لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۱

اردوغان: درخواست خودمختاری کردهای ترکیه، «خیانت» است


رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه درخواست صلاح‌الدین دمیرتاش رهبر حزب دمکراتیک خلق‌ها برای اعطای خودمختاری به اقلیت کرد ساکن ترکیه را «خیانت» توصیف کرد.

آقای دمیرتاش چند روز پیش در یک سخنرانی گفت بزرگ‌ترین اقلیت قومی کشور باید در مورد کسب خودمختاری و یا «زندگی تحت خودکامگی یک فرد» تصمیم بگیرد.

دادستانی ترکیه روز دوشنبه یک پرونده قضایی دیگر علیه صلاح الدین دمیرتاش به اتهام اقدام علیه قانون اساسی و پیشنهاد او برای خودمختاری کردستان گشود.

آقای اردوغان روز سه‌شنبه هشتم دی در یک کنفرانس خبری در فرودگاه استانبول و قبل از سفر به عربستان سعودی گفت: «آنچه او انجام داده مشخصا تحریک و خیانت است. این لحظه‌ای است که نقاب کنار زده شد و چهره واقعی آشکار می‌شود».

به اعتقاد بسیاری از کار‌شناسان، صلاح‌الدین دمیرتاش در سال‌های اخیر به رقیب اصلی آقای اردوغان بدل شده و تنها سیاستمداری است که می‌تواند با قدرت تهییج و شعار دادن رییس جمهوری پر قدرت ترکیه، رقابت کند.

طبق مقررات حزب دمکراتیک خلق‌ها صلاح‌الدین دمیرتاش همراه با خانم فیگن یوکسکداغ به طور مشترک رهبری این حزب را برعهده دارند.

خانم یوکسکداغ در یک سخنرانی خطاب به اعضای پارلمانی این حزب به سخنان تند آقای اردوغان پاسخ داد و گفت: «اگرعبارتی وجود داشته باشد که حزب ما را به خوبی توصیف کند وفاداری است و نه خیانت. ما به مبارزات مردم خود وفاداریم».

حکومت ترکیه ادعا می‌کند که حزب دمکراتیک خلق‌ها بازوی سیاسی حزب کارگران کردستان ترکیه (پ کا کا) است که نه تنها از سوی دولت ترکیه بلکه حکومت‌های غربی یک گروه تروریستی قلمداد می‌شود.

رییس جمهوری ترکیه، سیاستمداران حزب دمکراتیک خلق‌ها را متهم کرد که «عروسک‌های (بازیچه‌های دست) یک گروه تروریستی» هستند.

وی با اشاره به پرونده‌های قضایی علیه آقای دمیرتاش گفت: «به نظرم شبکه خیانت که می‌خواهد به یکپارچگی کشور ما ضربه بزند به زودی از سوی مردم و دستگاه قضایی درسی خواهد گرفت که مستحق آن است».

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید تنش در مناطق کردنشین ترکیه رو به افزایش است. در برخی از شهرهای این منطقه که محل وقوع درگیری بین نیروهای دولتی و پیکارجویان پ‌کاکا بوده مقررات حکومت نظامی برقرار شده است.

به گزارش رسانه‌های محلی، چند روز پیش در شهر جیزره (جزیره) که یکی از کانون‌های اصلی این درگیری‌ها بوده، یک پسر پنج ساله که در حیاط منزل‌شان مشغول بازی بوده به ضرب گلوله کشته شده است.

ارتش ترکیه مرگ این کودک را تایید کرده ولی مدعی است که با گلوله پیکارجویان پ‌کاکا کشته شده است.

هفته گذشته نیز یک نوزاد سه ماهه و پدر بزرگش در نقطه‌ای که درگیری مسلحانه اتفاق افتاد گرفتار شده و هر دو بر اثر اصابت گلوله کشته شدند.

ساکنان شهرهای کردنشین که تحت حکومت نظامی زندگی می‌کنند با کمبود مواد غذایی و قطع جریان برق و آب مواجه هستند. تعداد زیادی از خانه‌ها بر اثر توپ‌باران و اصابت خمپاره آسیب دیده‌اند.

به گفته یک عکاس خبرگزاری فرانسه در دیاربکر، بزرگ‌ترین شهر مناطق کردنشین، پلیس برای متفرق کردن مردم که علیه برقراری حکومت نظامی تظاهرات کردند از گاز اشک آور و خودروهای آب پاش استفاده کرد.

حدود دو هزار نفر که اکثر آن‌ها نمایندگان اتحادیه‌های چپگرا بودند در برابر ساختمان شهرداری اجتماع کردند ولی پلیس از انجام راهپیمایی آنها جلوگیری کرد.

به گزارش یک عکاس دیگر این خبرگزاری در شهر آنکارا نیز جمعیتی حدود ۷۰۰ نفر در یکی از میادین شهر اجتماع کرده و خواستار صلح شدند. روی پلاکاردهایی که حمل می‌کردند نوشته شده بود: «جنگ نه! صلح هم اکنون» و «نه به جنگ و سیاست اعمال فشار».

ارتش ترکیه می‌گوید طی حملات اخیر نیروهای دولتی که از اوایل ماه دسامبر آغاز شد در استان‌های دیاربکر و سیرناک بیش از ۲۰۰ پیکارجوی گروه پ‌کاکا کشته شده‌اند.

در مقابل، رهبران حزب دمکراتیک خلق‌ها می‌گویند در جریان خشونت‌ها که از تابستان امسال آغاز شده حدود ۳۶۰ غیرنظامی از جمله ۶۱ کودک و ۷۳ زن جان خود را از دست داده‌اند.

تعیین دقیق شمار تلفات امکان پذیر نیست چون بخش اعظم این مناطق تحت حکومت نظامی است و ارتش ترکیه اجازه نمی‌دهد ناظران بی‌طرف و خارجی از این مناطق دیدن کنند.

XS
SM
MD
LG