لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۱

اتحادیه اروپا شش شرکت الکترونیکی را ۱.۹ میلیارد دلار جریمه کرد


اتحادیه اروپا شرکت پاناسونيک را ۱۵۷ میلیون دلار جریمه کرده است.
اتحادیه اروپا شرکت پاناسونيک را ۱۵۷ میلیون دلار جریمه کرده است.
اتحاديه اروپا شش شرکت بزرگ توليد کننده وسايل الکترونيک را به خاطر نقض قوانين مربوط به رقابت سالم در توليد وفروش محصولات صنعتی و زد و بند پنهان برای بالا نگاه داشتن قيمت محصولاتی نظير تلويزيون طی ده سال گذشته يک ميليارد و ۹۰۰ ميليون دلار جريمه کرد.

طبق اين حکم که توسط کميسيون اروپا صادر شده است شرکت هلندی فيليپس حدود ۳۱۳ میلیون یورو، شرکت کره ای «ال جی» ۲۹۵ میلیون یورو، پاناسونيک حدود ۱۵۷ میلیون یورو، شرکت سامسونگ حدود ۱۵۰ میلیون یورو، توشيبا حدود ۲۸ میلیون یورو و شرکت فرانسوی تکنيکولر حدود ۳۸ ميليون یورو جريمه شده اند.

يک شرکت مشترک ميان فيلپس و گروه الکترونيکی ال جی نيز ۳۹۱.۹ ميليون يورو جريمه شده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز علاوه بر اين شش شرکت بزرگ، دو شرکت زير مجموعه پاناسونيک نيز شامل اين حکم شده و به پرداخت مبالغ کمتری محکوم شده اند.

ظاهرا شرکت تايوانی چونگهوا وجود چنين زد و بندی برای ثابت نگاه داشتن قيمت تلويزيون و صفحه کاميپوتر را افشا کرده و به همين خاطر توسط کميسيون اروپا جريمه نشده است.

طبق تحقيقات و اسناد موجود، مديران اين دو گروه از شرکت های بزرگ که يکی در عرصه توليد تلويزيون و ديگری در عرصه توليد صفحات (مانيتور) کامپيوتر سهم عمده ای از بازار را در کنترل خود داشتند در مذاکرات پنهانی طی سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۶ توافق کرده بودند که قيمت اين محصولات را در بازار ثابت نگه دارند.

خواکين آلمونيا، مسئول نظارت بر رقابت صنعيت در کميسيون اروپا در بيانيه ای گفته است: «عملکرد اين شرکت های بزرگ بدترين نوع نقض قانون و زير پا گذاشتن موازين رقابت آزاد در عرصه توليد و قيمت گذاری محصولات صنعتی است. به کارگيری چنين روش هايی برای شرکت های فعال در بازار اتحاديه اروپا مطلقا ممنوع است.»

اين مقام کميسيون اروپا افزود که اين روش های غيرقانونی به خصوص به ضرر مصرف کنندگان تمام می شود.

خبرگزاری رويترز می افزايد شرکت هايی که در فهرست جريمه قرار دارند توليد کنندگان اصلی قطعات اصلی صفحات تلويزيون و مانيتور هستند که در اصطلاح فنی به آنها لوله های اشعه کاتد گفته می شود. بهای اين قطعات در بسياری از موارد تعيين کننده ۵۰ تا ۷۰ درصد قيمت هر دستگاه تلويزيون يا مانيتور کامپيوتر است.

در سال های اخير با پيشرفت فناوری های الکترونيکی اکثر دستگاه های تصويری از سيستم جديدی به نام LCD (سيستم نمايش کريستال مايع) و يا پلاسما استفاده می کنند.

تا قبل از جريمه اخير شرکت های توليد وسايل الکترونيکی بزرگترين جريمه ای که اتحاديه اروپا تصويب کرده بود حدود يک ميليارد و ۳۸۰ ميليون يورو بود که در سال ۲۰۰۸ در مورد شرکت های توليد شيشه اتومبيل اجرا شد.

در سال گذشته نيز اتحاديه اروپا چند شرکت اصلی توليد کننده شيشه مورد نياز برای توليد لوله های اشعه کاتد را حدود ۱۳۰ ميليون یورو جريمه کرده بود.

در سال ۲۰۱۰ نيز چند شرکت توليد وسايل الکتروينک از جمله سامسونگ و ال جی باز هم به خاطر مشارکت در کنترل قيمت قطعات تصويری در مجموع حدود ۶۵۰ ميليون يورو جريمه شده بودند.
XS
SM
MD
LG