرده است.

شايد به همين خاطر بود که رافائل مارتينتی رييس فدراسيون جهانی کشتی نيز در لندن برای نخستين بار به موضوع انتخابات فدراسيون کشتی ايران واکنش نشان داد و رو به دوربين تلويزيون صدای آمريکا گفت: اگرچه من با سرپرست جديد فدراسيون کشتی رابطه ای دوستانه دارم اما حتی اگر او نيز با مداخله دولت و بدون طی مراحل قانونی به رياست برسد، ما با قاطعيت برخورد خواهيم کرد.

مارتينتی تاکيد کرد: «اگر انتخابات فدراسيون کشتی ايران، دموکراتيک نباشد فعاليت های کشتی ايران را تعليق خواهيم کرد. ما نمی توانيم بپذيريم که با دستور اين آيت الله يا فلان وزير، افراد را بر سر کار بياورند. ايران پس از المپيک و تا قبل از پايان سال ۲۰۱۲، بايد در انتخاباتی قانونمند و دموکراتيک، رييس فدراسيون کشتی خود را انتخاب و معرفی کند.»

بی توجهی به اخطار IOC

پيش از برگزاری المپيک لندن نيز ماجراهای سه فدراسيون دوچرخه سواری، قايقرانی و تير و کمان، حاشيه های فراوانی برای تيم های ملی اين رشته ها پديد آورد و ضعيف ترين نتايج در کاروان اعزامی ايران را نيز نمايندگان اين رشته ها رقم زدند.

حالا با پايان المپيک و به رغم نامه نگاری های مکرر از سوی فدراسيون های جهانی و کميته بين المللی المپيک، وزارت ورزش قصد تمکين از مقررات IOC در خصوص انتخاب روسای فدراسيون ها را ندارد.

طبق اعلام دفتر امور مجامع فدراسيون های ورزشی، انتخابات فدراسيون قايقرانی، روز چهارشنبه اول شهريور برگزار خواهد شد. سيدشروين اسبقيان سرپرست اين فدراسيون در پاسخ به خبرنگاران درباره اينکه آيا نگران عواقب برگزاری انتخابات نيست، از نامه IOC اظهار بی اطلاعی کرده!

انتخابات فدراسيون دوچرخه‌سواری نيز روز پنجشنبه دوم شهريور برگزار خواهد شد. اين فدراسيون در حال حاضر از سوی فدراسيون جهانی تعليق شده و رکابزنان ايرانی صرفاً اجازه حضور در بازی های المپيک را داشتند.

وزارت تازه تاسيس ورزش در شرايطی قصد دارد انتخابات فدراسيون های ورزشی را برگزار کند که کميته بين المللی المپيک در نامه اش تاکيد کرده که برگزاری مجامع و عزل و نصب رشته های المپيکی در تمام کشورها بی هيچ قيد و شرطی بايد به کميته ملی المپيک آن کشور سپرده شود.

بر اساس قوانين مصوب در ايران، اين وزارت ورزش است که بايد متولی برگزاری مجامع باشد. اما از نگاه کميته بين المللی المپيک، قوانين داخلی نمی تواند ناقض مقررات جهانی باشد و طبق بند پنجم از قانون بيست و هفتم کميته بين المللی المپيک، قوانين داخلی نبايد به شکلی باشد که با قوانين و چارت IOC مغايرت داشته باشد.

در نامه مشترک ارسالی از سوی «پره‌ ميرو» مدير روابط عمومی کميته‌ بين المللی المپيک و حسين المسلم دبيرکل شورای المپيک آسيا آمده است: «نهادهای دولتی به هيچ وجه حق مداخله در انتخابات فدراسيون‌های ورزشی را ندارند و حتی از طريق سازمان‌های واسطه و به صورت غير مستقيم نيز در اين امور دخالت نمی‌کنند.»

اما آيا طرف ايرانی، نگران واکنش IOC نيست؟ با وجود هشدارهای رسانه های ورزشی در ايران نسبت به احتمال تعليق طولانی مدت فدراسيون ها، پاسخ وزارت ورزش در اين باره، دربرگيرنده نگرانی خاصی از عواقب برگزاری انتخابات توسط اين وزارتخانه نيست.

مدير کل روابط عمومی وزارت ورزش به خبرگزاری ايسنا گفته است: «حميد سجادی معاون وزير، تاکيد کرد که انتخابات فدراسيون‌ها را برگزار کنيم. از آنجايی که ثبت‌نام از کانديداها در خرداد و تير انجام شده بود و مقدمات کار نيز قبل از نامه کميته‌ بين‌المللی المپيک برای برگزاری مجمع فراهم شده است، پس مجامع در زمان مقرر تشکيل می‌شود.»
XS
SM
MD
LG